Jag tror följande säger en del, en snubbe (han har väl inte alla skruvar på plats, även om han själv tycks tro det...

I min ungdom var jag ute på logdans och klart man blir pinknödig och lättar på trycket in i ett buskagepbgp skrev: Men en dag klippte jag gräset och gick in i elstängslet och fy fan va det gjorde ont
Det kan vara lite vanskligt när amatörer försöker bygga sin egen elbil och ska montera batterier på kanske 140-200 volt DC och samtidigt ansluta elektronik. De sitter gärna på bilsätet och jobbar och får lätt upp en laddning på 10-20kV i kroppen vilket med lätthet förstör de flesta halvledare om de sätter ett finger mitt i kretskortet (vilket de har en förmåga att alltid göra)... så man rekommenderar att de ska bära ESD handledsband, men det skiter de i för det är "ONÖDIGT" för de kan ju ta i chassit och "jorda sig". Javisst - med en kabel med 300V DC i ena näven och andra i chassit... skön DC ström.Icecap skrev:Jag har relativt ofta pillat och kopplat med ström på i 230V anläggning. Jag ser dock till att vara extremt försiktig, ha isolering från golv/element eller annat som kan leda och oftast har jag en bit gummi från uttermanteln på ett gummikabel, den kan man sedan trä över den andra polen man INTE jobbar med.
Man kan nämligen bara få en pärla om man ledar ström mellan två punkter, har man bara kontakt med ett punkt är det inte farligt.
Men mitt sätt är knappast speciellt rekommendabelt...