Cykel modell bra!
Cykel modell bra!
För att inte kapa för mycket i annan tråd startar jag denna.
Det är så att jag har planerat länga och väl för att bygga en ny cykel, jag har förvisso en bra "vanlig" med hydrauliska skivbromsar, aluram osv. men den är inte helt rätt till allt i vardagen.
Projektet är ganska omfattande och jag ska försöka beskriva de enstaka steg som jag har tänkt mig:
Steg 1:
Bygga en 4-hjulig pedaldrivet fordon, avfjädring på alla hjul och differential på bakaxeln. Växel kommer att vara vanliga utanpåliggande och hjul kommer att vara barncykelhjul (16"). Största problemet är att bromsarna ska vara effektiva vilket betyder skivor vilket ger hög pris då jag anser att det bara duger med hydraulisk aktivering av dessa. Anledningen till kravet på effektiva bromsar är senare utveckling.
Nåväl, detta steg är under "matrialinsamling" samt planering, jag har en del önskan rörande styrningen (vill ha den progressiv) och jag behöver tillgång till en svarv för att greja allt.
När väl jag har en fungerande cykel ska den användas "dagligt" för att verkligen belasta och testa ordentligt.
Anledningen till 4 hjul? Jag handlar en hel del av maten till familjen, en 3-hjulig i tadpole-formatet vill knappast medge plats för matkassar utan att bli mycket lång och då min drivning i sinom tid blir ganska annorlunda är det ett mindre problem att det är enkelt att driva ett bakhjul.
Jag behöver alltså plats. Ett annat argument är även att axelavståndet inte får bli för långt, detta vill påverka styrutslagen på hjulen och därmed kräva onödigt plats under kåpan, med 4 hjul kan man korta axelavståndet utan att förlora plats eller stabilitet.
Att det är mer än 2 hjul beror på att kåpan även ska täcka underdelen samt att cykeln ska kunna användas vid halka.
OK, man har en välfungerande 4-hjulig cykel, stryktålig och välkörande med bra bromsar, dags för:
Steg 2:
Kåpan! Den ska vara strömlinjeformad, täcka allt inkl. hjulen och vara delbar på ett så sätt att man kan komma i och ur cykeln utan en burköppnare. Luftintag som kan justeras behövs och en framruta som har luft strömmande förbi för att hålla den imfri. Leitras idé med backspegel i taket är bra, kan kopieras.
När detta steg är klart har man alltså en särdeles användbar cykel där man är torr även om det pissregner, som man kan åka och handla med och som är lättkört. Då jag kallt räknar med att luftmotståndet är 25% av "fet gubbe med fladdrande jacka på en vanlig cykel" kan man alltså hålla 40km/t för samma energi som när man cyklar 20km/t (tanthastighet).
Då jag över kortare sträckor kan sparka upp min vanliga cykel i ca: 55km/t bör det således vara möjligt att komma upp i en ungefärlig fördubbling av denna hastighet, 100km/t bör alltså vara inom räckhåll men man ska nog räkna med ca: 80km/t vilket i mina ögon bör kallas en skaplig hastighet på en cykel!
Här kan man stoppa utvecklingen och känna sig nöjd men det gör inte jag.
Steg 3:
Bygga till ett svänghjul som kan kopplas till eller ifrån på något vis, gärna med en slirkoppling och möjlighet att kunna trampa upp svänghjulets hastighet med frikopplat drivhjul vid t.ex. rödljus. Detta svänghjul medger uppsamling av energi när man kör nedför och hjälper till uppför men är egentligen bara till för att bevisa ett princip.
Dokumentera allt och få skriftligt från VV och/eller polis att det är en cykel, detta skriftliga erkännande är mycket viktigt.
Steg 4:
Byta ut växlar, kedja, svänghjul osv. med en generator + BLDC-motor. För att inte spänna bågen för hårt skaffas ett antal "super-cap" till att utjämna drivspänning och elektroniken utvecklas ordentligt.
I detta läge kommer det en kritisk fas: är det en cykel eller inte? Jag vill påstå att det är, man kan inte "tanka på" energi, bara använda den energi man alstrar själv. Kontakt med VV och/eller polis för att avklara läget, den måste godkännas som cykel.
Steg 5:
Kräver att steg 4 avslutades med att det i lagens mening är en cykel.
Bygga släp med plats för batterier alternativt göra plats för ett lagom batteri i cykeln, detta medger att man kan trampa ihop mer energi, man kan rent av använda den som motionscykel utan att köra en meter och fortfarande spara ihop "lite" energi, allt beror ju på styrningen av motor osv. Det vore lämpligt att använda motorn att bromsa cykeln med vid inbromsning, den energi man då kan ta vara på kan sedan ladda upp ackumulatorn.
Nu har man alltså en cykel som medger att man kan trampa samma takt och kraft konstant och likaväl klara av kullar utan att behöva trampa som en idiot på väg uppför och köra frihjul nedför, mycket behagligt! Väntar man vid rödljus är det bara att trampa på i normalt tempo och sedan gasa på när det blir grönt.
Om man har olagliga vanor kan det bli till att man har en laddare som under natten t.ex. laddar upp energikällan så det gör man ju inte!!!! Dock måste man kanske ha ett system till att se till att cykelns batteri inte laddas ur vid längre tids stillestånd.....
Jag har kollat upp belysning osv och det är helt lagligt med en LED lampa, bromsljus och blinkers enl. de regler som gäller (ska kunna lysa upp vägen, synas på x meters avstånd osv.) så den bit kan enkelt uppfyllas med lite lagom färgade och placerade reflexer och LED-samlingar, jag tänkar en Luxeon 3W som framljus, ett gäng röda LED till bak + bromsljus och ett gäng gula LED till blinkers osv. Detta är i lagens mening OK!
Det är så att jag har planerat länga och väl för att bygga en ny cykel, jag har förvisso en bra "vanlig" med hydrauliska skivbromsar, aluram osv. men den är inte helt rätt till allt i vardagen.
Projektet är ganska omfattande och jag ska försöka beskriva de enstaka steg som jag har tänkt mig:
Steg 1:
Bygga en 4-hjulig pedaldrivet fordon, avfjädring på alla hjul och differential på bakaxeln. Växel kommer att vara vanliga utanpåliggande och hjul kommer att vara barncykelhjul (16"). Största problemet är att bromsarna ska vara effektiva vilket betyder skivor vilket ger hög pris då jag anser att det bara duger med hydraulisk aktivering av dessa. Anledningen till kravet på effektiva bromsar är senare utveckling.
Nåväl, detta steg är under "matrialinsamling" samt planering, jag har en del önskan rörande styrningen (vill ha den progressiv) och jag behöver tillgång till en svarv för att greja allt.
När väl jag har en fungerande cykel ska den användas "dagligt" för att verkligen belasta och testa ordentligt.
Anledningen till 4 hjul? Jag handlar en hel del av maten till familjen, en 3-hjulig i tadpole-formatet vill knappast medge plats för matkassar utan att bli mycket lång och då min drivning i sinom tid blir ganska annorlunda är det ett mindre problem att det är enkelt att driva ett bakhjul.
Jag behöver alltså plats. Ett annat argument är även att axelavståndet inte får bli för långt, detta vill påverka styrutslagen på hjulen och därmed kräva onödigt plats under kåpan, med 4 hjul kan man korta axelavståndet utan att förlora plats eller stabilitet.
Att det är mer än 2 hjul beror på att kåpan även ska täcka underdelen samt att cykeln ska kunna användas vid halka.
OK, man har en välfungerande 4-hjulig cykel, stryktålig och välkörande med bra bromsar, dags för:
Steg 2:
Kåpan! Den ska vara strömlinjeformad, täcka allt inkl. hjulen och vara delbar på ett så sätt att man kan komma i och ur cykeln utan en burköppnare. Luftintag som kan justeras behövs och en framruta som har luft strömmande förbi för att hålla den imfri. Leitras idé med backspegel i taket är bra, kan kopieras.
När detta steg är klart har man alltså en särdeles användbar cykel där man är torr även om det pissregner, som man kan åka och handla med och som är lättkört. Då jag kallt räknar med att luftmotståndet är 25% av "fet gubbe med fladdrande jacka på en vanlig cykel" kan man alltså hålla 40km/t för samma energi som när man cyklar 20km/t (tanthastighet).
Då jag över kortare sträckor kan sparka upp min vanliga cykel i ca: 55km/t bör det således vara möjligt att komma upp i en ungefärlig fördubbling av denna hastighet, 100km/t bör alltså vara inom räckhåll men man ska nog räkna med ca: 80km/t vilket i mina ögon bör kallas en skaplig hastighet på en cykel!
Här kan man stoppa utvecklingen och känna sig nöjd men det gör inte jag.
Steg 3:
Bygga till ett svänghjul som kan kopplas till eller ifrån på något vis, gärna med en slirkoppling och möjlighet att kunna trampa upp svänghjulets hastighet med frikopplat drivhjul vid t.ex. rödljus. Detta svänghjul medger uppsamling av energi när man kör nedför och hjälper till uppför men är egentligen bara till för att bevisa ett princip.
Dokumentera allt och få skriftligt från VV och/eller polis att det är en cykel, detta skriftliga erkännande är mycket viktigt.
Steg 4:
Byta ut växlar, kedja, svänghjul osv. med en generator + BLDC-motor. För att inte spänna bågen för hårt skaffas ett antal "super-cap" till att utjämna drivspänning och elektroniken utvecklas ordentligt.
I detta läge kommer det en kritisk fas: är det en cykel eller inte? Jag vill påstå att det är, man kan inte "tanka på" energi, bara använda den energi man alstrar själv. Kontakt med VV och/eller polis för att avklara läget, den måste godkännas som cykel.
Steg 5:
Kräver att steg 4 avslutades med att det i lagens mening är en cykel.
Bygga släp med plats för batterier alternativt göra plats för ett lagom batteri i cykeln, detta medger att man kan trampa ihop mer energi, man kan rent av använda den som motionscykel utan att köra en meter och fortfarande spara ihop "lite" energi, allt beror ju på styrningen av motor osv. Det vore lämpligt att använda motorn att bromsa cykeln med vid inbromsning, den energi man då kan ta vara på kan sedan ladda upp ackumulatorn.
Nu har man alltså en cykel som medger att man kan trampa samma takt och kraft konstant och likaväl klara av kullar utan att behöva trampa som en idiot på väg uppför och köra frihjul nedför, mycket behagligt! Väntar man vid rödljus är det bara att trampa på i normalt tempo och sedan gasa på när det blir grönt.
Om man har olagliga vanor kan det bli till att man har en laddare som under natten t.ex. laddar upp energikällan så det gör man ju inte!!!! Dock måste man kanske ha ett system till att se till att cykelns batteri inte laddas ur vid längre tids stillestånd.....
Jag har kollat upp belysning osv och det är helt lagligt med en LED lampa, bromsljus och blinkers enl. de regler som gäller (ska kunna lysa upp vägen, synas på x meters avstånd osv.) så den bit kan enkelt uppfyllas med lite lagom färgade och placerade reflexer och LED-samlingar, jag tänkar en Luxeon 3W som framljus, ett gäng röda LED till bak + bromsljus och ett gäng gula LED till blinkers osv. Detta är i lagens mening OK!
Gimbal: vikten är ett mindre problem, jag vinner MYCKET mer i minskat luftmotstånd än jag förlorar i ökad rullmotstånd. Storleken har jag inte spikat just än men jag skulle gissa på en totallängd på ca: 3,3m, lite beroende på lastplats osv. Det kommer att vara en bakåtlutat ställning, då kan mina lungor samsas med min tjocka mage. Bredden blir nog till att hålla mina axlar inomhus och hjulen täckta, med plats att svänga dom blir det ....hmmmm.... var det 1,2m?
Jag har tänkt mig en rörkonstruktion med ett genomgående bärande rör för att enklast kunna stå emot kraften i trampet, jag har rivit sönder 2 kedjor och ett tramp-paket och det vill jag inte ha strul med igen.
grym: än är det inget klart med detaljer, jag har en del arbete kvar med hjulupphäng, jag vill ha det lätt, starkt, billigt och driftsäkert men jag ska säga till när det blir aktuellt.
Sammantaget blir det ingen liten sak, den kommer att ta sin plats och det går säkert att göra den smalare, lättare osv. men det är inte mitt primära mål, jag vill ha den driftsäker! Skulle det visa sig att man plötsligt kan sälja ett antal per år kan det bli aktuellt att titta på alu-svetsning, kolfiber och annat skoj men i nuläget vill jag att den är stabil.
vad jag har glömt är att jag kommer att göra plåthjul, alltså ett nytt "nav" där den monteras på hjulaxeln och sedan 2 mycket platta koner som går från nav till fälg, detta då jag är tveksam till att ett uppsträngad cykelhjul pallar att man svänger en tung cykel belastat med en fet gubbe i hög hastighet med seriös sidokraft på hjulet, jag har haft sönder cykelhjul för mycket mindre.
Jag har tänkt mig en rörkonstruktion med ett genomgående bärande rör för att enklast kunna stå emot kraften i trampet, jag har rivit sönder 2 kedjor och ett tramp-paket och det vill jag inte ha strul med igen.
grym: än är det inget klart med detaljer, jag har en del arbete kvar med hjulupphäng, jag vill ha det lätt, starkt, billigt och driftsäkert men jag ska säga till när det blir aktuellt.
Sammantaget blir det ingen liten sak, den kommer att ta sin plats och det går säkert att göra den smalare, lättare osv. men det är inte mitt primära mål, jag vill ha den driftsäker! Skulle det visa sig att man plötsligt kan sälja ett antal per år kan det bli aktuellt att titta på alu-svetsning, kolfiber och annat skoj men i nuläget vill jag att den är stabil.
vad jag har glömt är att jag kommer att göra plåthjul, alltså ett nytt "nav" där den monteras på hjulaxeln och sedan 2 mycket platta koner som går från nav till fälg, detta då jag är tveksam till att ett uppsträngad cykelhjul pallar att man svänger en tung cykel belastat med en fet gubbe i hög hastighet med seriös sidokraft på hjulet, jag har haft sönder cykelhjul för mycket mindre.
Det vore mer effektivt att låta cykeln väga det den vägar och att JAG bantar bort 20kg
Men självklart ska den inte vara onödigt tung men det finns ingen anledning till att jaga vikt innan drivningen och kåpan fungerar.
Kåpan har jag tänkt lite i riktning av Leitra's lösning, alltså en kåpa i 2 eller 3 delar men exakt hur den ska se ut vill jag inte bestämma innan jag har en fungerande cykel, det kan bli så mycket som man inte kan räkna ut med att kliva av och på innan man har ett IRL-exemplar.
Och ja, jag är inte rädd för lite vikt på cykeln, jag har en cykelkärra till min kajak, jag brukar dra förbi 30-mopparna på plan väg med den, alltså jag på cykel med 4,5 meter släp efter. Vid ett tillfälle hakade en mopedist sig fast i den då jag körde förbi honom på cykelbanan, han tutade som fan och då jag tittade hade hans byxa fastnat och han kunde inte få loss det för att jag drog för mycket, jag släppte lite och han kom loss varefter jag lade på en rem.
Tutade gjorde han fortfarande, jag antar att han ville gratulera mig till en bra kärra och önska mig god tur
Han kom dock aldrig ikapp.... 

Kåpan har jag tänkt lite i riktning av Leitra's lösning, alltså en kåpa i 2 eller 3 delar men exakt hur den ska se ut vill jag inte bestämma innan jag har en fungerande cykel, det kan bli så mycket som man inte kan räkna ut med att kliva av och på innan man har ett IRL-exemplar.
Och ja, jag är inte rädd för lite vikt på cykeln, jag har en cykelkärra till min kajak, jag brukar dra förbi 30-mopparna på plan väg med den, alltså jag på cykel med 4,5 meter släp efter. Vid ett tillfälle hakade en mopedist sig fast i den då jag körde förbi honom på cykelbanan, han tutade som fan och då jag tittade hade hans byxa fastnat och han kunde inte få loss det för att jag drog för mycket, jag släppte lite och han kom loss varefter jag lade på en rem.
Tutade gjorde han fortfarande, jag antar att han ville gratulera mig till en bra kärra och önska mig god tur


Jo, jag vet ju att det blir att tänja på gränserna, jag funderar även på att kontakta regeringen och föreslå dom att göra enkla regler så att man kan amatörbygga fordon och nöja sig med en enkel besiktning (inget farligt, ljus OK, bromsar OK), sedan kan den klassas som "EU-cykel" eller något.
Kanske man ska påpeka miljöfördelar.....
Kanske man ska påpeka miljöfördelar.....
Hahaha, ok, då är det bara till att börja snickra.Icecap skrev:Vid ett tillfälle hakade en mopedist sig fast i den då jag körde förbi honom på cykelbanan, han tutade som fan och då jag tittade hade hans byxa fastnat och han kunde inte få loss det för att jag drog för mycket, jag släppte lite och han kom loss varefter jag lade på en rem.
- Smoothmachines
- Inlägg: 447
- Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Wow! jag svarvar/fräser/TIGar alu åt dig med när du vill!
Icecap vet en del om liggcyklar...
Fabriksgjorda sådana med kaross väger ju kring 30-40 kg vilket är apmycket men fås gott igen genom aerodynamiken.
Knepet med att trampa jämt och elassistera är smått genialiskt.
Börjar feta supercaps vara tillräckligt billiga för att användas till det?
Vad är en BLDC motor?
(borstlös DC?)
Låter som ett jätteintresant projekt som du kan söka fetspons på...
Ditt fordon blir inte en "fyrhjuling"
http://www.vv.se/filer/5241/fyrhjuling_lagfinal.pdf
Elassisterad cykel är ju lagligt enligt nedan:
En elcykel räknas som en cykel om den är konstruerad på följande sätt. Elmotorn kopplas in när trycket
på tramporna ökar, t. ex. för att underlätta trampningen i uppförsbackar och i stark motvind. Motorn får
endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim.
Motorns nettoeffekt får inte överstiga 250 watt.
Precis som du skriver kan det vara svårt att få den att falla in i den kategorin om du trampar upp energi och använder den sedan.
Fast vilken bra idé!!
Icecap vet en del om liggcyklar...
Fabriksgjorda sådana med kaross väger ju kring 30-40 kg vilket är apmycket men fås gott igen genom aerodynamiken.
Knepet med att trampa jämt och elassistera är smått genialiskt.
Börjar feta supercaps vara tillräckligt billiga för att användas till det?
Vad är en BLDC motor?
(borstlös DC?)
Låter som ett jätteintresant projekt som du kan söka fetspons på...
Ditt fordon blir inte en "fyrhjuling"
http://www.vv.se/filer/5241/fyrhjuling_lagfinal.pdf
Elassisterad cykel är ju lagligt enligt nedan:
En elcykel räknas som en cykel om den är konstruerad på följande sätt. Elmotorn kopplas in när trycket
på tramporna ökar, t. ex. för att underlätta trampningen i uppförsbackar och i stark motvind. Motorn får
endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim.
Motorns nettoeffekt får inte överstiga 250 watt.
Precis som du skriver kan det vara svårt att få den att falla in i den kategorin om du trampar upp energi och använder den sedan.
Fast vilken bra idé!!
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26573
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Smoothmachines: en motorassisterat cykel har "den vanliga" drivlina SAMT en hjälpmotor, jag ska ENBART ha drivning med en BLDC (jepp, Brush-Less DC) motor. Fördelen är att samma motor kan fungera ytterst effektivt som generator vilket är en stor hjälp vid inbromsningar där man kan återvinna energin via en SMPS (Switch-Mode Power Supply) som kan stega upp spänningen.
Av samma anledning vill jag ha en skapligt långsamtgående BLDC-motor, då behöver jag inte så himla stor utväxling vilket jag kan få för mig betyder bättre effektöverföring. Det finns ju en del BLDC-motorer till RC-plan som lätt klarar kraven med effekt osv men de ska varva så förbenat att nerväxlingen blir ett problem.
Jag har tänkt som ett alternativ att man tar 2 BLDC-motorer och sätter en till varje drifthjul, då kan man klara sig med mindre motorer men drivningen måste lik förbannat känna av motorns position och köra efter detta, svänger man kommer hjulen ju att köra olika fort och det blir extremt ineffektivt om inte motorerna kör med en ställbar effekt men roterar fritt från varandra.
Men jag ska kolla lite på växlingen till en RC-BLDC, det kanske är enklast så....
Av samma anledning vill jag ha en skapligt långsamtgående BLDC-motor, då behöver jag inte så himla stor utväxling vilket jag kan få för mig betyder bättre effektöverföring. Det finns ju en del BLDC-motorer till RC-plan som lätt klarar kraven med effekt osv men de ska varva så förbenat att nerväxlingen blir ett problem.
Jag har tänkt som ett alternativ att man tar 2 BLDC-motorer och sätter en till varje drifthjul, då kan man klara sig med mindre motorer men drivningen måste lik förbannat känna av motorns position och köra efter detta, svänger man kommer hjulen ju att köra olika fort och det blir extremt ineffektivt om inte motorerna kör med en ställbar effekt men roterar fritt från varandra.
Men jag ska kolla lite på växlingen till en RC-BLDC, det kanske är enklast så....