Ursäkta för ordvitsen förresten
Cykel modell bra!
Jag kanske är helt ute och cyklar men skulle man inte kunna nyttja de stora hjulen som motorer på något sätt? Jag tänker på typ tvättmaskinsmotorer som har stora lindningar. Kunde man då få ut kraften skulle utväxlingsbehovet kanske elimineras
Dessutom kunde de ju återanvända energin vid bromsning.
Ursäkta för ordvitsen förresten
Ursäkta för ordvitsen förresten
Problemet med motorer som inte har permanentmagneter är att det behövs energi till att magnetisera dom, detta ger lite sämre effektivitet som jag ser det.
Jag funderar på att tänka om rörande RC-motorer men jag måste räkna på det innan jag beslutar något. Sen måste jag också "bara" bygga en välfungerande cykel först..... <ironi>men det kommer nu att gå snabbt jag har ju inget annat för mig </ironi>
Jag funderar på att tänka om rörande RC-motorer men jag måste räkna på det innan jag beslutar något. Sen måste jag också "bara" bygga en välfungerande cykel först..... <ironi>men det kommer nu att gå snabbt jag har ju inget annat för mig </ironi>
Nja... priset är nog lite väl högt för det, de räcker till 25km/t och då jag ska ha helt annorlunda nav så jag kan inte använda dom.
Sedan är det nog inte en frågan om att få motorn att gå så långsamt som möjligt egentligen, om motorn går för långsamt vid låga cykelhastigheter kan man knappast använda den för att bromsa.
Nåväl, det är mycket som det ska experimenteras med....
Sedan är det nog inte en frågan om att få motorn att gå så långsamt som möjligt egentligen, om motorn går för långsamt vid låga cykelhastigheter kan man knappast använda den för att bromsa.
Nåväl, det är mycket som det ska experimenteras med....
- funkis
- Utsparkad, på semester
- Inlägg: 1158
- Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
- Ort: Lite här och lite där!
Re: Cykel modell bra!
Jag har en svag aning om att lagen säger nått om när man har 4 hjulIcecap skrev:För att inte kapa för mycket i annan tråd startar jag denna.
Det är så att jag har planerat länga och väl för att bygga en ny cykel, jag har förvisso en bra "vanlig" med hydrauliska skivbromsar, aluram osv. men den är inte helt rätt till allt i vardagen.
Steg 5:
Kräver att steg 4 avslutades med att det i lagens mening är en cykel.
så blir den nått annat än en cykel.Har för mig jag har läst om det nånstans
i trafik förordningen då vi pysslade med att bygga om en husbil.
Har ochså för mig att en cykel bara kan klassas som en sådan så
länge den är driven av en fysisk person till fram förandet av fordonet.
Dvs minsta lilla el, bensin +motor eller dylika så blir den en moppe,
eller bil, etc.
Om inte annat så håller jag ochså på med ett liknande bygge,
jag däremot skall regga in mitt som fordon vad det lider.
Enligt lagens definition är en cykel manuellt framdriven, antal hjul osv. anges INTE, inte heller att det måste vara kedjedrift eller liknande.
Om jag alltså trampar en generator och driver en motor har jag enbart ersatt kedjan med ledningar till kraftöverföring och det är hela grundidéen. Jag har haft funderingar på att registrera som amatörbygge men SFRO var tydlig: "bygg först, sedan tittar vi på din cykel och ser vad det ska bli"
(SFRO = Sveriges Fordonbyggares Riks-Organisation, den enda organisation som kan besikta och godkänna amatörbyggen i Sverige)
Kruxet är att blir det reggad som bil-aktigt blir det försäkring och en massa annat skit som får allt att falla ihop, hela konceptet faller med det så att säga.
EDIT: Hade svårt att sova inatt så jag kontaktade miljöpartiet och beskrev otydligheten i definitionen av en cykel samt att det borde komma en uppdatering.
Om jag alltså trampar en generator och driver en motor har jag enbart ersatt kedjan med ledningar till kraftöverföring och det är hela grundidéen. Jag har haft funderingar på att registrera som amatörbygge men SFRO var tydlig: "bygg först, sedan tittar vi på din cykel och ser vad det ska bli"
(SFRO = Sveriges Fordonbyggares Riks-Organisation, den enda organisation som kan besikta och godkänna amatörbyggen i Sverige)
Kruxet är att blir det reggad som bil-aktigt blir det försäkring och en massa annat skit som får allt att falla ihop, hela konceptet faller med det så att säga.
EDIT: Hade svårt att sova inatt så jag kontaktade miljöpartiet och beskrev otydligheten i definitionen av en cykel samt att det borde komma en uppdatering.
Fick just svar från MP:
------------------------------------------------------------------------------------
Hej, och tack för ditt mejl.
Vi tycker inte att lagens definitioner av en cykel är otydliga. Om det är
en motor på så är det inte en cykel, men möjligtvis en moped. Vi ser inget
problem i det och vill inte i detta läget utöka definitionen av vad som är
en cykel. Kan du inte bara bygga enligt definitionerna av en moped och
vara nöjd med det?
Vänligen, Johan Schiff
Miljöpartiet de Gröna
------------------------------------------------------------------------------------
De anser tydligen att det "bara" är att få den typgodkänd med E-märkt ljus osv. och sedan betala försäkring..... för en cykel??? Skulle inte tro det!
Nåväl, jag ska lik förbannad bygga skiten, att MP inte fattar är väl för att det inte är en SUV jag vill bygga...
------------------------------------------------------------------------------------
Hej, och tack för ditt mejl.
Vi tycker inte att lagens definitioner av en cykel är otydliga. Om det är
en motor på så är det inte en cykel, men möjligtvis en moped. Vi ser inget
problem i det och vill inte i detta läget utöka definitionen av vad som är
en cykel. Kan du inte bara bygga enligt definitionerna av en moped och
vara nöjd med det?
Vänligen, Johan Schiff
Miljöpartiet de Gröna
------------------------------------------------------------------------------------
De anser tydligen att det "bara" är att få den typgodkänd med E-märkt ljus osv. och sedan betala försäkring..... för en cykel??? Skulle inte tro det!
Nåväl, jag ska lik förbannad bygga skiten, att MP inte fattar är väl för att det inte är en SUV jag vill bygga...
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26664
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Det är lite kul att MP inte har koll på lagen:
"Om det är en motor på så är det inte en cykel"
Det stämmer inte så bra med Vägverkets definition:
"En elcykel räknas som en cykel om den är konstruerad på följande sätt. Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, t. ex. för att underlätta trampningen i uppförsbackar och i stark motvind."

"Om det är en motor på så är det inte en cykel"
Det stämmer inte så bra med Vägverkets definition:
"En elcykel räknas som en cykel om den är konstruerad på följande sätt. Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, t. ex. för att underlätta trampningen i uppförsbackar och i stark motvind."
-
sebastiannielsen
- Inlägg: 3663
- Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
- Ort: gbg
- Kontakt:
Hela problemet ligger i att det går inte att bevisa att man inte har laddat batteriet externt, eller att man inte kopplar på ett batteri på motorn. Det är nog därför VV är så restriktiv mot en cykel med elektrisk kraftöverföring.
Dock finns det "kedjefria" cyklar som använder en kardanaxel istället för kedja och dessa är fullt lagliga, så jag kan tänka mig att kravet på en cykel är att kraftöverföringen är mekanisk.
Men SFRO skulle nog godkänna fordonet om man fixar någon slags plombering av batteriet, motorn och generatorn.
Dvs att man gör ett "motorpaket" innehållande batteri, generator och motor, som innesluts i ett hölje, där bara motoraxel och generatoraxel sticker ut.
(dock kan man börja med bara motor+generator i ett motorpaket, för att få igenom det första gången, och sedan försöka att få ett nytt motorpaket med motor+generator+batteri godkänt i efterhand)
Sedan fyller man detta motorpaket med *något* som är svårt att sedan plocka bort. något silikonbaserat eller liknande, sedan limma igen luckan, skruva i några skruvar på luckan, och plombera dessa.
Sedan låter man SFRO kontrollera plomberingen (eller låta SFRO utföra plomberingen själv), och kontrollera lite säkerhetsaspekter, så man inte ändå kan koppla på en extern laddning eller batteri, och sedan godkänna plomberingen. Dock skulle detta säkert innebära att något måste registreras i bilregistret för att man kan kontrollera plomberingens serienummer så man inte har varit inne och laddat olagligt.
Dock finns det "kedjefria" cyklar som använder en kardanaxel istället för kedja och dessa är fullt lagliga, så jag kan tänka mig att kravet på en cykel är att kraftöverföringen är mekanisk.
Men SFRO skulle nog godkänna fordonet om man fixar någon slags plombering av batteriet, motorn och generatorn.
Dvs att man gör ett "motorpaket" innehållande batteri, generator och motor, som innesluts i ett hölje, där bara motoraxel och generatoraxel sticker ut.
(dock kan man börja med bara motor+generator i ett motorpaket, för att få igenom det första gången, och sedan försöka att få ett nytt motorpaket med motor+generator+batteri godkänt i efterhand)
Sedan fyller man detta motorpaket med *något* som är svårt att sedan plocka bort. något silikonbaserat eller liknande, sedan limma igen luckan, skruva i några skruvar på luckan, och plombera dessa.
Sedan låter man SFRO kontrollera plomberingen (eller låta SFRO utföra plomberingen själv), och kontrollera lite säkerhetsaspekter, så man inte ändå kan koppla på en extern laddning eller batteri, och sedan godkänna plomberingen. Dock skulle detta säkert innebära att något måste registreras i bilregistret för att man kan kontrollera plomberingens serienummer så man inte har varit inne och laddat olagligt.
- Smoothmachines
- Inlägg: 447
- Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Jag kör ca: 30 km/t när jag kör lugnt har jag bråttom toppar jag 50 km/t på min vanliga mountainbike, att hålla på att prata om 25 km/t och 250W är bara löjligt!
En skaplig tränat cyklist (pendelcyklist med lite attityd) kan trampa ca: 480W över en längre tid, när man då lägger sittställningen ner en del blir det antagligen 430W, kanske lite mer.
Dessa 430W ska flyttas till drivhjulen så effektivt som möjligt och då luftmotståndet ska vara avsevärd lägre än "normal cykel och fladdrande jacka" kommer marchhastigheten alltså lätt till 50 km/t och mer, jag har som mål att toppa minst 70 km/t på plan väg i stiltje (har toppat 79.9 km/t på mountainbike i en skaplig backe).
På min mountainmike tillför jag alltså under kortare tid ca: 500W och kör avsevärd snabbare än 25 km/t men då är det plötsligt inte en cykel längre?
Mitt koncept betyder i sin komplicerade enkelhet att man inte tillför något energi, man förvaltar bara det man generar på ett bättre sätt.
Därför insisterar jag på att det är en cykel och inte en moppe eller annat skit.
Det enda som kan bli ett problem är att man kan bli tvungen att ha en mycket svag laddare för att ackumulatorn inte ska laddas ur på ett skadligt sätt. När jag väl får lite realitet i allt kommer jag självklart att montera mitt solpanel på cykeln och använda det till att ladda ackumulatorn, jag måste ju ha fungerande blinkers osv.
En skaplig tränat cyklist (pendelcyklist med lite attityd) kan trampa ca: 480W över en längre tid, när man då lägger sittställningen ner en del blir det antagligen 430W, kanske lite mer.
Dessa 430W ska flyttas till drivhjulen så effektivt som möjligt och då luftmotståndet ska vara avsevärd lägre än "normal cykel och fladdrande jacka" kommer marchhastigheten alltså lätt till 50 km/t och mer, jag har som mål att toppa minst 70 km/t på plan väg i stiltje (har toppat 79.9 km/t på mountainbike i en skaplig backe).
På min mountainmike tillför jag alltså under kortare tid ca: 500W och kör avsevärd snabbare än 25 km/t men då är det plötsligt inte en cykel längre?
Mitt koncept betyder i sin komplicerade enkelhet att man inte tillför något energi, man förvaltar bara det man generar på ett bättre sätt.
Därför insisterar jag på att det är en cykel och inte en moppe eller annat skit.
Det enda som kan bli ett problem är att man kan bli tvungen att ha en mycket svag laddare för att ackumulatorn inte ska laddas ur på ett skadligt sätt. När jag väl får lite realitet i allt kommer jag självklart att montera mitt solpanel på cykeln och använda det till att ladda ackumulatorn, jag måste ju ha fungerande blinkers osv.
