Hur stor tur har jag haft?
Hur stor tur har jag haft?
Skulle förkorta ett grenuttag idag. Drog kabeln längst med väggen i rummet för att se hur lång den skulle vara.
När jag hade bestämt mig för hur lång kabeln skulle vara tog jag fram en gammal tång av metall och klippte av
men jag hade inte dragit av stickproppen (idiot) utan det blev en fin smäll och ljusbåge, säkringen gick ut i skåpet.
Så hur stor har jag haft?
När jag hade bestämt mig för hur lång kabeln skulle vara tog jag fram en gammal tång av metall och klippte av
men jag hade inte dragit av stickproppen (idiot) utan det blev en fin smäll och ljusbåge, säkringen gick ut i skåpet.
Så hur stor har jag haft?
Re: Hur stor tur har jag haft?
beror på underlaget o.s.v är det normal innomhusmiljö och det inte finns massa jordade saker kan du ha 230 i handen utan några som helst bekymmer
på fel ställe, ex barfota i en våt gräsmatta så hamnar man ganska fort två meter under backen istället
så, nja, vi har väl alla gjort något likande
på fel ställe, ex barfota i en våt gräsmatta så hamnar man ganska fort två meter under backen istället
så, nja, vi har väl alla gjort något likande

> så, nja, vi har väl alla gjort något likande
Hamnat två meter under backen ?
Det händer de flesta sällan mer än en gång...
Hamnat två meter under backen ?
Det händer de flesta sällan mer än en gång...

Jag fick en gång 220V (jo, det är rätt) rakt igenom hela kroppen.
Det var en arbetslampa där nätsladden delvis gick igenom stativet och på ett ställe var isoleringen dålig.
Jag skulle ändra läge på lampan och höll med den andra handen på en gammal allströmsradio där chassit är nätspänningförande (detta var på 50-talet).
Som tur var lossnade lampans stickkontakt från vägguttaget när jag krampaktigt föste iväg hela bordet med benen.
Jag kan garantera att jag satt fast med händerna järnhårt i grejorna utan den minsta möjlighet att släppa.
Fick muskelvärk resten av dagen. Hade nog ett starkt hjärta, jag var ung på den tiden...
/Ingvar
Det var en arbetslampa där nätsladden delvis gick igenom stativet och på ett ställe var isoleringen dålig.
Jag skulle ändra läge på lampan och höll med den andra handen på en gammal allströmsradio där chassit är nätspänningförande (detta var på 50-talet).
Som tur var lossnade lampans stickkontakt från vägguttaget när jag krampaktigt föste iväg hela bordet med benen.
Jag kan garantera att jag satt fast med händerna järnhårt i grejorna utan den minsta möjlighet att släppa.
Fick muskelvärk resten av dagen. Hade nog ett starkt hjärta, jag var ung på den tiden...

/Ingvar
Jo, min häcksax blev det en gång, men det kändes inget. Den bara stannade.ds77 skrev:Jag säger bara att nästa häcksax ska vara sladdlös....

/Ingvar
Jag har klippt av en 230V-kabel med oisolerad tång utan att känna nån ström i handen, fast det kanske var ren tur att jag "träffade" nollan innan fasen.
Var när jag var 14 eller nåt, och skulle klippa av en kabel jag visste var strömlös, och utan att reflektera över att det fanns mer än en kabel så klippte jag av en som var inkopplad, varvid det smällde till och sen slocknade lyset
..tången svetsades dessutom ihop i "gångjärnet" 
Oavsett så är det nog inte SÅ farligt, även om det förstås inte är ett rekommendera.
Var när jag var 14 eller nåt, och skulle klippa av en kabel jag visste var strömlös, och utan att reflektera över att det fanns mer än en kabel så klippte jag av en som var inkopplad, varvid det smällde till och sen slocknade lyset

Oavsett så är det nog inte SÅ farligt, även om det förstås inte är ett rekommendera.
- Klas-Kenny
Jag satte upp en taklampa för några år sen, pillade glatt på tåtarna och så, när den sista sattes i lampan tändes den, strömbrytaren var visst inte avslagen 
Laminatgolv leder inte ström, uppenbarligen och lyckligtvis.
Tur dock att jag lät bli att pilla på nollan och fasen samtidigt.

Laminatgolv leder inte ström, uppenbarligen och lyckligtvis.
Tur dock att jag lät bli att pilla på nollan och fasen samtidigt.
Har själv klippt lite i spänning då o då.
Bl.a så klippte ja en gång en 4x25 avsäkrad med sisodär 60A lr vad det nu kan ha suttit i matande ände.
matade en central i ett fläktrum och hela anläggningen skulle byts ut, hade dragit upp byggström o skulle fimpa skåpet. Tog fram stora saxen o klippte, sen slockna även byggströmmen.
Tydligen löste 150A knivarna i ink. låda fortare, blev lite impopulär ett tag för tydligen fanns en större datoranläggning i byggnaden också. UPS, vad är det ?
Brukar cirkulera ett halvmakabert skämt bland elpulare att om man klipper i spänning med avbitaren en gång får den ett skönt jack som gör det lättare att klippa i div. tråd.
När ja gick i skolan fortfarande, på gymnasiet, så hängde det en EKLK från en stege i vår övningssal.
Den tänkte en kompis att "där hänger en eklk i ögonhöjd, den måste ja ju absolut hänga upp" och när
han svänger upp den mot stegen smäller det till o lyset slocknar i hela salen.
Tydligen hade en kille från elfirman som va med o byggde om angränsande programs salar kopplat ur den , dragit ur den genom brandtätningen mellan rummen, lämnat den o stoppat i säkringarna igen.
Och eftersom den inte va klippt så hängde fem skalade ledare i ögonhöjd inne i våran välanvända sal i säkert två veckor innan polaren va där o pilla.
Det blev totalt byggstopp och ett gäng svettiga byggherrar o ansvariga gubbar ett tag innan saken utretts, och elektrikern då? Det vet vi inte än idag, men han sågs iaf inte till mer där.
Bl.a så klippte ja en gång en 4x25 avsäkrad med sisodär 60A lr vad det nu kan ha suttit i matande ände.
matade en central i ett fläktrum och hela anläggningen skulle byts ut, hade dragit upp byggström o skulle fimpa skåpet. Tog fram stora saxen o klippte, sen slockna även byggströmmen.
Tydligen löste 150A knivarna i ink. låda fortare, blev lite impopulär ett tag för tydligen fanns en större datoranläggning i byggnaden också. UPS, vad är det ?
Brukar cirkulera ett halvmakabert skämt bland elpulare att om man klipper i spänning med avbitaren en gång får den ett skönt jack som gör det lättare att klippa i div. tråd.
När ja gick i skolan fortfarande, på gymnasiet, så hängde det en EKLK från en stege i vår övningssal.
Den tänkte en kompis att "där hänger en eklk i ögonhöjd, den måste ja ju absolut hänga upp" och när
han svänger upp den mot stegen smäller det till o lyset slocknar i hela salen.
Tydligen hade en kille från elfirman som va med o byggde om angränsande programs salar kopplat ur den , dragit ur den genom brandtätningen mellan rummen, lämnat den o stoppat i säkringarna igen.
Och eftersom den inte va klippt så hängde fem skalade ledare i ögonhöjd inne i våran välanvända sal i säkert två veckor innan polaren va där o pilla.
Det blev totalt byggstopp och ett gäng svettiga byggherrar o ansvariga gubbar ett tag innan saken utretts, och elektrikern då? Det vet vi inte än idag, men han sågs iaf inte till mer där.
- ghost_rider
Satt på ett stengolv och i handen hade jag de två metallvisparna till mammas elvisp. Tryckte in dem i vägguttaget, PIAFFF.. . Kommer inte ihåg så mkt utav händelsen, har dock bara hört att jag satt o skrek. Som tur var var min bror i närheten och han fick bort mig på ngt sätt.. Tur var det, annars hade jag nog inte suttit här nu 

DjAlbert
>klipper i spänning med avbitaren en gång
>får den ett skönt jack som gör det lättare att klippa i div. tråd.
Finns det någon avbitaren utan sådan jack
i vektygslådan ägda av elektiker.......
>klipper i spänning med avbitaren en gång
>får den ett skönt jack som gör det lättare att klippa i div. tråd.
Finns det någon avbitaren utan sådan jack
i vektygslådan ägda av elektiker.......
Rillee skrev:Så hur stor har jag haft?
// Redigerat: fel namn förut! //Glenn skrev:Oavsett så är det nog inte SÅ farligt...
"Varje år skadas eller avlider cirka 300 personer i Sverige till följd av elolyckor i arbetslivet" http://www.prevent.se/sv/Arbetsliv/Arti ... elolyckor/
Rapport: Elolyckor och elbränder 2009, innehåller en del statistik över åren:
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/ ... rt2009.pdf
Senast redigerad av janaf 8 maj 2011, 14:50:05, redigerad totalt 1 gång.
Till janaf!
Om du ska citera så blanda inte ihop vem som sagt vad!
/Ingvar
Om du ska citera så blanda inte ihop vem som sagt vad!

/Ingvar
Jag har ingen särskild koll på hur man jobbar med kraftelektronik, men det känns ju lite intuitivt att en kortslutning genom en tång (oftast) inte skadar användaren så värst mycket. Den stora risken borde ju vara om man har båda händerna uppe i något råttbo och på nåt vis lyckas få tag på en fas i ena handen och en nolla i den andra, så att strömmen går genom kroppen (och genom hjärtat särskilt). Eller som någon skrev att underlaget i sig är jordande så att det räcker med att man får tag på en ledning med någon hand.
Ursäkta!SM7CZR skrev:Till janaf! Om du ska citera så blanda inte ihop vem som sagt vad!![]()
/Ingvar
Jag ska redigera!
Trodde jag tryckte på citera-knappen bara?!? Men borde naturligtvis ha kollat!
// Tillagt, jag har testat nu: Gäller i all fall när man citerar andra gången, multiciterar. Det namn som skrivs in verkar vara det senaste inom vars inlägg man klickat, dvs inte alls det som man klickar på Citera-knappen för. Man kan alltså klicka på texten på ett inlägg med "namn1", klicka på Citera på inlägg "namn2", då står "namn1" i ens egen redigeringruta. Jag har inte testat alla varianter. En liten bug kan man väl kalla det så man får se upp att det blir rätt namn (gäller IE8 i alla fall...)