Telefonjack och anslutning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jepp! Typ en miljon flugor kan inte ha fel... skit är gott? :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

ADSL-modemet ska vara inkopplat parallellt med telefonlinjen, kan man säga, fast med filtret mellan.
Om du inte lyckas klura ut hur det ska vara med jacken och det, så kan du dra ut inkommande par ur väggkontakten, koppla in dessa direkt på ingående par till splittern, och sen utgående par från splittern till resten av dina telefonprylar. Funkar inte detta, ja då är din splitter/filter trasig.

I varje kabel är det fyra ledare. två in, och två ut. Dock används bara två ledare till modemet.

Om du skalar upp den platta modularkabeln som går in i splittern, så är ena paret de två ledarna i mitten, och det andra paret är de två ledare som är längst ut på kanterna.

Här är en bild innifrån jacket jag hade på ADSL-tiden för länge sen :)
http://madmodders.no-ip.com/temp/telejack.JPG

Och här är en bild på mitt gamla filter jag letade fram nyss :P
http://madmodders.no-ip.com/temp/adslfilter.jpg

Telelinjen kommer då in från väggjackets två nedre hål och direkt in i den gröna och röda ledaren. Dessa är de två mittre sladdarna i modularkabeln. De går till splittern/filtret. Där i delas linjen upp i två. Åt ena hållet filtreras telefongrejset bort och ADSL-signalerna går ut i kabeln till modemet. Åt andra hållet filtreras ADSL-signalerna bort, och den rena telelinjen går tillbaks i den gula och svarta kabeln, som då kommer ut på framsidan av grenjackets två nedre pinnar. Är inget inkopplat där i sin tur, så går telelinen upp via de fjädrande metallblecken till de två övre stiften, och in i väggjacket igen. Eftersom det är ditt första och enda jack tar det helt enkelt slut där.

Nu när det är klart som korvspad, så kan du nog räkna dig fram till vad som inte stämmer :)
Senast redigerad av MadModder 12 mars 2005, 22:19:07, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

MadModder skrev:ADSL-modemet ska vara inkopplat parallellt med telefonlinjen, kan man säga, fast med filtret mellan.
det är ju så det är kopplat.. i princip det enda möjliga sättet att koppla det utan att börja klippa o klistra hejvilt med telekablarna :shock:

det troligaste verkar vara att splittern/filtret har varit trasigt ända från början..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, det är ju inte omöjligt
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

hurra! efter att ha läst editeringen av ditt inlägg och testat med ledningsprovare hit o dit o kopplat o haft mig så fungerar det :D

men det krävdes lite mysko kopplingar :twisted:
Bild

men huvudsaken är att det fungerar ;) tack MadModder!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man måste ju hjälpa folk i nöd ;)

Det där såg verkligen speciellt ut... Men funkar det så :D
Du kanske iaf ska försöka få till så det inte hänger och dinglar i sladdarna direkt. Man vet aldrig. Snubbelfoten kanske kommer i vägen nån gång :P

Sen den där tapeten... Jag vill minnas att jag hittade något liknande under mormor och morfars nuvarande tapet när jag slet i deras telefonledningar sist... :lol:
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

kom precis på varför jag behövde koppla så mysko... hade ju glömt bort det där med plastpiggar som trycker isär kontakterna ;) så nu sitter det pappersbitar som hindrar dom kontakterna från att åka ihop (hade brutit av alla piggar eftersom dom bara brukar krångla till det, ironiskt nog) och allt är kopplat på normalt vis :D felet från början var helt enkelt att det var fel typ av plugg/kabel mellan jacket och splittern ;) satt nån snikig variant med bara 2 kablar där från början...

mormor och morfar stämmer bra ;) bor i ett av min mormors rum 8)

edit: funkade tydligen inte helt normalt iaf.. men när jag kopplade bort dom övre stiften på telefonens plugg så funkade det :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som jag sa: plastpiggen måste vara på. Visst gjorde jag eller hur?

Båda på ADSL-proppen och (minst) proppen efter!
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Vad gör egentligen dendär pluggen?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

pluggen? menar du plastpiggen?
Den bryter kretsen i jacket och "tvingar" signalen att gå via den apparat du anslutit till jacket. I serie med den alltså.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Heh... bryt aldrig av den piggen. Anledningen till att saker och ting ibland inte funkar som det ska med den piggen i, är att omkopplaren/reläet i den anslutna utrustningen är trasig eller har oxiderat, och därmed inte kopplar tillbaks signalen in i jacket igen.
Skriv svar