Bra tennsug som verkligen fungerar?

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Bra tennsug som verkligen fungerar?

Inlägg av Marta »

Min Introvac MP bestämde sig plötsligt för att spricka efter lång och trogen tjänst och jag behövde en ny tennsug lite snabbt. Därför blev det en från Kjell.

Denna tingest ser ut som en tennsug, men är det inte. Känns inget som helst sug från den och kolven är jätteglapp. En absolut värdelös produkt. Köp den inte, Du blir garanterat besviken.

Skulle vlja ha en ny Introvac MP, men ELFA har dem inte längre. Vet någon av Er var dessa finns att köpa idag?

Kan någon av Er rekommendera en motsvarande produkt? Leta i kataloger kan jag själv göra, det är personliga erfarenheter av produkten jag frågar efter så det inte blir fler felköp av värdelösa skräpprodukter.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Enligt en snabb googling på "Introvac MP" så verkar Nelco ha den i sitt sortiment.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag köpte 30-7361 från ClasOhlson.
Kostade bara 49kr, vilket kanske sänker förhoppningarna, men den var (och är) faktiskt bra. :)
Den har hållit i två år och får alltid med sig tennet.
Helt ärligt så märker jag ingen skillnad på den och betydligt dyrare märkes-tennsugar.

Marta: Vilken av Kjells tennsugar köpte du?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Haha, detta ger mig minnen från när jag hade slarvat bort tennsugen och behövde en akut, köpte en på Biltema för 29:- eller så. Visst, säkert skit men den borde ju suga tenn tycker man.

Den har sån rekyl så den skjuter jack i kretskorten!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Rekyl kan jag lova att det är på den från classe oxå, men visst suger den!
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

men visst suger den!
:rofl
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

JimmyAndersson skrev:Jag köpte 30-7361 från ClasOhlson.
Kostade bara 49kr, vilket kanske sänker förhoppningarna, men den var (och är) faktiskt bra. :)
Den har hållit i två år och får alltid med sig tennet.
Helt ärligt så märker jag ingen skillnad på den och betydligt dyrare märkes-tennsugar.

Marta: Vilken av Kjells tennsugar köpte du?
Den har jag också fast köpt på ÖB (ser identisk ut).

Visst suger den upp tennet men rekylen är ju inte speciellt rolig när man löder bort omtåliga saker...

Undrar som trådskaparen; finns det någon vettig rekylfri välsugande tennsug till överkomligt pris någonstans? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För ömtåliga grejjer, t.ex SMD-komponenter och kristaller, tycker jag inte det passar bra med tennsug överhuvudtaget. Då använder jag alltid lödfläta.

Om en tennsug suger... är den bra eller dålig då? :D
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Introvac MP det är grejor det. Har också provat lite olika sugar för att MP'n blev utnött och var för snål för att köpa en ny. Men skräpet som finns att köpa driver en bara till vansinne. Nu betalar jag gärna vad en MP kostar för att få en riktig tennsug igen.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Köpte ELFAs 82-890-50 till jobbet, men fattade aldrig att det var en miniatyr förrän den dök upp. :)
Nästan inget sug alls, och rekyl är väl omöjligt med den seghet den kolven rör sig. Tar ju nästan en sekund innan den nått från botten till topp.
peter555

Inlägg av peter555 »

För slafssugningar har jag en svart variant som det står OKAB-Excelta på den fungerar hyfsat. Annars använder jag den elektriska vakuumsugen eller fläta.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har pajat många lödöar med tennsug. Numer undviker jag min vanliga tennsug då jag har knåpat ihop en avlödningspenna med vakumpump. Mycket smidigt. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har även den billiga varianten som är en kopia av clasohlson, fast denna är grön upptill i stället och inte lika blank nedtill. Den suger upp tenn som den skall men man får lära sig att hantera rekylen så jag har den alltid en liten bit ifrån kortet vilket gör att rekylen sedan sätter spetsen perfekt mot kortet utan att ge någon direkt rekyl till kretskortet. Denna har jag använt i tror det är över 4 år nu och fungerar bra än. Har bytt spets en gång och rengjort den invändigt 3 ggr. SMD motstånd använder jag aldrig tennsug till för det behövs inte tycker jag för det är bara att värma lite extra med kolven så lossnar komponenten, dessutom så lär ju komponenten sugas in om man hade använt en tennsug.

Men summa sumarum: man får vad man betalar för. Kan dock ej rek någon för jag har inte använt så många typer. Hade någon på skolan som var väldigt bra men kommer tyvärr ej ihåg märket då det är nästan 10 år sedan men liknade någon på elfa när jag kollade för något år sedan.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Farsan snodde tillbaka sina introvac'ar för några år sen så Jag köpte denna istället:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=22543707

Har fungerat imponerande bra faktiskt, trots rekyl, men rekyl har ju å andra sidan introvac också, iaf dom jag hade.

Köpte även en extra spets men otroligt nog har den medföljande hållt hur bra som helst.

Ang braid vs tennsug.. varför begränsa sej till det ena ? tennsug för hålmonterat och braid för smd kör jag.. man ska ju använda det verktygen som passar bäst till det man gör.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kör biltemas den funkar varken bra eller dåligt.
Skriv svar