Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Det känns ju annars som en grej som vore rimligt att skicka från Sverige?
Om dessa hade varit vanligare så hade jag nog erbjudit den jag har, men jag inser att jag skulle säkert kunna anpassa den i min S70 att sitta i valfri äldre bil genom att bara göra om pulserna till tändspolen att se ut som hastighetssignalen i Volvo, för att få en konstantvarvtalshållare i brist på ork att montera givare för faktisk hastighet.
Sidospår: Antar att de är extremt svåra att hitta, och säkert eftertraktade tillbehör, men jag minns att det fanns "färddator" som hade display, tangentbord osv, som kopplades dels till givare för hastighet, dels också bränsleförbrukningsgivare, och dels servo till gasspjället. En fantastisk grej med dessa var att man kunde knappa in önskad hastighet med siffertangenter, istället för att behöva mixtra med att trycka på plus/minus för att reglera så att man kör 89-90 istället för 86 eller 91 som det annars lätt blir.
Å andra sidan så är nog elektroniken från en sådan kanske det lättaste att bygga. Nu när jag tänker på det så skulle kanske ett bygge med en Arduino eller liknande mikrokontroller kunna vara en vettig grej, för att ersätta Volvos original-styrbox.
Sidospår på detta sidospår: En bonusfråga att utreda är hur svårt/lätt det kan vara att bygga egen elektronik som använder bilens originaldisplay för klocka/färddator? Gissar att det är en mikrokontroller som pratar direkt med "glaset", så gissningsvis är det nog bäst att ha en separat billigaste sortens mikrokontroller i stort sett endast för att driva displayen och möjligtvis scanna ingångar eller liknande, och någon annan mikrokontroller eller liknande för att göra allt annat.
(Jag erkänner att jag har inte jättebra koll på LCD-displayer, men har fått för mig att de ogillar om multiplexningen lägger av så att de får fast DC över sig? Därav bör man kanske vara försiktig med hur man driver dem. Det bör väl förresten annars finnas färdiga drivkretsar som man kan använda, gissar jag, eller så kan man säkert bygga hårdvara som matar ut data från litet minne helt oberoende av ifall mjukvaran i nån mikrokontroller kraschat eller inte).
Om dessa hade varit vanligare så hade jag nog erbjudit den jag har, men jag inser att jag skulle säkert kunna anpassa den i min S70 att sitta i valfri äldre bil genom att bara göra om pulserna till tändspolen att se ut som hastighetssignalen i Volvo, för att få en konstantvarvtalshållare i brist på ork att montera givare för faktisk hastighet.
Sidospår: Antar att de är extremt svåra att hitta, och säkert eftertraktade tillbehör, men jag minns att det fanns "färddator" som hade display, tangentbord osv, som kopplades dels till givare för hastighet, dels också bränsleförbrukningsgivare, och dels servo till gasspjället. En fantastisk grej med dessa var att man kunde knappa in önskad hastighet med siffertangenter, istället för att behöva mixtra med att trycka på plus/minus för att reglera så att man kör 89-90 istället för 86 eller 91 som det annars lätt blir.
Å andra sidan så är nog elektroniken från en sådan kanske det lättaste att bygga. Nu när jag tänker på det så skulle kanske ett bygge med en Arduino eller liknande mikrokontroller kunna vara en vettig grej, för att ersätta Volvos original-styrbox.
Sidospår på detta sidospår: En bonusfråga att utreda är hur svårt/lätt det kan vara att bygga egen elektronik som använder bilens originaldisplay för klocka/färddator? Gissar att det är en mikrokontroller som pratar direkt med "glaset", så gissningsvis är det nog bäst att ha en separat billigaste sortens mikrokontroller i stort sett endast för att driva displayen och möjligtvis scanna ingångar eller liknande, och någon annan mikrokontroller eller liknande för att göra allt annat.
(Jag erkänner att jag har inte jättebra koll på LCD-displayer, men har fått för mig att de ogillar om multiplexningen lägger av så att de får fast DC över sig? Därav bör man kanske vara försiktig med hur man driver dem. Det bör väl förresten annars finnas färdiga drivkretsar som man kan använda, gissar jag, eller så kan man säkert bygga hårdvara som matar ut data från litet minne helt oberoende av ifall mjukvaran i nån mikrokontroller kraschat eller inte).
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Själv har jag noll intresse (eller kunskap) att jobba med arduino och sånt. Ska de va aftermarket ska det till stor del vara plug och play, mer eller mindre. Inget programmerande eller sånt.
Så här funkar OEM systemet i en 850
https://www.volvoclub.org.uk/tech/servi ... System.pdf
Så här funkar OEM systemet i en 850
https://www.volvoclub.org.uk/tech/servi ... System.pdf
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Jag plockade bort plastskydden för tröskeln på höger sida för inspektion, vänster ska också bort.
Det ser inte så hemskt ut som jag fruktade. Rost finns men verkar lätt och lokaliserat till områdena runt infästningarna. Jag tror detta kan jag rengöra med roterande stålborste, kanske lite rostkonvertering och måla med 2k grund, sen dränka in tröskeln med Dinitrol så bör det inte rosta igen på direkten.

Värst

Inte riktigt hundra på vad som hänt här men det är väl bara att låta va ifred.

Enda rosten hittat på ovansidan:

Nu behöver jag hitta nya plastnitar för återmonteringen. Nån som har tips för vänster sida? Jag läste man kunde slå in mitten av niten så skulle de lossna, men det funkade inte. Man kunde slå in mitten jo men inget lossade av det.
Det ser inte så hemskt ut som jag fruktade. Rost finns men verkar lätt och lokaliserat till områdena runt infästningarna. Jag tror detta kan jag rengöra med roterande stålborste, kanske lite rostkonvertering och måla med 2k grund, sen dränka in tröskeln med Dinitrol så bör det inte rosta igen på direkten.

Värst

Inte riktigt hundra på vad som hänt här men det är väl bara att låta va ifred.

Enda rosten hittat på ovansidan:

Nu behöver jag hitta nya plastnitar för återmonteringen. Nån som har tips för vänster sida? Jag läste man kunde slå in mitten av niten så skulle de lossna, men det funkade inte. Man kunde slå in mitten jo men inget lossade av det.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Vet inte vilka nitar du menar, ingen bild? men de som sitter på "nyare" V70 och S60 2001-2007 sitter ju en pinne i mitten, dessa trycker man in till första "hacket", därefter lyfter man ur hela niten med naglar eller plastverktyg, då bör du få ut hela kompletta niten.
Man måste vara försiktig så man inte tappar mittenpinnen på niten, för då försvinner den in i de mest hemliga förvaringsutrymmena som finns i bilen
Nu är denna för dörrsidor, men visar pinnen i mitten jag skriver om ovan.
https://vparts.se/se/plastclips-for-dor ... 63003.html
Man måste vara försiktig så man inte tappar mittenpinnen på niten, för då försvinner den in i de mest hemliga förvaringsutrymmena som finns i bilen


Nu är denna för dörrsidor, men visar pinnen i mitten jag skriver om ovan.
https://vparts.se/se/plastclips-for-dor ... 63003.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Ser ut så där men det funkar inte att trycka in centerpinnen, inget lossnar. Det är för centerpinnen stoppar mot insidan.
Här är den ifråga:
https://www.mekster.se/clip-panel-450190.html
Man kan ersätta mittpinnen med en rostfri skruv istället har jag läst på ett volvoforum.
Här är den ifråga:
https://www.mekster.se/clip-panel-450190.html
Man kan ersätta mittpinnen med en rostfri skruv istället har jag läst på ett volvoforum.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Aha! Det där finns på Vparts också, har aldrig påträffat en sådan, så vet tyvärr inte mer än så.
https://vparts.se/se/plastclips-for-inr ... 50421.html
https://vparts.se/se/plastclips-for-inr ... 50421.html
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Biltema har sortiment med clips till olika bilfabrikat, sök på interiörclips.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Gissar att man ska ha ett specialverktyg för att dra ut plastplutten i mitten. Typ en metallbit med något som fälls ut som tar tag i plutten, ungefär som den fjädrande delen på stift/hylsor som låser fast dem i kontaktdon där man crimp:ar fast stift/hylsor, ungefär. Eller för den delen så skulle man kunna ha något som skulle kunna beskrivas som en virknål i miniatyr. Eller mer lämpligt flera stycke, kanske fyra, för att ta tag i varsin fjärdedel av plastpluppen.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Minns att man skall trycka in den så långt att den nästan lossnar, då frigörs klorna så att man kan ta loss clipset. Har för mig att dessa höll fast plastdetaljer i fronten när man lyfte på huven på äldre Volvos. Typ 240-serien. Såg ut som den du länkar till men för både den och Biltemas verkar man behöva trycka ut centrumpinnen hela vägen för att frigöra clipset.DennisCA skrev:Ser ut så där men det funkar inte att trycka in centerpinnen, inget lossnar. Det är för centerpinnen stoppar mot insidan.
Här är den ifråga:
https://www.mekster.se/clip-panel-450190.html
Man kan ersätta mittpinnen med en rostfri skruv istället har jag läst på ett volvoforum.
Finns även liknande modell men den har en liten skalle på pinnen så där lyfter man upp pinnen för att frigöra clipset.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Det går inte att trycka in pinnen så långt att den ens kommer nära att lossna, jag knackade in pinnen med hammare och drivdorn men det tar stopp emot metallen. Jag kan inte föreställa mig vad för sorts verktyg som skulle få grepp och få ut den, jag har provat med diverse olika verktyg,
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Domkraft som vält? Eller så kanske det ska se ut sådär, domkraften är ju nästan helt plat när den är ihopfälld och om man använder den på ojämn mark (typ där man råkar stå när man fått punktering) så är det kanske risk att man måste börja använda den från nästan helt ihopfällt tillstånd.
I USA finns det en återkallelse på den äldre V-formade domkraften, där Volvo tvingades byta ut den mot saxdomkraft utan kostnad för kunderna, pga den V-formade ansågs farlig. Men det har ju inget med att välta att göra, tror jag.
Två grava sidospår:
Vad för smörjmedel rekommenderas egentligen till den typen av domkraft?
Varför har de inte typ "bulthuvud" eller 1/2"-hylsa-fäste så att man kan använda borrmaskin/mutterdragare till domkraften?
Alla kommer föreslå garagedomkraft, men här kommer ett ännu värre sidospår: Varför säljs det inte domkrafter avsedda för "inte garage", alltså för mark där domkraften inte kan rulla runt? De klassiska hydrauliska billiga för typ 200:- funkar ju inte på typ grus, gräs osv om man inte lägger en fet bräda under bilen och låter domkraftens överdel glida på brädan, eller möjligtvis om man har en rejäl metallbytta som man lägger på marken som man låter domkraften rulla runt på. Eller så kan man ställa domkraften i bilens längdriktning och hissa med bilen obromsad, så att bilen kan rulla några centimeter. Speciellt det sista framstår som rejält farligt, medan Volvos originaldomkraft framstår som utmärkt säker, men så otroligt ansträngande att veva hårt och länge.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
För att det är en NÖDDOMKRAFT som bara ska användas i nödfall, och absolut INTE vid däcksbyten två gånger om året.
Fast är marken mjuk så får man ju problem ändå med att domkraften kommer att sjunka ner i marken.Alla kommer föreslå garagedomkraft, men här kommer ett ännu värre sidospår: Varför säljs det inte domkrafter avsedda för "inte garage", alltså för mark där domkraften inte kan rulla runt? De klassiska hydrauliska billiga för typ 200:- funkar ju inte på typ grus, gräs osv om man inte lägger en fet bräda under bilen och låter domkraftens överdel glida på brädan, eller möjligtvis om man har en rejäl metallbytta som man lägger på marken som man låter domkraften rulla runt på. Eller så kan man ställa domkraften i bilens längdriktning och hissa med bilen obromsad, så att bilen kan rulla några centimeter. Speciellt det sista framstår som rejält farligt, medan Volvos originaldomkraft framstår som utmärkt säker, men så otroligt ansträngande att veva hårt och länge.
Värre på hårt packat grus då, där funkar en domkraft på hjul dåligt fast marken håller.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Volvos domkraft har rätt hygglig höjd, så den funkar väl även på något mjuk mark. Men det är just mark där domkraft inte kan rulla lätt på som jag tänker på. Till och med klassisk asfalt från typ sexiotalet, den väldigt ljusa med mycket grus inblandat, lär ju ge problem med en sån domkraft.
Jag har inget minne av att ha läst att en sån domkraft endast är för nödbruk. Är det vanligt att det står i instruktionsböcker osv?
Gravt sidospår men värt att påpeka: Tips för alla Granadaägare: Använd alltid endast främre fästet för domkraft. Dels så lyfter den på plan mark tillräckligt för att byta båda hjulen på ena sidan av bilen, men framförallt så sitter den bakre där det lätt rostar, och om det börjat rosta där och man använder domkraften i det fästet så kommer det nästan helt säkert resultera i tvåa på nästa besiktning även om de annars kanske hade låtit bli att ge en tvåa.
Jag har inget minne av att ha läst att en sån domkraft endast är för nödbruk. Är det vanligt att det står i instruktionsböcker osv?
Gravt sidospår men värt att påpeka: Tips för alla Granadaägare: Använd alltid endast främre fästet för domkraft. Dels så lyfter den på plan mark tillräckligt för att byta båda hjulen på ena sidan av bilen, men framförallt så sitter den bakre där det lätt rostar, och om det börjat rosta där och man använder domkraften i det fästet så kommer det nästan helt säkert resultera i tvåa på nästa besiktning även om de annars kanske hade låtit bli att ge en tvåa.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11823
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Googlade fram första bästa Volvo V70 handbok, den säger följande:
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 8011aced3/ Frågan om vad som är bästa att smörja med kvarstår dock. De rekommenderar ju till och med att den ska "vara välsmord".
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 8011aced3/ Frågan om vad som är bästa att smörja med kvarstår dock. De rekommenderar ju till och med att den ska "vara välsmord".

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Klas-Kenny 25 juni 2025, 15:11:52, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Byte till sommar/vinterhjul står ju tydligt med där i det längre stycket. 
Det tolkar jag som att domkraften är utmärkt för att hissa/sänka bilen om man sen ställer den på pallbockar medan man mekar. Eller slackervarianten att bara trava däck under bilen.

Det tolkar jag som att domkraften är utmärkt för att hissa/sänka bilen om man sen ställer den på pallbockar medan man mekar. Eller slackervarianten att bara trava däck under bilen.