Telefonjack och anslutning
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
ADSL-modemet ska vara inkopplat parallellt med telefonlinjen, kan man säga, fast med filtret mellan.
Om du inte lyckas klura ut hur det ska vara med jacken och det, så kan du dra ut inkommande par ur väggkontakten, koppla in dessa direkt på ingående par till splittern, och sen utgående par från splittern till resten av dina telefonprylar. Funkar inte detta, ja då är din splitter/filter trasig.
I varje kabel är det fyra ledare. två in, och två ut. Dock används bara två ledare till modemet.
Om du skalar upp den platta modularkabeln som går in i splittern, så är ena paret de två ledarna i mitten, och det andra paret är de två ledare som är längst ut på kanterna.
Här är en bild innifrån jacket jag hade på ADSL-tiden för länge sen
http://madmodders.no-ip.com/temp/telejack.JPG
Och här är en bild på mitt gamla filter jag letade fram nyss
http://madmodders.no-ip.com/temp/adslfilter.jpg
Telelinjen kommer då in från väggjackets två nedre hål och direkt in i den gröna och röda ledaren. Dessa är de två mittre sladdarna i modularkabeln. De går till splittern/filtret. Där i delas linjen upp i två. Åt ena hållet filtreras telefongrejset bort och ADSL-signalerna går ut i kabeln till modemet. Åt andra hållet filtreras ADSL-signalerna bort, och den rena telelinjen går tillbaks i den gula och svarta kabeln, som då kommer ut på framsidan av grenjackets två nedre pinnar. Är inget inkopplat där i sin tur, så går telelinen upp via de fjädrande metallblecken till de två övre stiften, och in i väggjacket igen. Eftersom det är ditt första och enda jack tar det helt enkelt slut där.
Nu när det är klart som korvspad, så kan du nog räkna dig fram till vad som inte stämmer
Om du inte lyckas klura ut hur det ska vara med jacken och det, så kan du dra ut inkommande par ur väggkontakten, koppla in dessa direkt på ingående par till splittern, och sen utgående par från splittern till resten av dina telefonprylar. Funkar inte detta, ja då är din splitter/filter trasig.
I varje kabel är det fyra ledare. två in, och två ut. Dock används bara två ledare till modemet.
Om du skalar upp den platta modularkabeln som går in i splittern, så är ena paret de två ledarna i mitten, och det andra paret är de två ledare som är längst ut på kanterna.
Här är en bild innifrån jacket jag hade på ADSL-tiden för länge sen

http://madmodders.no-ip.com/temp/telejack.JPG
Och här är en bild på mitt gamla filter jag letade fram nyss

http://madmodders.no-ip.com/temp/adslfilter.jpg
Telelinjen kommer då in från väggjackets två nedre hål och direkt in i den gröna och röda ledaren. Dessa är de två mittre sladdarna i modularkabeln. De går till splittern/filtret. Där i delas linjen upp i två. Åt ena hållet filtreras telefongrejset bort och ADSL-signalerna går ut i kabeln till modemet. Åt andra hållet filtreras ADSL-signalerna bort, och den rena telelinjen går tillbaks i den gula och svarta kabeln, som då kommer ut på framsidan av grenjackets två nedre pinnar. Är inget inkopplat där i sin tur, så går telelinen upp via de fjädrande metallblecken till de två övre stiften, och in i väggjacket igen. Eftersom det är ditt första och enda jack tar det helt enkelt slut där.
Nu när det är klart som korvspad, så kan du nog räkna dig fram till vad som inte stämmer

Senast redigerad av MadModder 12 mars 2005, 22:19:07, redigerad totalt 4 gånger.
det är ju så det är kopplat.. i princip det enda möjliga sättet att koppla det utan att börja klippa o klistra hejvilt med telekablarnaMadModder skrev:ADSL-modemet ska vara inkopplat parallellt med telefonlinjen, kan man säga, fast med filtret mellan.

det troligaste verkar vara att splittern/filtret har varit trasigt ända från början..
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Man måste ju hjälpa folk i nöd 
Det där såg verkligen speciellt ut... Men funkar det så
Du kanske iaf ska försöka få till så det inte hänger och dinglar i sladdarna direkt. Man vet aldrig. Snubbelfoten kanske kommer i vägen nån gång
Sen den där tapeten... Jag vill minnas att jag hittade något liknande under mormor och morfars nuvarande tapet när jag slet i deras telefonledningar sist...

Det där såg verkligen speciellt ut... Men funkar det så

Du kanske iaf ska försöka få till så det inte hänger och dinglar i sladdarna direkt. Man vet aldrig. Snubbelfoten kanske kommer i vägen nån gång

Sen den där tapeten... Jag vill minnas att jag hittade något liknande under mormor och morfars nuvarande tapet när jag slet i deras telefonledningar sist...

kom precis på varför jag behövde koppla så mysko... hade ju glömt bort det där med plastpiggar som trycker isär kontakterna
så nu sitter det pappersbitar som hindrar dom kontakterna från att åka ihop (hade brutit av alla piggar eftersom dom bara brukar krångla till det, ironiskt nog) och allt är kopplat på normalt vis
felet från början var helt enkelt att det var fel typ av plugg/kabel mellan jacket och splittern
satt nån snikig variant med bara 2 kablar där från början...
mormor och morfar stämmer bra
bor i ett av min mormors rum 
edit: funkade tydligen inte helt normalt iaf.. men när jag kopplade bort dom övre stiften på telefonens plugg så funkade det

mormor och morfar stämmer bra

edit: funkade tydligen inte helt normalt iaf.. men när jag kopplade bort dom övre stiften på telefonens plugg så funkade det

- 13th.Marine
- EF Sponsor