Cykel modell bra!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Jag kanske är helt ute och cyklar men skulle man inte kunna nyttja de stora hjulen som motorer på något sätt? Jag tänker på typ tvättmaskinsmotorer som har stora lindningar. Kunde man då få ut kraften skulle utväxlingsbehovet kanske elimineras :?: Dessutom kunde de ju återanvända energin vid bromsning.

Ursäkta för ordvitsen förresten :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26635
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Problemet med motorer som inte har permanentmagneter är att det behövs energi till att magnetisera dom, detta ger lite sämre effektivitet som jag ser det.

Jag funderar på att tänka om rörande RC-motorer men jag måste räkna på det innan jag beslutar något. Sen måste jag också "bara" bygga en välfungerande cykel först..... <ironi>men det kommer nu att gå snabbt jag har ju inget annat för mig </ironi>
Gimbal
Inlägg: 8661
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Är det inte lämpligt med de navmonterade elektriska cykelmotorer som finns? De är ju byggda för just det ändamålet och finns i versioner med direktdrift dvs helt utan mekanisk växel.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26635
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Nja... priset är nog lite väl högt för det, de räcker till 25km/t och då jag ska ha helt annorlunda nav så jag kan inte använda dom.

Sedan är det nog inte en frågan om att få motorn att gå så långsamt som möjligt egentligen, om motorn går för långsamt vid låga cykelhastigheter kan man knappast använda den för att bromsa.

Nåväl, det är mycket som det ska experimenteras med....
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Re: Cykel modell bra!

Inlägg av funkis »

Icecap skrev:För att inte kapa för mycket i annan tråd startar jag denna.

Det är så att jag har planerat länga och väl för att bygga en ny cykel, jag har förvisso en bra "vanlig" med hydrauliska skivbromsar, aluram osv. men den är inte helt rätt till allt i vardagen.

Steg 5:
Kräver att steg 4 avslutades med att det i lagens mening är en cykel.
Jag har en svag aning om att lagen säger nått om när man har 4 hjul
så blir den nått annat än en cykel.Har för mig jag har läst om det nånstans
i trafik förordningen då vi pysslade med att bygga om en husbil.

Har ochså för mig att en cykel bara kan klassas som en sådan så
länge den är driven av en fysisk person till fram förandet av fordonet.

Dvs minsta lilla el, bensin +motor eller dylika så blir den en moppe,
eller bil, etc.

Om inte annat så håller jag ochså på med ett liknande bygge,
jag däremot skall regga in mitt som fordon vad det lider. :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26635
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Enligt lagens definition är en cykel manuellt framdriven, antal hjul osv. anges INTE, inte heller att det måste vara kedjedrift eller liknande.

Om jag alltså trampar en generator och driver en motor har jag enbart ersatt kedjan med ledningar till kraftöverföring och det är hela grundidéen. Jag har haft funderingar på att registrera som amatörbygge men SFRO var tydlig: "bygg först, sedan tittar vi på din cykel och ser vad det ska bli"

(SFRO = Sveriges Fordonbyggares Riks-Organisation, den enda organisation som kan besikta och godkänna amatörbyggen i Sverige)

Kruxet är att blir det reggad som bil-aktigt blir det försäkring och en massa annat skit som får allt att falla ihop, hela konceptet faller med det så att säga.

EDIT: Hade svårt att sova inatt så jag kontaktade miljöpartiet och beskrev otydligheten i definitionen av en cykel samt att det borde komma en uppdatering.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26635
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Fick just svar från MP:
------------------------------------------------------------------------------------
Hej, och tack för ditt mejl.

Vi tycker inte att lagens definitioner av en cykel är otydliga. Om det är
en motor på så är det inte en cykel, men möjligtvis en moped. Vi ser inget
problem i det och vill inte i detta läget utöka definitionen av vad som är
en cykel. Kan du inte bara bygga enligt definitionerna av en moped och
vara nöjd med det?

Vänligen, Johan Schiff
Miljöpartiet de Gröna
------------------------------------------------------------------------------------

De anser tydligen att det "bara" är att få den typgodkänd med E-märkt ljus osv. och sedan betala försäkring..... för en cykel??? Skulle inte tro det!

Nåväl, jag ska lik förbannad bygga skiten, att MP inte fattar är väl för att det inte är en SUV jag vill bygga...
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Bara skit i vad alla politiker & andra pappersvändare säger, det är inte olagligt att cykla runt med ett batteri & en generator för att kunna hålla lyset tänt även vid stillastående. Sen att du råkar koppla fel ibland & köra generatorn som motor, det kan ingen bevisa...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26573
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är lite kul att MP inte har koll på lagen:

"Om det är en motor på så är det inte en cykel"


Det stämmer inte så bra med Vägverkets definition:

"En elcykel räknas som en cykel om den är konstruerad på följande sätt. Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, t. ex. för att underlätta trampningen i uppförsbackar och i stark motvind."

:D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26635
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Nu är det ju inte en "elassisterat cykel" jag vill bygga, det är bara en cykel.
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Hela problemet ligger i att det går inte att bevisa att man inte har laddat batteriet externt, eller att man inte kopplar på ett batteri på motorn. Det är nog därför VV är så restriktiv mot en cykel med elektrisk kraftöverföring.

Dock finns det "kedjefria" cyklar som använder en kardanaxel istället för kedja och dessa är fullt lagliga, så jag kan tänka mig att kravet på en cykel är att kraftöverföringen är mekanisk.


Men SFRO skulle nog godkänna fordonet om man fixar någon slags plombering av batteriet, motorn och generatorn.
Dvs att man gör ett "motorpaket" innehållande batteri, generator och motor, som innesluts i ett hölje, där bara motoraxel och generatoraxel sticker ut.

(dock kan man börja med bara motor+generator i ett motorpaket, för att få igenom det första gången, och sedan försöka att få ett nytt motorpaket med motor+generator+batteri godkänt i efterhand)

Sedan fyller man detta motorpaket med *något* som är svårt att sedan plocka bort. något silikonbaserat eller liknande, sedan limma igen luckan, skruva i några skruvar på luckan, och plombera dessa.

Sedan låter man SFRO kontrollera plomberingen (eller låta SFRO utföra plomberingen själv), och kontrollera lite säkerhetsaspekter, så man inte ändå kan koppla på en extern laddning eller batteri, och sedan godkänna plomberingen. Dock skulle detta säkert innebära att något måste registreras i bilregistret för att man kan kontrollera plomberingens serienummer så man inte har varit inne och laddat olagligt.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Jag har det!!! man kopplar en rulbock till drivhjulen och vips är det laddat i garagets värme!
Om de är så nitiska blir det svårt...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27411
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ju cykel så länge man inte tillför mer än 250W och inte över 25km/h. Jag tycker att det är tämligen tydliga regler. Vad jag sett finns det inget som säger att det ska vara mekanisk drivlina.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Då kan ju nästan vem som helst "konvertera" sin cykel till något olagligt genom att trampa hårdare alltså? Anknyter till min eviga fundering ifall man riskerar fortkörningsböter på cykel... Att överskrida 30 km/h är ju inte alltför besvärligt. :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26635
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag kör ca: 30 km/t när jag kör lugnt har jag bråttom toppar jag 50 km/t på min vanliga mountainbike, att hålla på att prata om 25 km/t och 250W är bara löjligt!

En skaplig tränat cyklist (pendelcyklist med lite attityd) kan trampa ca: 480W över en längre tid, när man då lägger sittställningen ner en del blir det antagligen 430W, kanske lite mer.

Dessa 430W ska flyttas till drivhjulen så effektivt som möjligt och då luftmotståndet ska vara avsevärd lägre än "normal cykel och fladdrande jacka" kommer marchhastigheten alltså lätt till 50 km/t och mer, jag har som mål att toppa minst 70 km/t på plan väg i stiltje (har toppat 79.9 km/t på mountainbike i en skaplig backe).

På min mountainmike tillför jag alltså under kortare tid ca: 500W och kör avsevärd snabbare än 25 km/t men då är det plötsligt inte en cykel längre?

Mitt koncept betyder i sin komplicerade enkelhet att man inte tillför något energi, man förvaltar bara det man generar på ett bättre sätt.

Därför insisterar jag på att det är en cykel och inte en moppe eller annat skit.

Det enda som kan bli ett problem är att man kan bli tvungen att ha en mycket svag laddare för att ackumulatorn inte ska laddas ur på ett skadligt sätt. När jag väl får lite realitet i allt kommer jag självklart att montera mitt solpanel på cykeln och använda det till att ladda ackumulatorn, jag måste ju ha fungerande blinkers osv.
Skriv svar