Motoriserat Panorama huvud? [Nu med projekttråd också]

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Motoriserat Panorama huvud?

Inlägg av netrunner »

Kommentarer:

1. Kameran är i "landskaps-läge", du vill ju ha den i "porträtt-läge". Detta för att slippa ta mer än två / tre bilder på höjden. Panoramabilder som är som ett smalt skärp är ju trist.

2. Bör det inte gå att konstruktionen mindre med en smartare placering av servona?

Bild
(odiskret bildstöld)

3. Motvikter, (eventuellt med hävarm) bör göra servots jobb lättare.

4. Exponeringsdator, utöver att man vill att datorn ska snurra och fota så vill man ju även att den ska göra "bracket exponering" så att man först köra bilderna genom http://www.hdrsoft.com/ och efter det gör panoramat.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag gillar också att göra panorama i porträttläget. Brukar köra med 18mm. Det kräver stora överlapp eftersom bilden blir förvrängd i hörnen med så kort brännvidd. Jag brukar överlappa halva bilden.

Många systemkameror kan ställas in i bracket-läge. En följd av tre exponeringar blir då under-/normal-/överexponerade. Har en kompis som brukar göra HDR-panorama med hjälp av bracketing. Jag är dock inte något fan av HDR, tycker bilderna ser onaturliga ut; större dynamik än ögat har, komprimerat till dynamiken en skärm kan visa.

Servon kan väl inte göra 360° panorama?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag var inne på samma sak ett tag. Demonterade två gamla skrivare så jag fick DC-motorer med encoders och byggde styrning till de (med L298 h-brygga). Samt att jag byggde en datorstyrd IR-fjärrutlösare till min Nikon men blev inte mer än så... är halvdålig på att färdigställa projekt har jag kommit fram till. När jag ser att det kommer funka är det inte lika kul längre. :D
watti

Inlägg av watti »

bearing skrev:Jag gillar också att göra panorama i porträttläget. Brukar köra med 18mm. Det kräver stora överlapp eftersom bilden blir förvrängd i hörnen med så kort brännvidd. Jag brukar överlappa halva bilden.

Många systemkameror kan ställas in i bracket-läge. En följd av tre exponeringar blir då under-/normal-/överexponerade. Har en kompis som brukar göra HDR-panorama med hjälp av bracketing. Jag är dock inte något fan av HDR, tycker bilderna ser onaturliga ut; större dynamik än ögat har, komprimerat till dynamiken en skärm kan visa.

Servon kan väl inte göra 360° panorama?

OJ här var de skrivet :) Jo tanken är att riggen ska kunna ta nästan 360. Självklart får man ta bort kameran och ta några bilder mot marken som man får pilla dit, där stativet står.

Jag kommer nog börja ta bilder med min tamron 17-50 men tänkte köpa ett fisheye runt 8mm som då ska ge lättare att ta panorama just.

Obs när jag nämner panorama menar jag 360 panoramabilder, eller nära där inpå

Hur som helst :) Kameran måste rotera längst linses "Nodal"-point, men de där med motvikter låter ju inte så dumt, Dock är ju just huset 800gram, känns lite fel att trycka dit en 800gram till.

300kr per servo-verkade ju ok, Men finns de billigare? blir ju mycket labbande först och så, Någon som har tips på något betydligt billigare? eller lust att sälja mig 2 st ni har liggande hemma kanske? :) Behöver ju inte vara 35kg, lär ju gå bra med kanske 5-10?

//Mvh Simon

Edit: självklart bör jag montera kameran i Porträtt missade de när jag modellerade

Edit2: en dum eller genial tanke jag fick idag på jobbet när jag stog och skruvade. Hur skulle de vara med typ en motor från just en skruvdragare, den kan ju gå ganska långsamt och orkar ganska mycket. Sedan på samma axel har man en typ mätare av något slag, säg en Trimpot, variabelt motstånd eller liknande? Eller annan sorts av mätare som stannar motorn i rätt läge sas. Hur skulle detta fungera?

Edit 3, fan denna: http://sekvencia.webmercs.com/PartDetai ... =p:1094065 Synd att den går på 230, annars var ju halva projektet klart nästan Billig var den iaf
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

- 360 grader tror jag sällan att det är en hitt. Ofta finns det saker som man inte vill ha med i bild, som tex en jättestor ljusblå container som råkar stå bakom ryggen på dig där du vill fota en snygg vy.

- Exponering. Du kommer att fota rakt in i solen med en eller flera bilder och med andra bilder kommer du att få med skuggan under tak / träd. Låter du kameran sköta exponeringen så får du tex att ett träd / hus att bli mycket ljusare på en bit, men mycket mörkare på annan bit, beroende på var nästa foto har sin gräns. Därför måste du ta två / tre bilder på varje position med "bracket" innan du flyttar, för att bearbeta i dator senare.

- Dels kan du modda servot till att gå hela varv, men då kan du inte återgår till samma position senare. Troligen är det bättre med rem + skiva, tex från en gammal skanner.

- Skruvdragare går mycket snabbare än vad man tror.

- Använd inte vidvinkelobjektiv alls då dom förvränger bilden. Detta ger bara "skuggor" av hur samma sak finns på flera bilder men med olika förvrängning.

- Har du en kamera med zoom objektiv så ska du inte ha den största vindvinkeln du kan. Zooma in bara en lite bit mer tele och alla "skuggor" försvinner och panoramat blir knivskarpt.

- Fota i flera svep. I kamera sökaren kan man ofta kunna "trycka" fram gula linjer som visar "regeln om tredjedelar". Använda en lite bit zoom, porträttläge och dessa linjer. Tex att du har horisonten i mitten av den nedersta rutan och kör ett svep. Gör ett nytt svep med horisonten i mitten på den översta rutan. Så får du 66% mer "höjd" på bilden och mer WOW-effekt.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Självklart vill man kunna ta 360 graders panorama. Det finns diverse program som gör att man kan sätta ihop de till ett virtuellt rum där man kan titta runt. Svinfränt! :)

Ställ kameran på manuell exponering. Ofta är det samma ljus runtomkring, iallafall utomhus.
watti

Inlägg av watti »

De var fina tips :)

360 bilderna ska användas till HDRI för 3d program, så de behöver inte vara 100%iga, därför gör de inget med kontainern. Där är de också smidigt med fisheye linser så man slipper ta många kort. Men tex en vanlig nästan 180 graders panorama räcker gått och väl till reflektioner osv.

Allt ska ta i raw, med minst 3 bracket läget. Inte kommit på hur man utan att röra kameran ska kunna ta mer dock :/

Sen har jag inga Zoom-objektiv för tillfället, bara fasta. Det finns många snygga panorama jag sätt med Fisheye faktist :) Det är de "de riktigta" 3d-designerna använder har jag fått lära mig, just för att slippa ta mer en kanske 10 bilder på en 360.

Men skrivare var ju ingen dum ide, hur starka kan dessa motorer vara?

//Simon
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

24V/40W var dom jag hittade på. Går att få ganska bra moment och hastighet med rätt motorstyrning om du tänker på hur snabbt ett skrivhuvud accar. Det satt förresten L298 även i skrivaren upptäckte jag sen. Trevlig krets det till småmotorer.
mippen

Inlägg av mippen »

själv tänker jag nog göra en mockup baserad på servon.
Känns som man får rätt mycket "gratis" då..
Visst behövs även styrelektronik till servon men känns lite enklare än stegmotorer..
Sedan har man som sagt "positions" styrningen kvar då man enkelt kan gå till önskat position med ett servo.

Tror även att dess vinkel räcker gott för mina ändamål.
Visst hade 360 panorama varit skoj att leka med ngn gång... får se hur det slutar.

Någon som vet vad det är för "mutter" som sitter i kameran för låsning i stativ?
Kan man köpa en bult med rätt gängfattning enkelt?
watti

Inlägg av watti »

Ja, de är väl typ M6 tror jag, eller så var de tum, Den är vanlig i alla fall. Hittade ett flertalet hemma i skruvlådan som passade. Så de är inga problem :) Ta med dig kameran och åk till clasohlson, jag kan nästan lova att du hittar rätt direkt.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Det är inte stegmotorer jag pratar om. Gängan på kameror är 1/4"-20.
mippen

Inlägg av mippen »

Efter lite funderandes så började jag lite lätt att sätta ihop en prototyp.
Skulle behövt cadda lite men är för dålig på sådant...
får bli lite prototyp bygge för att känna på olika lösningar..

Började med att fräsa ut ett kugghjul som jag tänkte fästa på ett stativ.
Ett mindre kugghjul frästes ut och monteras på ett servo.
Tanken var att fästa detta servo på en platta som vilar och kan rotera ovanpå stativets kugghjul.
Får se om det fungerar eller om jag tänkt helt galet..

Nästa steg blir att kika på tilt.
Funderade på om man kan använda ett 'L' spikbeslag.
På beslaget fästes kameran...
Med hjälp av liknande kugghjul och ett servo kan man sedan ställa vinkeln.

Hur viktigt är det att tilt skärningspunkten går igenom centrum på fronten utav kamera linsen?
Viktmässigt vill man gärna lägga centrum i kamerahusets centrum.
Kanske blir knas på bilderna då? Teoretiskt så flyttar man avståndet mellan fokuserat objekt och linsen om man inte har tilt vinkelns noll punkt i centrum på linsen.
Frågan är hur mycket det gör på långt avstånd.
Tanken är att kunna ta flera bilder med olika tilt och sedan stitcha ihop dom till en stor bild.
watti

Inlägg av watti »

Ha jo, har också fått fart. Men eftersom jag inte är så duktig på elektronik så började jag i den andra änden:

Bild

Nu ska jag bara hitta några motorer och börja blygga på kughjulen osv, Sisst blir väl styrningen av de hela :) Svåraste till sisst. Hjälp är välkommen! hehe

//Simon
mippen

Inlägg av mippen »

Får svara med lite bilder jag med ;-)

Bild

Vad limmar man PE plast bäst med? (ikea skärbrädor)
Skulle behöva limma fast en mutter i det storra kugghjulet.

Sedan skulle jag behöva "förlänga" bulten som sitter i stativet på ngt vis.
Skulle vilja fästa en bult på muttern i det stora kugghjulet som basplattan kan rotera kring.
Har inte en susning om hur man gör det bäst.
Finns det "långa" bult i 1/4"? Skulle man kunnat dra en bult uppifrån i samma bult som man fäster stativet i.

Bild

Så här hade jag ialla fall tänkt att jag skulle montera ihop prylarna.
Behöver dock en bättre lösning för bulten som är ovanpå det stora kugghjulets mutter.
watti

Inlägg av watti »

Oj oj oj :) Snygga kugghjul! imponerad :D
Du skulle väl kunna ta, de finns ju som långa bultar ungefär. Motsatsen till gäng-stång typ hona, då kan du ju göra som du tänkt på bilden! ena sidan kan du ju limma fast med typ loctigth (stava) eller liknande.

Min kamera kommer ju hänga runt 10-12 cm ut på den utgående axeln, Kameran väger 1600 gram tror jag, Något runt de i alla fall. Vilka motorer tycker ni jag ska införskaffa? Kan 0 om pic-programmering, men de känns som jag måste lära mig detta :)

//Mvh simon

Edit: hittade en bra youtube länk om hur du hittar den nodal, punkten i objektivet:
Senast redigerad av watti 2 augusti 2009, 11:11:02, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar