Telefonjack och anslutning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pz007

Telefonjack och anslutning

Inlägg av pz007 »

Hej

Snart ska jag få bredband via telefonjacket. Jag har bara en telefonjack och undrar hur ska man koppla ihop med resten av apparaterna.
Det ska kopplas följande apparater
1 ADSL modem
2 Trådlöstelefon
3 Fax och telefon i ett
Mig skulle passa att koppla först trådlöstelefonen sedan med en förlängningssladd resten av apparaterna är detta möjligt?
Undrar hur ska sladdarna på förlängningssladden kopplas
/ \
\ /

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Har för mig att ADSL modemen ska sitta på inkommande i huset och har du bara ett uttag så ska den sitta i detta. Det medföljer oftast en förgrening med modemet där du kan sätta telefoner och annat
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

jag har bara 1 jack men får ändå inte telefonen att funka samtidigt som bredbandet är igång vilket leder till att jag måste stänga av adslmodemet varje gång telefonen ringer för att kunna prata :( va fan är det så för? det spelar ingen roll om modemet sitter först i jacket eller inte..
Bild
som synes är det en del skit som är inkopplat.. då fattas det ändå 1 sak på bilden..

bredband, fax, telefon och nummerpresentatör...

hur ska jag få det att fungera?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du måste ha filtret först på ledningen. Dessa genomgångs pluggar kan man kopplar på många sätt så det är svårt att veta hur det är. Försök benaut hur det är kopplat.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Sätt dit ett nytt jack bredvid det du har. Sedan drar du in inkommande ledningen på de undre anslutningarna på det nya jacket. De övre anslutningarna på det nya jacket ansluter du till de undre på det gamla jacket.

Koppla in ADSL i det nya jacket och allt annat i det gamla och det kommer att funka klockrent. Kostnad? 40:- typ och du slipper allt trassel!

/Magnus
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De där utgreningspluggarna är riktigt struliga ibland...
Men du måste använda ADSL-filtret. Det ska sitta först med sin grenplugg.
Sen efter den kan du koppla in allt du vill, och det SKA funka. Sålänge som inkommande linje är kopplad till rätt pinnar i väggjacket iaf ;)
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

hur menar ni att filtret ska kopplas? det går inte att koppla på så många sätt.. jag har byggt in modemet i datorn..
Bild

som synes är det 2 ingångar.. Line/Phone och Modem.. Line/Phone går till den första "pluggen" i jacket och Modem går givetvis till modemet...

jag har testat den teorin med att koppla in ytterligare ett jack och ha bara modemet på det första jacket.. funkar inte..
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Eeeh, byggt in? Du har lagt den i datorn! =)

Ifall det iallafall inte funkar, då är splittern pajko och bör bytas ut!

/Magnus
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

splittern ligger bara där ja... men själva modemet är desto mer inbyggt..
Bild

då har splittern varit paj ända sen den var ny isf :cry:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Har du splittarens telejack i som första plugg i telejacket? Det ska det vara! Allt efter det är frivilligt men man ska ha klart för sig att en del teleanslutna grejor kastar om på sladderna och kan ge kortslutning.

Om allt fungerade innan ADSL:en ska det fungera efter också men in i ADSL-teleproppen måste man koppla en propp med plastpinnen som brytar!
pz007

Inlägg av pz007 »

Jag hittade följande länk om just adsl och telefonjack kopplingar det kan hjälpa kanske er andra kolla på tips m.m. http://www.tekniken.se/docs/adsl02se.html
Själv ska jag prova när jag får adsl modemet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja om plastpiggen är avbruten i utgreningskontakten gör inte splittern någon nytta alls...
Det är också viktigt att veta ifall man ska ha ett jack med en svart trekant avbildad på, eller inte. Det är olika pinouts på RJ11-kontakten...
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

Icecap skrev:Har du splittarens telejack i som första plugg i telejacket? Det ska det vara! Allt efter det är frivilligt men man ska ha klart för sig att en del teleanslutna grejor kastar om på sladderna och kan ge kortslutning.

Om allt fungerade innan ADSL:en ska det fungera efter också men in i ADSL-teleproppen måste man koppla en propp med plastpinnen som brytar!
den sitter som första i jacket..

testade nu att koppla in en pluggen efter modemets med plastpigg (eller rättare sagt simulerade plastpigg genom att bryta kontakten mellan dom berörda stiften i modemet plugg..)... blev ingen skillnad.. det låter fortfarande "modemigt" i telefonen när man lyfter luren :(
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm ok... Är kontakten bruten i väggkontakten också? (sticker det in en pigg där med?)
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

nu har jag brutit kontakten där med.. ingen skillnad..

det verkar som att adsl + telefon samtidigt är en myt.. alla som säger sig ha det ljuger.. så måste det vara :roll: :humm:
Skriv svar