Telefonjack och anslutning
Telefonjack och anslutning
Hej
Snart ska jag få bredband via telefonjacket. Jag har bara en telefonjack och undrar hur ska man koppla ihop med resten av apparaterna.
Det ska kopplas följande apparater
1 ADSL modem
2 Trådlöstelefon
3 Fax och telefon i ett
Mig skulle passa att koppla först trådlöstelefonen sedan med en förlängningssladd resten av apparaterna är detta möjligt?
Undrar hur ska sladdarna på förlängningssladden kopplas
/ \
\ /
Tacksam för svar
Snart ska jag få bredband via telefonjacket. Jag har bara en telefonjack och undrar hur ska man koppla ihop med resten av apparaterna.
Det ska kopplas följande apparater
1 ADSL modem
2 Trådlöstelefon
3 Fax och telefon i ett
Mig skulle passa att koppla först trådlöstelefonen sedan med en förlängningssladd resten av apparaterna är detta möjligt?
Undrar hur ska sladdarna på förlängningssladden kopplas
/ \
\ /
Tacksam för svar
jag har bara 1 jack men får ändå inte telefonen att funka samtidigt som bredbandet är igång vilket leder till att jag måste stänga av adslmodemet varje gång telefonen ringer för att kunna prata
va fan är det så för? det spelar ingen roll om modemet sitter först i jacket eller inte..

som synes är det en del skit som är inkopplat.. då fattas det ändå 1 sak på bilden..
bredband, fax, telefon och nummerpresentatör...
hur ska jag få det att fungera?

som synes är det en del skit som är inkopplat.. då fattas det ändå 1 sak på bilden..
bredband, fax, telefon och nummerpresentatör...
hur ska jag få det att fungera?
Sätt dit ett nytt jack bredvid det du har. Sedan drar du in inkommande ledningen på de undre anslutningarna på det nya jacket. De övre anslutningarna på det nya jacket ansluter du till de undre på det gamla jacket.
Koppla in ADSL i det nya jacket och allt annat i det gamla och det kommer att funka klockrent. Kostnad? 40:- typ och du slipper allt trassel!
/Magnus
Koppla in ADSL i det nya jacket och allt annat i det gamla och det kommer att funka klockrent. Kostnad? 40:- typ och du slipper allt trassel!
/Magnus
hur menar ni att filtret ska kopplas? det går inte att koppla på så många sätt.. jag har byggt in modemet i datorn..

som synes är det 2 ingångar.. Line/Phone och Modem.. Line/Phone går till den första "pluggen" i jacket och Modem går givetvis till modemet...
jag har testat den teorin med att koppla in ytterligare ett jack och ha bara modemet på det första jacket.. funkar inte..
som synes är det 2 ingångar.. Line/Phone och Modem.. Line/Phone går till den första "pluggen" i jacket och Modem går givetvis till modemet...
jag har testat den teorin med att koppla in ytterligare ett jack och ha bara modemet på det första jacket.. funkar inte..
Har du splittarens telejack i som första plugg i telejacket? Det ska det vara! Allt efter det är frivilligt men man ska ha klart för sig att en del teleanslutna grejor kastar om på sladderna och kan ge kortslutning.
Om allt fungerade innan ADSL:en ska det fungera efter också men in i ADSL-teleproppen måste man koppla en propp med plastpinnen som brytar!
Om allt fungerade innan ADSL:en ska det fungera efter också men in i ADSL-teleproppen måste man koppla en propp med plastpinnen som brytar!
Jag hittade följande länk om just adsl och telefonjack kopplingar det kan hjälpa kanske er andra kolla på tips m.m. http://www.tekniken.se/docs/adsl02se.html
Själv ska jag prova när jag får adsl modemet.
Själv ska jag prova när jag får adsl modemet.
den sitter som första i jacket..Icecap skrev:Har du splittarens telejack i som första plugg i telejacket? Det ska det vara! Allt efter det är frivilligt men man ska ha klart för sig att en del teleanslutna grejor kastar om på sladderna och kan ge kortslutning.
testade nu att koppla in en pluggen efter modemets med plastpigg (eller rättare sagt simulerade plastpigg genom att bryta kontakten mellan dom berörda stiften i modemet plugg..)... blev ingen skillnad.. det låter fortfarande "modemigt" i telefonen när man lyfter luren