MAHO MH500C - 4-axlig NC-fräs. (Flyttad från Projektdelen).

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
AndreasL

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Inlägg av AndreasL »

Tackar H.O!

Exemplariska bilder och förklaringar.

Detdär visste jag ju faktiskt om. Eller rättare sagt har jag fått det förklarat för mig men helt enkelt glömt bort det.

Hade som du säger tänkt mig att köra DIN69871 med den adapter du visar.
BT kanske hade varit enklare då det funkar rakt av?

DIN69871 och DIN2080 har dock hela tiden känts...mer rätt av ngn helt obefogad anledning.
BT har jag nog helt felaktigt arkiverat in i samma fack som CAT.
Hatar allt vad tum och amerikanska dumheter nu brukar kallas så på den punkten är jag nog lite barnslig. :wink:

Vi får se vad som blir slutgiltig lösning.
Just nu lutar det åt att köpa iaf nga hållare nya och då får det nog bli DIN69871 med "OTT-adapter".
Skulle man dock snubbla på ett gäng fina BT-hållare till rätt kurs är inte jag den som är den. Jag har ju ingen ATC och det är absolut inte prio så egentligen kan jag blanda hållare lite som jag vill. Men jag tänker försöka undvika det om jag kan.

Tack åter igen H.O. för att du tog tråden ur det förbenade och urtrista hydraulikträsket. =)
Användarvisningsbild
säter

Re: MAHO MH500C (CNC-fräs av det äldre slaget.)

Inlägg av säter »

säter skrev: Dessutom måste man, det gäller Maho'n också, ta bort en av medbringarkilarna på spindeln.
Jag kör alltid med bara en kil i spindeln när jag har manuell växling.
Jag har aldrig fattat vitsen med använda båda.
H.O

Inlägg av H.O »

Se där, det där missade jag i dom tidigare inläggen. När jag själv började titta på den här djungeln av hållare, i samband med att köpte Abene'n, så hörde/läste jag att flänsen på DIN69871 inte var symetrisk men när jag tittade på en så såg jag ingen skillnad - missade helt enkelt att ena urtaget var lite mindre än det andra. Har sedan dess köpt på ett gäng utan att faktiskt kolla att dom passade. Men det är ju som sagt enkelt att lösa.

Två kilar ger väl en bättre balansering än en men det lär knappast ha någon betydelse på dessa maskiner med <6000rpm spindelhastighet.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Tack säter för att du iaf har bättre minne än vad jag har.

Enkel lösning och att kolla så att rätt urtag kommer mot kilen orkar man väl.
En liten färgmärkning på verktyg och spindel så är det tom idiotenkelt så att jag klarar det. 8)
gotis

Inlägg av gotis »

kom att tänka på en annan maskin jag jobbade med, på den var pumpmotorn synlig och man kunde se att motorn backade så fort kontaktorn släppte, mao backventilen var kass (brusten fjäder).
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Har funderat lite på hur Du kan montera ATC på MAHO'n.

Jag kollade Din bild och ser att Din spindeldocka inte har någon utskjutande rund spindelnos, som behövs för att den skall kunna gå ner över en verktygskona i en karusell, utan att krocka med närliggande verktygs konor. Just därför har min maskin en spindelkassett med bara 150mm diameter en lång bit upp innan den övergår i spindeldockans rektangulära bottenyta.

I Ditt fall får det nog bli en ATC med en arm som hämtar från magasinet och "serverar" verktyget under spindelnosen. Dessa brukar väl drivas med hydraulik, vilket Din maskin har. 8) Men sen blir det väl ett ganska digert arbete att ändra i styrsystemet för att integrera ATC'ns styrning också?

Rektangulär yta direkt vid spindelnosen krockar med närliggande verktygskonor mm. om traditionell karusell används.
Bild

Lång utskjutande 150mm spindelkassett.
Bild
persa

Inlägg av persa »

Hej och Gott Nytt År !

Andreas och H.O.

En mycket viktig sak som dom flesta inte känner till

En 40-kona DIN69871 har 3 mm längre kona än en BT40-hållare

Dom flesta om inte alla "OTT-adaptrar" är avsedda för anpassning av DIN69871 och blir därför för korta att använda tillsammans med BT40 hållare

Valet om man har en maskin utan växlare är därför DIN2080 eller DIN69871 med OTT-adapter. DIN69871 tillverkas i större serier än DIN2080 och är därför normalt både lättare att få tag på och billigare. Dessutom kanske man köper en flerop så småningom där hållarna passar och slipper investera i nya hållare
H.O

Inlägg av H.O »

Se där, ytterligare en sak jag inte visste eller lagt märke till när jag kollat mina olika hållare - tack för det!

Och, precis som du säger, en mycket viktig detalj om man som Andreas har hydraulisk låsning - då funkar det alltså inte med BT40 + OTT-adapter. (Man skulle iofs kunna göra en distansring och lägga mellan hållaren adaptern men det är såklart bättre att köpa rätt grejer från början).

I mitt fall så borde det dock inte spela någon större roll eftersom min spindel har en vanlig M16 dragstång. Det enda som händer i fallet med BT40+adapter är att dragstången "tappar" 1.5 gängvarv i ingrepp i hållaren, eller adaptern rättare sagt.

Gott nytt år!

/Henrik.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det säljs specialtappar för att lösa det här problemet.

Anzugsbolzen ähnlich MAS 403 BT (JIS B 6399), um 3 mm verkürzt
Anzugsbolzen ähnlich DIN 69872 A, um 3 mm verlängert

Dock har har jag aldrig sett förlängda OTT-tappar.
Men som H.O skriver, det borde ju gå att fixa med en 3mm distans.

H.O:
Du behöver väl inte ha någon adapter, bara en något längre dragstång.
H.O

Inlägg av H.O »

Säter,
Det är iofs sant men som du sett så har jag hållare av alla tre typer (DIN2080, DIN69871 & BT40) och dragstången på Abene's spindel är inte bara att ta ut. Den sitter "lagrad", på nått sätt, så att den trycker loss verktyget ur konan när man lossar dragstången, dvs man behöver inte slå ur verktyget genom att knacka på dragstången. Så därför har jag köpt adaptrar till de hållare som inte är DIN2080.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Här bara rasar det inte idéer och tips. :tumupp:

Viking: Du har såklart helt rätt. Nu är väl inte en ACT tokhögt upp på listan men som vi sagt tidigare, mkt i maskinens grundkonstruktion inbjuder till ideer. Så jag spånar gärna vidare om detta då det är kul.
Jag har sett en originallösning till vad jag minns var en liten Deckel (FP2NC tor jag) som hade 5 platser för verktyg i framkant på bordet. Vid växling sköts detta rack upp en bit ovanför bordskanten medans en täckplåt fälldes undan. Spindel "gick ner" och bytte verktyget och racket åkte ner så det låg under bordsplanet. Har letat som bara den utan att hitta denna bild igen. Vill dock ha en annan lösning än detta om jag skulle ge mig på det.
Ska väl oxå sägas att alla MAHO:s med ACT original är sålda utan den rörliga pinol jag har på min maskin. Allt för precission kan man tänka. Kanske de 50mm utstick man kan få därifrån är användbara vid ett ATC-bygge?

persa: Kanonsinfo! Hade kunnat bli väldigt fel och omständigt innan man hajjat vad som blivit fel. Och som du säger, anledningen till att inte köra på DIN2080 primärt är ju pga ovanstående eller ev uppgraderingar på maksinfronten.

gotis: Tackar, det hade jag inte kommit på själv. Ska se om jag kan se ngt sådant beteende.

Kul med idéer som sagt, men nu måste jag få ett slut på hydraulikosäkerheterna så jag kan få börja göra nga prov. Det lär vara långt kvar innan maskinen sätter begränsningarna för slutresultatet. :roll: :)

Gott nytt alla som bemödar sig att läsa och/eller kommentera och stötta i mina nybörjarsteg med denna maskin.

MVH
/Andreas
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Då har jag hunnit testa maskinen även utan acc:en.

Beteendet var först exakt det samma som tidigare men efter lite körning av verktygsöppningen och låsningen till rundbordet trodde jag för en stund att allt stabiliserat sig, men icke.

Jag justerade in givarna efter de tryck de ska stå på. Säkerhetsventilen ställdes upp lite då jag missuppfattat vad som stod i mina dokument tidigare.

När man arbetar hydraulsystemet "lite tuffare" genom att tex köra verktygsöppningen om och om igen ett flertal gånger ser man tydligt att oljan skummar sig på ytan, men inte på ett sådant vis att jag skulle se det som onormalt.

Då det visade sig att ingen egentlig och bestående förändring åstakoms utan acc:en plockade jag ur pumpen för att se om ngn sil var täpt eller om ngt rör inte satt som det skulle.
Allt såg dock ok ut, pumpen snurrade mkt lätt och inget skräp eller dyl kunde spåras öht. Blåste rent röret för matning/retur och testkörde även pumpen "löst" utan synbara problem.
Så där gick jag bet i jakten på en lösning.

Testade även att återmontera acc:en men utan direkt skillnad.
Dock får jag för mig att när jag körde med pluggad acc-ledning så kunde maskinen efter ett tag lugna ner sig för att slutligen köra hydraulmotorn med tämligen lång tid emellan.

Verktygslösgörningen låter fortfarande ansträngd (kavitering?) men kanske kanske lite bättre efter viss motionering.

Så lite tbx på ruta noll är jag innan jag löst tryckprovning/fyllning av acc:en.
Det har visat sig lite knepigare än önskat och även om jag får till en bra M28x1,5-adapter så ska mkt annat stämma. Men inget olösbart, bara frustrerande när man är helt på bortaplan kunskapsmässigt.

Iaf, hydrauliken var så pass stabil så att jag inte såg ngn direkt risk att testa lite mer på "riktigt". Jag behövde ngt positivt att suga på kring detta med fräsen. Att bruksbilen dessutom bråkat på sämsta tänkbara vis senaste veckorna gjorde att jag kännde mig värd att få leka lite. ;)

Enda sedan inköpet av fräsen har jag haft problem att komma undeerfund med "Tech in" och MDI (Absoluta basicsaker mao) då jag saknar all form av instruktioner på nivå "1A". Jag har bara en massa bra saker som täcker in "Steg 2" och framåt.
Lite genömsökande och testtryckande på panelen gav dock resultat:

Bild

Alla 13 blocken som detta "enorma" program innebar syns inte här och vissa kommandon jag petade in var säkert onödiga. Men...

...på 15min lärde jag mig mer om styrprogrammet och NC-programmering än jag gjort under all min tidigare tid då jag enbart läst och försökt köra simuleringar i datorn. =)

Koden på skärmen ovan är den "slutgiltiga", efter att jag justerat lite.
Resultatet ser ni här i form av den större kvadraten, med radier i hörnen!!!
Nu förstår ni nog oxå varför jag inte satt ngt "S". ;)

Bild

De mindre körningarna i mitten var version ett då jag helt enkelt tänkte fel, men maskinen gjorde exakt vad jag skrivit in. :roll:
I version 2 gjorde den även exakt som jag tänkt. 8)

Jag lärde mig även handgripligen hur valet av bearbetningsplanen (G17, G18, G19) påverkar körningen. MKT nyttigt då man kan läsa om det tusen gånger, men det är först när man kör skarpt man får dendär riktiga aha-upplevelsen. Ni kan se resultatet av testningen med samma program men olika plan i form av "extrastrecket" på de mindre kvadraterna.

Samtliga kvadrater är körda ett flertal gånger med lite slumpvis jogning mellan varje körning och det är helt omöjligt att säga att där är mer än ett streck. Tjock penna kanske inte är bästa representanten för mätning av precissionen i maskinen, men jag är iaf VÄLDIGT nöjd och glad.

Så ni infann sig rätta suget igen och på ngt vis ska hydrauliken fixas. Antingen via gasfyllnad eller inköp av en ny acc med mer vettiga anslutningar. Tröttnat på speciallösningar på skitsaker.

Ev funderar jag på att se över verktygslåsningen/spindeln för att se om hydraulkolven är sliten el läcker.
Tycker det borde finnas ngn funktion för att lufta hela systemet? Spindeln sitter ju tex mkt högre än pumpen/behållaren och borde kunna ställa till det om man får luft i systemet? Hittar dock inget om detta i manualen.

Det var iaf lite framgång i allt elände och nu ska jag se till att löda ihop min RS232-kabel jag köpt delar till så man kan få över programmen på ett smidigt vis. För hur bra systemet än är så är det segt att knacka för hand.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

gotis skrev:kom att tänka på en annan maskin jag jobbade med, på den var pumpmotorn synlig och man kunde se att motorn backade så fort kontaktorn släppte, mao backventilen var kass (brusten fjäder).
Kollade du backventilerna när du hade pumpen ur?
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Kollade efter just backventiler men kunde inte på ngt vis begripa vart dom isf skulle sitta eller hur dom skulle se ut? Kan det vara så enkelt att backventilen sitter i det externa blocket som man kan komma åt utifrån?

I botten på pumpenheten sitter det ett vanligt kullager, excentriskt monterat, på pumpaxeln.
När pumpen snurrar går lagret emot 3 st fjäderbelastade kolvar/cylinderhus som är placerade runt periferin av pumpenheten. Oljan sugs in via hål/grovfilter placerade på motsatt sida till kolvens placering. Iaf är det så jag uppfattar konstruktionen. Via "bottenplattan" som har kanaler borrade i sig matas oljan upp via ett smalt rör till ovan nämnda, externa, "fördelningsblock".
Från samma block finns även ett grövre rör som når ner till botten av oljebehållaren.
Detta uppfattade jag först som ngn form av retur men ju mer jag tänker på det, ju mer osäker blir jag då dimension osv känns mer rätt för att vara en oljetillförsel.

Jag borde såklart tagit lite bilder på det så jag kunnat förklara hur allt satt ihop.
Är rätt bökigt och väldigt kladdigt att få isär allt då det är en ganska dum konstruktion så helst slipper man göra det allt för ofta.

Kollade även om jag kunde se ngt av "bakåtgång" av pumpen som besrkivits tidigare i tråden när detta med backventiler först kom på tal. Men ngt sådant betende kunde jag inte upptäcka.

Som vanligt saknar jag bilder så mina försök till förklaring ställer väl bara till det om de ens gör ngn nytta alls.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

http://www.hawe.de/download/catalog/en/fp.pdf

Ovanstående pdf visar en variant väldigt lik den jag har. Om inte tom exakt samma.
Ska leta lite till om jag kan hitta ngt bra kopplingsschema etc.
Skriv svar