Då har jag hunnit testa maskinen även utan acc:en.
Beteendet var först exakt det samma som tidigare men efter lite körning av verktygsöppningen och låsningen till rundbordet trodde jag för en stund att allt stabiliserat sig, men icke.
Jag justerade in givarna efter de tryck de ska stå på. Säkerhetsventilen ställdes upp lite då jag missuppfattat vad som stod i mina dokument tidigare.
När man arbetar hydraulsystemet "lite tuffare" genom att tex köra verktygsöppningen om och om igen ett flertal gånger ser man tydligt att oljan skummar sig på ytan, men inte på ett sådant vis att jag skulle se det som onormalt.
Då det visade sig att ingen egentlig och bestående förändring åstakoms utan acc:en plockade jag ur pumpen för att se om ngn sil var täpt eller om ngt rör inte satt som det skulle.
Allt såg dock ok ut, pumpen snurrade mkt lätt och inget skräp eller dyl kunde spåras öht. Blåste rent röret för matning/retur och testkörde även pumpen "löst" utan synbara problem.
Så där gick jag bet i jakten på en lösning.
Testade även att återmontera acc:en men utan direkt skillnad.
Dock får jag för mig att när jag körde med pluggad acc-ledning så kunde maskinen efter ett tag lugna ner sig för att slutligen köra hydraulmotorn med tämligen lång tid emellan.
Verktygslösgörningen låter fortfarande ansträngd (kavitering?) men kanske kanske lite bättre efter viss motionering.
Så lite tbx på ruta noll är jag innan jag löst tryckprovning/fyllning av acc:en.
Det har visat sig lite knepigare än önskat och även om jag får till en bra M28x1,5-adapter så ska mkt annat stämma. Men inget olösbart, bara frustrerande när man är helt på bortaplan kunskapsmässigt.
Iaf, hydrauliken var så pass stabil så att jag inte såg ngn direkt risk att testa lite mer på "riktigt". Jag behövde ngt positivt att suga på kring detta med fräsen. Att bruksbilen dessutom bråkat på sämsta tänkbara vis senaste veckorna gjorde att jag kännde mig värd att få leka lite.
Enda sedan inköpet av fräsen har jag haft problem att komma undeerfund med "Tech in" och MDI (Absoluta basicsaker mao) då jag saknar all form av instruktioner på nivå "1A". Jag har bara en massa bra saker som täcker in "Steg 2" och framåt.
Lite genömsökande och testtryckande på panelen gav dock resultat:
Alla 13 blocken som detta "enorma" program innebar syns inte här och vissa kommandon jag petade in var säkert onödiga. Men...
...på 15min lärde jag mig mer om styrprogrammet och NC-programmering än jag gjort under all min tidigare tid då jag enbart läst och försökt köra simuleringar i datorn. =)
Koden på skärmen ovan är den "slutgiltiga", efter att jag justerat lite.
Resultatet ser ni här i form av den större kvadraten, med radier i hörnen!!!
Nu förstår ni nog oxå varför jag inte satt ngt "S".
De mindre körningarna i mitten var version ett då jag helt enkelt tänkte fel, men maskinen gjorde exakt vad jag skrivit in.
I version 2 gjorde den även exakt som jag tänkt.
Jag lärde mig även handgripligen hur valet av bearbetningsplanen (G17, G18, G19) påverkar körningen. MKT nyttigt då man kan läsa om det tusen gånger, men det är först när man kör skarpt man får dendär riktiga aha-upplevelsen. Ni kan se resultatet av testningen med samma program men olika plan i form av "extrastrecket" på de mindre kvadraterna.
Samtliga kvadrater är körda ett flertal gånger med lite slumpvis jogning mellan varje körning och det är helt omöjligt att säga att där är mer än ett streck. Tjock penna kanske inte är bästa representanten för mätning av precissionen i maskinen, men jag är iaf VÄLDIGT nöjd och glad.
Så ni infann sig rätta suget igen och på ngt vis ska hydrauliken fixas. Antingen via gasfyllnad eller inköp av en ny acc med mer vettiga anslutningar. Tröttnat på speciallösningar på skitsaker.
Ev funderar jag på att se över verktygslåsningen/spindeln för att se om hydraulkolven är sliten el läcker.
Tycker det borde finnas ngn funktion för att lufta hela systemet? Spindeln sitter ju tex mkt högre än pumpen/behållaren och borde kunna ställa till det om man får luft i systemet? Hittar dock inget om detta i manualen.
Det var iaf lite framgång i allt elände och nu ska jag se till att löda ihop min RS232-kabel jag köpt delar till så man kan få över programmen på ett smidigt vis. För hur bra systemet än är så är det segt att knacka för hand.