Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1899
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av toffie »

Roligt att se att den är igång igen! Du har ju gjort ett superjobb med bilen! Du inspirerar, dels så måste jag, men dels känner jag mer för att mecka igen, tror det är för alla dina uppdateringar på sistone! :D
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 3126
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Tack! Nu är bilen inomhus och här kommer den få stå ett tag. Ska börja ta hand om de små lackskadorna på taket och inredningen ska fixas. Nu ska den också upp på pallbockar så jag får byta däcken.

Håller på och installerar extraljusen igen
Bild

Jag använder super seal kopplingar denna gång istället för en helt fast installation.
Bild

Och jag har förbättrat fästet, svetsat lite material i hörnen för att styva upp det.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 1221
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Ort: Göteborg N
Kontakt:

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av petertub »

Men reläet borde sitta på "insidan" skyddat från fukt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 3126
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Det ser ut så just nu, men jag har tidigare lindat in reläet i en tjock plast och sen knutit åter med buntband, brukar också spreja in lite rostskyddsvax i "påsen" som skapas. Det håller reläet i bra skick, du kan se hur reläet ser ut idag, detta är efter en säsong. Jag kommer linda in det på nytt innan bilen tas i bruk.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13248
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av MiaM »

Min erfarenhet är att så länge man använder enpoliga kontaktdon, t.ex. kabelskor, så brukar fukt osv inte vara något problem.

Det finns förstås undantag. Jag har kanske dragit denna anekdot förr, men på en Granada som släktingar hade en gång i tiden så fick jag först löda fast anslutningarna till hornen, och senare även till strålkastarna.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1899
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av toffie »

Ja det är dags att få på extraljusen, blir mycket roligare att köra när det är ljust :D

Att linda in reläet är ju inget konstigt, det gjorde jag redan när jag var ung med mottagaren till RC bilarna, då körde vi ballong och sen ett buntband, då kunde man köra när det var blött ute också.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 3126
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Igår plockade jag av de bakre skivorna för att inspektera handbromsarna. Höger handbroms ser ganska bra ut, ser ut som nån nyligen varit in här och bytt delar t.om. Förra året hade jag problem med att handbromsen ville lämna på, eller ha en massa oljud efter man haft på den.

Bild

Bild

Vänster sida var värre, de här plåtbitarna som håller skorna på plats var bortrostade där. Men själva skorna hade mycket liv kvar och beläggen var inte lösa heller. Har ingen före bild där dock, bara efter jag monterade dit nya delar.
Bild

Inte hundra på vad som orsakat problemen då. Misstänkte att själva beläggningen lossnat från skorna men kanske det var att de här plåtbitarna var sönderrostade så de kunde röra sig för mycket. Vajern på vänster sida är också reparerad då det gått hål i gummiskyddet så det kan vara en orsak också.

Avgasröret var inte så trevligt, kanske jag kan lappa det där med miggen. Vill inte byta i år...

Bild

Bussningarna för bakaxeln såg ju annars ut att vara i OK skick, inget ser sönder ut. Jag har två nya men vet inte om jag vill byta då de nuvarande ser ut att va helt fungerande:

Bild

Bild

Bild

Plockade bort innerskärmarna också där bak och det ser bra ut där under, jag sprejade lite linolja dit för säkerhets skull.

Bild
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13248
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av MiaM »

Jag kanske minns helt fel, men jag tror att Haynes-boken för C70/S70/V70, eller kanske något Volvodoument, säger något om att proceduren för att justera handbromsen har ändrats.

Minns inte vad skillnaden skulle vara osv dock.

Allmänt så problem att handbromsen ligger på kan bero på bromswiren. Om nån klant har bytt ut fästen mot t.ex. buntband som skaver så kan fukt komma in i wiren, och den är gjord av material som rostar, och Volvo vill ha en tusenlapp per sida för wire + lite monteringsdetaljer, så det blev begagnad wire från en 850-reservdelsbil till den sida som strulade på min S70 för ett par år sen. Jag hade inte rätt fästen, så jag använde några lager slang till cykelhjul som mellanlägg mellan wire och buntband, och dubbla buntband där vinkeln annars hade blivit fel. OBS också att genomföringarna för handbromswirearna är ett ställe det kan läcka in fukt in i kupén. Det ligger nån slags undermatta under golvmattan, och usch vad sunkigt allt blir där om det kommer in fukt. Misstänker att det kan vara en källa för dålig lukt i kupén också.

Apropå justering så finns det justering både vid handbromsspaken och direkt vid bromsarna. Vet inte hur dessa bäst bör "synkroniseras" så att säga.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 3126
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

En wire är 19.90€ på motonet hos mig så det kör jag på. Volvo låter som de tar multum för sina delar.

Buntband har använts här också för fästena är sönder men det har inte skavt.

Enligt vad jag läst gällande hur man ska justera bromsarna är man ska justera ut dom på den interna justeraren tills det tar stopp. Sen ska man backa 3-4 hack. Efteråt kan man justera inne i bilen tills det tar en passlig mängd hack innan bromsen tar.
Användarvisningsbild
DennisCA
Inlägg: 3126
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag passade på igår kväll att börja på jobbet med bakluckan, vinkelslip och stålborste nu först.

Hur får jag bort den gråa plastgrejen? Jag har bort fyra muttrar så den är lös, men den verkar sitta fast ännu i låsmekanismen. Jag antar mekanismen måste bort men oklart precis hur jag borde gå tillväga. Har inte VADIS längre men ska prova om jag får VIDA att funka på en VM kanske det står nånting matnyttigt där.

Bild
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1899
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av toffie »

Ingen aning faktiskt, vet inte varför jag skulle veta det heller :D Inte för att du frågat specifikt mig alltså.. aja, slut på konstig kommentar :D

Jag frågade ChatGPT och fick följande som den hittat från olika källor;
Toppen — bra att du redan tagit bort de fyra muttrarna. Här är en steg-för-steg-metod som brukar fungera på Volvo 850/855 (samma P80-generation) när den yttre svarta plast-/handtagsmodulen fortfarande sitter kvar trots att muttrarna är lösa.

## Viktig översikt (vad som typiskt håller modulen kvar)

* Plastclips/klämmor vid överkanten som hakar fast i plåten. Du behöver lossna dem inifrån bagageluckan/trimmen. ([VCCN Forum][1])
* Låslockets (cylinder) baksida sitter ofta med en liten fjäder-/metallclips som måste tas bort innan cylindern kan dras ut. Om cylinder eller clip sitter kvar kan det blockera borttagningen. ([Swedespeed][2])
* Låsmekanismen kan vara krokad i ett infästningsstift/pinne och i vissa fall även ha en inre låsdragstång eller elkontakt som måste kopplas ur. ([Swedespeed][3])

## Steg att följa (gör detta i ordning)

1. **Öppna bakluckan** — jobba från insidan där du har bättre åtkomst.
2. **Ta bort innerpanelen/locket runt innerhandtaget** (om det finns): börja uppe vid rutan med en tunn plastspackel eller putty-knife och lossa försiktigt så att överkantsklämmorna släpper. Dra nedåt/framåt för att få panelen av. Var försiktig så den inte spricker. Om du inte hittar skruvar är den ofta bara klämd med clips. ([VCCN Forum][1])
3. **Leta efter låscylinderns bakomliggande clips**: om cylindern sitter kvar, lokalisera den lilla metallfjäderclipen på baksidan och lossa den med en smal skruvmejsel eller tång. Dra ut cylindern rakt bakåt (håll i nyckeluttaget om det sitter i). Om clipen är trasig måste du ta bort resten av clipen eller skruva ur stakelementet. ([Swedespeed][2])
4. **Koppla ur eventuella dragstänger/lameller** — greppa och lossa plastklämmorna som håller låsstången/dragstången. Ibland sitter en liten hake eller stift som du trycker ihop för att lossa. Notera hur det sitter så du kan återmontera. ([Swedespeed][4])
5. **Dra fram modulen**: med muttrarna borttagna och inre clips, tryck handtagsmodulen försiktigt framåt/utåt mot bilen (samma rörelser som i videoguider: tryck ner handtaget helt och dra/vrid för att frigöra hakar). Om den känns som att den hakat fast i en pinne — försök samtidigt att vrida/locka låshuset lite i nyckelriktning (utan nyckel) så att hakarna kommer fri. ([YouTube][5])
6. **Om den fortfarande sitter fast** — kontrollera efter dolda skruvar i nederkant eller bakom plastlisten. I vissa fall är det ett tvärgående stift som håller lås-delen; det kan behöva tryckas/dras ut (ibland krävs en tunn borr eller dorn — var då försiktig så du inte skadar originaldelarna). Det finns rapporter om att man ibland behöver borra loss pivot-stiftet om det är sönderrostat när man tar bort låset. ([Swedespeed][3])

## Verktyg som underlättar

* Plastspackel/putty-knife eller plastpanelverktyg (minskar risken att gå sönder).
* Smal platt-mejsel och liten kryssmejsel.
* Tång för fjäderclipen.
* 10 mm hylsnyckel (för muttrarna du redan tagit bort).
* Penetrerande olja (om något sitter rostigt) och ev. värmepistol försiktigt för att mjuka plast-clips. ([Volvo Forum + Help for Owners][6])

## Vanliga fallgropar / tips

* Dra inte med ren kraft rakt ut — oftast är det clips inifrån som måste släppas först. Om du drar för hårt så spricker plasten. ([Volvo Forum + Help for Owners][7])
* Om låscylindern följde med i din hand tidigare (som i flera forumexempel) kan delar inuti ha lossnat och blockera mekaniken — ta då bort innerpanelen och inspektera med en ficklampa. ([Volvo Forum + Help for Owners]∞)
* Sök efter en Haynes eller fabrikshandbok för just P80-bakluckan; de visar exakt var trimclips sitter och hur panelen pryas bort. Det finns även korta instruktions-PDF\:er för 850/855 baklucka (se nedan). ([VCCN Forum][1])

---

Om du vill så kan jag göra något av följande direkt nu:

* Skicka en kort checklista (kompakt steg-för-steg för utskrift).
* Hitta en instruktionsvideo som visar precis samma jobb (jag kan länka en tydlig YouTube-guide). ([YouTube][5])
* Visa screenshots eller markera var clips/klämmor sitter i en PDF-service-guide (jag kan öppna det PDF-dokumentet och ta en screenshot av den relevanta sidan). ([VCCN Forum][1])

Säg vilken av de tre du vill ha så ordnar jag det — eller berätta om exakt vad som fortfarande sitter kvar (t.ex. “handtaget går inte att vrida ut alls” eller “låscylindern sitter kvar”) så kan jag ge ännu mer riktade steg.

[1]: https://forum.vccn.no/dokumentasjon/Vei ... hatgpt.com "Removing components in tailgate ..."
[2]: https://www.swedespeed.com/threads/tail ... hatgpt.com "tailgate lock cylinder"
[3]: https://www.swedespeed.com/threads/rear ... hatgpt.com "Rear Hatch Handle"
[4]: https://www.swedespeed.com/threads/guid ... hatgpt.com "Guide: Forcing Tailgate Open & Replacing Lock Actuator"
[5]: "How To: Replace Your P80 Volvo 850 Or V70 Wagon Hatch ..."
[6]: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hatgpt.com "1996 855 Tailgate Lock/Latch Repair - Matthews Volvo Site"
[7]: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hatgpt.com "Tailgate trim removal? 850 GLT Estate 1996"
∞: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hatgpt.com "Tailgate Lock And Lock Is In My Hand! Help! - '94 850 Wagon"
Skriv svar