bearing skrev:Jag gillar också att göra panorama i porträttläget. Brukar köra med 18mm. Det kräver stora överlapp eftersom bilden blir förvrängd i hörnen med så kort brännvidd. Jag brukar överlappa halva bilden.
Många systemkameror kan ställas in i bracket-läge. En följd av tre exponeringar blir då under-/normal-/överexponerade. Har en kompis som brukar göra HDR-panorama med hjälp av bracketing. Jag är dock inte något fan av HDR, tycker bilderna ser onaturliga ut; större dynamik än ögat har, komprimerat till dynamiken en skärm kan visa.
Servon kan väl inte göra 360° panorama?
OJ här var de skrivet

Jo tanken är att riggen ska kunna ta nästan 360. Självklart får man ta bort kameran och ta några bilder mot marken som man får pilla dit, där stativet står.
Jag kommer nog börja ta bilder med min tamron 17-50 men tänkte köpa ett fisheye runt 8mm som då ska ge lättare att ta panorama just.
Obs när jag nämner panorama menar jag 360 panoramabilder, eller nära där inpå
Hur som helst

Kameran måste rotera längst linses "Nodal"-point, men de där med motvikter låter ju inte så dumt, Dock är ju just huset 800gram, känns lite fel att trycka dit en 800gram till.
300kr per servo-verkade ju ok, Men finns de billigare? blir ju mycket labbande först och så, Någon som har tips på något betydligt billigare? eller lust att sälja mig 2 st ni har liggande hemma kanske?

Behöver ju inte vara 35kg, lär ju gå bra med kanske 5-10?
//Mvh Simon
Edit: självklart bör jag montera kameran i Porträtt missade de när jag modellerade
Edit2: en dum eller genial tanke jag fick idag på jobbet när jag stog och skruvade. Hur skulle de vara med typ en motor från just en skruvdragare, den kan ju gå ganska långsamt och orkar ganska mycket. Sedan på samma axel har man en typ mätare av något slag, säg en Trimpot, variabelt motstånd eller liknande? Eller annan sorts av mätare som stannar motorn i rätt läge sas. Hur skulle detta fungera?
Edit 3, fan denna:
http://sekvencia.webmercs.com/PartDetai ... =p:1094065 Synd att den går på 230, annars var ju halva projektet klart nästan Billig var den iaf