Bra tennsug som verkligen fungerar?
Bra tennsug som verkligen fungerar?
Min Introvac MP bestämde sig plötsligt för att spricka efter lång och trogen tjänst och jag behövde en ny tennsug lite snabbt. Därför blev det en från Kjell.
Denna tingest ser ut som en tennsug, men är det inte. Känns inget som helst sug från den och kolven är jätteglapp. En absolut värdelös produkt. Köp den inte, Du blir garanterat besviken.
Skulle vlja ha en ny Introvac MP, men ELFA har dem inte längre. Vet någon av Er var dessa finns att köpa idag?
Kan någon av Er rekommendera en motsvarande produkt? Leta i kataloger kan jag själv göra, det är personliga erfarenheter av produkten jag frågar efter så det inte blir fler felköp av värdelösa skräpprodukter.
Denna tingest ser ut som en tennsug, men är det inte. Känns inget som helst sug från den och kolven är jätteglapp. En absolut värdelös produkt. Köp den inte, Du blir garanterat besviken.
Skulle vlja ha en ny Introvac MP, men ELFA har dem inte längre. Vet någon av Er var dessa finns att köpa idag?
Kan någon av Er rekommendera en motsvarande produkt? Leta i kataloger kan jag själv göra, det är personliga erfarenheter av produkten jag frågar efter så det inte blir fler felköp av värdelösa skräpprodukter.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag köpte 30-7361 från ClasOhlson.
Kostade bara 49kr, vilket kanske sänker förhoppningarna, men den var (och är) faktiskt bra.
Den har hållit i två år och får alltid med sig tennet.
Helt ärligt så märker jag ingen skillnad på den och betydligt dyrare märkes-tennsugar.
Marta: Vilken av Kjells tennsugar köpte du?
Kostade bara 49kr, vilket kanske sänker förhoppningarna, men den var (och är) faktiskt bra.

Helt ärligt så märker jag ingen skillnad på den och betydligt dyrare märkes-tennsugar.
Den har jag också fast köpt på ÖB (ser identisk ut).JimmyAndersson skrev:Jag köpte 30-7361 från ClasOhlson.
Kostade bara 49kr, vilket kanske sänker förhoppningarna, men den var (och är) faktiskt bra.![]()
Visst suger den upp tennet men rekylen är ju inte speciellt rolig när man löder bort omtåliga saker...
Undrar som trådskaparen; finns det någon vettig rekylfri välsugande tennsug till överkomligt pris någonstans?

- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
Har även den billiga varianten som är en kopia av clasohlson, fast denna är grön upptill i stället och inte lika blank nedtill. Den suger upp tenn som den skall men man får lära sig att hantera rekylen så jag har den alltid en liten bit ifrån kortet vilket gör att rekylen sedan sätter spetsen perfekt mot kortet utan att ge någon direkt rekyl till kretskortet. Denna har jag använt i tror det är över 4 år nu och fungerar bra än. Har bytt spets en gång och rengjort den invändigt 3 ggr. SMD motstånd använder jag aldrig tennsug till för det behövs inte tycker jag för det är bara att värma lite extra med kolven så lossnar komponenten, dessutom så lär ju komponenten sugas in om man hade använt en tennsug.
Men summa sumarum: man får vad man betalar för. Kan dock ej rek någon för jag har inte använt så många typer. Hade någon på skolan som var väldigt bra men kommer tyvärr ej ihåg märket då det är nästan 10 år sedan men liknade någon på elfa när jag kollade för något år sedan.
Men summa sumarum: man får vad man betalar för. Kan dock ej rek någon för jag har inte använt så många typer. Hade någon på skolan som var väldigt bra men kommer tyvärr ej ihåg märket då det är nästan 10 år sedan men liknade någon på elfa när jag kollade för något år sedan.
Farsan snodde tillbaka sina introvac'ar för några år sen så Jag köpte denna istället:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=22543707
Har fungerat imponerande bra faktiskt, trots rekyl, men rekyl har ju å andra sidan introvac också, iaf dom jag hade.
Köpte även en extra spets men otroligt nog har den medföljande hållt hur bra som helst.
Ang braid vs tennsug.. varför begränsa sej till det ena ? tennsug för hålmonterat och braid för smd kör jag.. man ska ju använda det verktygen som passar bäst till det man gör.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=22543707
Har fungerat imponerande bra faktiskt, trots rekyl, men rekyl har ju å andra sidan introvac också, iaf dom jag hade.
Köpte även en extra spets men otroligt nog har den medföljande hållt hur bra som helst.
Ang braid vs tennsug.. varför begränsa sej till det ena ? tennsug för hålmonterat och braid för smd kör jag.. man ska ju använda det verktygen som passar bäst till det man gör.