Hur stor tur har jag haft?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Hur stor tur har jag haft?

Inlägg av Mizzarrogh »

Glenn, Sammantaget så är det ofta så att när man tycker man borde hal legat 6 fot under jorden för mindre händer ibland inte ett piss och ibland dör folk för händelser som är närmast skrattretande dumt och man själv säkert råkat ut för värre hundratals gånger, men omständigheterna har varit optimala åt andra hållet sas.

Jag tror följande säger en del, en snubbe (han har väl inte alla skruvar på plats, även om han själv tycks tro det... :mrgreen: för att vara uppriktig (om jag nu inte blandar ihop med någon annan) ) sade följande, han skulle testa ett elstängsel för får och lade handen på det, i princip hände inget sade han, han tog av sig stövlarna och ställde sig i en vattenpöl lade ånyo handen på stängslet,m varpå han höll på att skita på sig och hade mer eller mindre kramp i handen en god stund efter... :lol: (however, elstängsel är naturligtvis ofarliga (såtillvida att de inte skall vara dödliga) för en fullt frisk person även om man biter i jordlinan (om nu inte vederbörande lider av hjärtfel eller liknande men det är som regel mycket svagare ström ute på linan än om man skulle kortsluta direkt....).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

När jag läste El-Tele (teleteknik) på gymnasiet hade vi en buse i klassen som alltid gjorde en massa hyss. En dag hade han kopplat en dubbel-kontakt... stickpropp i båda ändar på en sladd, tryckte den ena kontaktens stift mot min arm samtidigt som han satte i andra änden i vägguttaget. Han ville väl se hur kul det var när jag flög upp i luften antar jag.... :roll:

Men nu var det så att jag var torr i huden, så inget hände. Han var förvånad och när vi andra upptäckte vad han gjort så var vi alla förvånade att inget hände. Vi kunde i alla fall konstatera att det fanns ström i uttaget, så jag hade tur.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde någon gjort så med mig hadde den personen haft den kontakten uppstoppad i arschlet med strömmen på
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Vi byggde en gång en apparat för att generera ganska höga spänningar i folk, men på ett säkert sätt förstås. Och eftersom den var ställbar på allehanda sätt så gick det att (ganska ovetenskapligt) konstatera att: högre ström == mer ont. Högre spänning == konstigare störningar i nervsystemet. Det optimala i vårt fall var alltså hög spänning och låg ström. Vilket är totalt annorlunda mot vad man blir utsatt för om man pillar på 230V, förstås (jodå, jag har också gjort det ett par gånger).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Och hur kunde dessa störningar i nervsystemet yttra sig? Och vilka spänningar talar vi om?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Kanske el-shockar för depression? Lär vara mycket obehagligt. :foliehatt:
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Mnja. Nuförtiden får man sömnpiller och muskelavslappnande före elchocksterapi. Man minns nog inget.

Jag har själv tagit i ett vanligt elstängsel flera gånger, det gör inte värst ont man kan hålla det en god stund. Men en dag klippte jag gräset och gick in i elstängslet och fy fan va det gjorde ont. Jag fick blixtrande huvudvärk och ont i musklerna resten av dagen. Jag vet inte om gräsklipparen eller träskorna jag hade i det våta gräset är att skylla på.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Brukade roa mig med att spela tuff och fingra på elstängsel så fort möjlighet erbjöds. Kändes ju inte så farligt. Men en dag hade jag precis badat i en sjö och stod barfota och blöt i gräset och skulle känna lite på elstängslet. Fick mig en sån kyss så ryggen prätte upp så det kändes som hövvet håll på att flyga av. Numera är jag ganske feg för att ta i elstängsel :wink:

Men det dröjde drygt 36 år innan jag fick smaka 230 V. Det var bara nån månad sen och jag höll på att sätta upp en lampa. Lampan var kopplad till en dimmer som inte fungerade. Jag litade inte på dimmern innan jag började skruva men hade tydligen avstängd hjärna och chansade. Med skruvmejsel i ena handen och andra handen på sockerbiten kom hjärtmassagen på 50 Hz igång :shock: Varade inte länge (kanske 1/10 sek?) då händerna drogs bortfrån strömmen och gjorde inte ont. Tror inte jag fick riktigt full patte :vissla:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har relativt ofta pillat och kopplat med ström på i 230V anläggning. Jag ser dock till att vara extremt försiktig, ha isolering från golv/element eller annat som kan leda och oftast har jag en bit gummi från uttermanteln på ett gummikabel, den kan man sedan trä över den andra polen man INTE jobbar med.

Man kan nämligen bara få en pärla om man ledar ström mellan två punkter, har man bara kontakt med ett punkt är det inte farligt.

Men mitt sätt är knappast speciellt rekommendabelt... :vissla:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

pbgp skrev: Men en dag klippte jag gräset och gick in i elstängslet och fy fan va det gjorde ont
I min ungdom var jag ute på logdans och klart man blir pinknödig och lättar på trycket in i ett buskage :shock: ja resten kan ni räkna ut själva.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Men du blev gift...? :happy:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

jadå, 3 knoddar (vad jag vet av :vissla: ) och separerad också för den delen :tumupp:
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Om man körde riktigt hög spänning, alltså i stil med 100kV, och med hög repetitionsfrekvens, så blev musklerna helt utstörda. Det vill säga att dom stod helt still och gick inte att röra med vilja, och inte heller ryckte som man normalt tror, och det gjorde i princip inte ont alls heller. Alltså inte som elstängsel, där det gör ont som fan och det är i princip omöjligt att inte hoppa till.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Icecap skrev:Jag har relativt ofta pillat och kopplat med ström på i 230V anläggning. Jag ser dock till att vara extremt försiktig, ha isolering från golv/element eller annat som kan leda och oftast har jag en bit gummi från uttermanteln på ett gummikabel, den kan man sedan trä över den andra polen man INTE jobbar med.

Man kan nämligen bara få en pärla om man ledar ström mellan två punkter, har man bara kontakt med ett punkt är det inte farligt.

Men mitt sätt är knappast speciellt rekommendabelt... :vissla:
Det kan vara lite vanskligt när amatörer försöker bygga sin egen elbil och ska montera batterier på kanske 140-200 volt DC och samtidigt ansluta elektronik. De sitter gärna på bilsätet och jobbar och får lätt upp en laddning på 10-20kV i kroppen vilket med lätthet förstör de flesta halvledare om de sätter ett finger mitt i kretskortet (vilket de har en förmåga att alltid göra)... så man rekommenderar att de ska bära ESD handledsband, men det skiter de i för det är "ONÖDIGT" för de kan ju ta i chassit och "jorda sig". Javisst - med en kabel med 300V DC i ena näven och andra i chassit... skön DC ström. :roll:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Helt överens! Ska man jobba "varmt" ska man veta vad man gör och tänka igenom ganska väl INNAN man gör en massa dumheter.
Skriv svar