Det känns ju annars som en grej som vore rimligt att skicka från Sverige?
Om dessa hade varit vanligare så hade jag nog erbjudit den jag har, men jag inser att jag skulle säkert kunna anpassa den i min S70 att sitta i valfri äldre bil genom att bara göra om pulserna till tändspolen att se ut som hastighetssignalen i Volvo, för att få en konstantvarvtalshållare i brist på ork att montera givare för faktisk hastighet.
Sidospår: Antar att de är extremt svåra att hitta, och säkert eftertraktade tillbehör, men jag minns att det fanns "färddator" som hade display, tangentbord osv, som kopplades dels till givare för hastighet, dels också bränsleförbrukningsgivare, och dels servo till gasspjället. En fantastisk grej med dessa var att man kunde knappa in önskad hastighet med siffertangenter, istället för att behöva mixtra med att trycka på plus/minus för att reglera så att man kör 89-90 istället för 86 eller 91 som det annars lätt blir.
Å andra sidan så är nog elektroniken från en sådan kanske det lättaste att bygga. Nu när jag tänker på det så skulle kanske ett bygge med en Arduino eller liknande mikrokontroller kunna vara en vettig grej, för att ersätta Volvos original-styrbox.
Sidospår på detta sidospår: En bonusfråga att utreda är hur svårt/lätt det kan vara att bygga egen elektronik som använder bilens originaldisplay för klocka/färddator? Gissar att det är en mikrokontroller som pratar direkt med "glaset", så gissningsvis är det nog bäst att ha en separat billigaste sortens mikrokontroller i stort sett endast för att driva displayen och möjligtvis scanna ingångar eller liknande, och någon annan mikrokontroller eller liknande för att göra allt annat.
(Jag erkänner att jag har inte jättebra koll på LCD-displayer, men har fått för mig att de ogillar om multiplexningen lägger av så att de får fast DC över sig? Därav bör man kanske vara försiktig med hur man driver dem. Det bör väl förresten annars finnas färdiga drivkretsar som man kan använda, gissar jag, eller så kan man säkert bygga hårdvara som matar ut data från litet minne helt oberoende av ifall mjukvaran i nån mikrokontroller kraschat eller inte).
Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Själv har jag noll intresse (eller kunskap) att jobba med arduino och sånt. Ska de va aftermarket ska det till stor del vara plug och play, mer eller mindre. Inget programmerande eller sånt.
Så här funkar OEM systemet i en 850
https://www.volvoclub.org.uk/tech/servi ... System.pdf
Så här funkar OEM systemet i en 850
https://www.volvoclub.org.uk/tech/servi ... System.pdf