Bra tennsug som verkligen fungerar?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Henry:
"jag har den alltid en liten bit ifrån kortet vilket gör att rekylen sedan sätter spetsen perfekt mot kortet utan att ge någon direkt rekyl till kretskortet."

Har aldrig tänkt på det, men precis sådär gör jag också. :)
Den har ju tillräcklig sugkraft för att den ska få med sig tennet ändå, även om man håller den en bit ifrån. :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag köpte för ett halvår sen en INTROVAC XS, det är den sämsta jag någonsin haft! Varning för skräpet!
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

:) viste inte ens att det var ett märke på den. Har en sådan i orange. Men den suger inte alls... Sedan ja just tennsug är lite kruxigt.. Jag köpte en på klasohlsson och den sög verkligen inte så bra, eller jo visst den suger men spottar ut samtidigt :S Så man får massa tillbaka på kolven... Men köp såfall någon i alu jag har en jag använder som är i alu, och den är faktist bra. Bara det att man får byta spets på den lite då o då men ja, annars är den bra. Var jag köpte den vet jag inte, eller om det var min pappas..
Och honom kan jag inte fråga om jag inte "ber"

EDIT:
Glenn skrev:Farsan snodde tillbaka sina introvac'ar för några år sen så Jag köpte denna istället:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=22543707

Har fungerat imponerande bra faktiskt, trots rekyl, men rekyl har ju å andra sidan introvac också, iaf dom jag hade.

Köpte även en extra spets men otroligt nog har den medföljande hållt hur bra som helst.

Ang braid vs tennsug.. varför begränsa sej till det ena ? tennsug för hålmonterat och braid för smd kör jag.. man ska ju använda det verktygen som passar bäst till det man gör.

Det var en sådan jag köpte och den spottade ut det den skulle suga upp samtidigt.. Är väl rekylen som gör det eller något. Men den SUGER otroligt. Så det får bli att modda den såfall :)

Men annars är det väl bara att ta någon kolv och testa dig fram. Eller modda den så den uppfyller dina krav? Lycka till!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jo den "spottar" lite, minns att jag störde mej på det i början (för det gjorde inte introvac'arna) men nu tänker jag knappt på det.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Andy skrev:Jag köpte för ett halvår sen en INTROVAC XS, det är den sämsta jag någonsin haft! Varning för skräpet!
Jag gjorde det samma. Det sämsta jag nånsin använt. Hakar upp sig och suger ingenting.
Elfa tar dessutom duktigt betalt för dem. Introvac XS
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En sådan hade jag liggande spå förra jobbet, mycket riktigt värdelös, det är bara det att jag trodde att det var mitt exemplar som var trasigt :)

Man kanske borde hålla utkik efter gamla gröna och orange introvacar på tradera eller nåt, för det går väl fortfarande att köpa spetsar till dom ?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

peter555 skrev:svart variant som det står OKAB-Excelta på den fungerar hyfsat
Denna variant har jag också och tycker väldigt mycket om den även om den inte är rekylfri. Jag köpte den på ELFA en gång i tiden men dom verkar inte ha den kvar. Nu skulle jag behöva spetsar till den men vet inte om någon fortfarande säljer den.

Någon som vet? Peter kanske?
OpelGT

Inlägg av OpelGT »

På jobbet använder vi liknande "SODAPULT SS 350" om man tittar på Conrads sida. Den fungerar bra. Det står rekylfri men det visst rör den på sig, men sällan så det stör eller förstör.

Hemma har jag Clas Ohlssons 30-2074 och den suger minst lika bra. Spetsarna håller mycket bra för värme från kolven och den har varit mig trogen i många år. Nackdelarna är att i spetsen fastnar tennet som en klump och det går inte att använda innan man har tryckt loss tennet. Det trillar också ur tenn via spetsen när den inte är spänd.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag kan rekomendera denna sug. Koster en dryg femhundring. Helt utan rekyl också :D

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har faktiskt funderat på en sån, men det kräver ju nästan en extra lödpenna..
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

vfr skrev:
peter555 skrev:svart variant som det står OKAB-Excelta på den fungerar hyfsat
Nu har jag förgäves sökt delar till denna men det verkar inte finnas. OKAB är numera (del av) "Acte NC Sweden" och dom har inget till dessa längre.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tycker min PRS ( http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 009028.htm ) funkar bra. Har bytt spets två gånger. Har dessutom bytt ut kolvslagsskyddet. Original är det bara en bit PVC-slang. Nu sitter där en lagom hård fjäder som bromsar in "bakslaget" och räddar knapphuset från att slås i bitar. Känns mycket bättre. :)
Fast den spottar lite. Skulle vilja ha något som funkar som en stötdämpare istället för kolvslagsskyddet...
Skriv svar