DI-604 - Modifiering *Mission Completed* [Bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

zeus: Det där blir en riktigt snygg effekt faktiskt. En jäkligt icke-dynamisk ledsnurra. Kör bara med en fet konding så behöver du inte jobba i timtal på släpkontakterna.

Gjorde så förut för att testa "kraftöverföring" till en fläkt. Körde med skims(?), mycket tunna metallbrickor, som jag limmade fast under själva fläkthuvudet. Sedan satte jag bara några kabelstumpar ner mot brickorna, från fläkthuvudet. Inte världens stabilaste grej, men det funkade.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Förresten, Zeus:
Du skrev att man kunde kapa en lysdiod. Provade det för en tid sedan, men jag tycker den inte skickar ut lika mycket ljus då. Kapade jag för lite eller tänkte du på någon annan anledning?

Nu är mina fläktblad inte svarta längre. De glänser! 8)
I morgon avslöjar jag hur jag gjorde. :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag har kromat fläktar jag med. ;)

Lysdioden blir som en lins, kapar du linsen får du ingen lins. Den ger lika mycket ljus men inte lite smal spridningsvinkel. Om du har plats runt fläkten behöver du inte kapa den alls, bara inte sätta den lika långt in.

Undra hur dom gjort här:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2065
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Ha, där ser man. Trodde inte det fanns ledsnurre-fläktar överhuvudtaget. Och så pass billigt också.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

zeus skrev:Jag har kromat fläktar jag med. ;)

Lysdioden blir som en lins, kapar du linsen får du ingen lins. Den ger lika mycket ljus men inte lite smal spridningsvinkel. Om du har plats runt fläkten behöver du inte kapa den alls, bara inte sätta den lika långt in.

Undra hur dom gjort här:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2065
Troligen ungefär som denna:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2046
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Provade att kapa en lysdiod riktigt ordentligt här.

Javisst, man kan köpa färdiga små lysdioder, men jag var bara nyfiken på hur långt man kunde gå med en 5mm LED.... :)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

ADSL-modemet mitt blev inte bättre av kylflänsar. Dock är inte kretsarna så varma att man bränner sig mera, utan nu är de bara varma. Samma med kylflänsarna givetvis.

Beställde nyss en Papst 80mm fläkt som enligt databladet skall ha 12dB ljud. Förhoppningsvis kan jag sova 5m ifrån modemet. (Ja, platsen var modemet finns är ett måste för att W-lan skall fungera i samtliga wlan-enablade rum i huset :D )
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

12dB var väldigt lite. Mina tapeter låter mer än så. :D
Har de vågat skriva ett så lågt värde så är den nog väldigt tyst.

Under tiden som routern moddas så tänkte jag koppla in en nätverks-hub. Jag har tyckt att den uppfört sig lite konstigt. Det har dessutom blivit värre med tiden. Provade att koppla in en annan nätadapter och då gick det bättre. Skruvade isär den gamla för att se vad som var galet.

Resultat: Tja, allt var galet. Det såg ut som om det mesta hade brunnit. Det var en liten switchad "väggadapter" med plastchassi utan ett enda ventilationshål eller kylning. Adaptern skulle tydligen kunna ge 2A ut. Inte konstigt att den gav upp till slut..... :shock:
Man kanske kan använda chassit, men det luktar inte gott...

Nåja, tillbaka till ursprungs-projektet. En blå 10mm lysdiod är monterad. Ska fixa minst en till. Man kan undra vad de gör fläktarna i för material.... Det tog sin lilla tid att borra hål i kanten på fläkten...
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Detta är fläkten jag beställt.

Beställde den på morgonnatten, har fått email nu om att den kommit. Blir att hämta den också...

Är det stor skilnad ifall jag lägger den att blåsa in eller ut luft? Jag skall lägga den ovanpå modemet.

Att varm luft går uppåt vet jag, men lägger jag den att blåsa in luft i mitten av modemet blåser den rakt på kretsarna. Har jag den däremot att blåsa ut luft är det ju inte sagt att luften flödar lika bra "genom" kretsarna.

Jag skulle gissa att det är bättre att lägga den att blåsa in luft, har tagit bort lite plast på sidorna på chassit så där sipper rätt mycket luft in...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha, de är gjorda av fiberglasförstärkt plast. Tyckte det var lite knepigare att borra i dem än i "vanlig" plast...

Jo, om man blåser in luft så är man mer säker på att det verkligen kommer in kall luft, än om man suger ut luften. Men det gäller som sagt att ha hål någonstans (gärna i botten eller på sidan om kretsarna) så att luften kan cirkulera. Men, det är ganska enkelt att testa sig fram till bra resultat. Känner man att det blåser ut luft från "ut-hålen" så vet man att konstruktionen fungerar.

Annars kan man sätta en tempgivare (eller helt enkelt en digitaltermometer) mot kretsarna. Kör först utan fläkt (men med chassi) tills det blir varmt. Koppla sedan på fläkten (utan att kretsarna hinner svalna) och se om temperaturen sjunker tillräckligt.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Finns det någon mer eller mindre "magisk gräns" där temperaturen gör så att kretsarna börjar fungera mer eller mindre konstigt?

Hade adsl-modemets elförsörjning urdragen under natten (ca 10h), nu laddar både websidor snabbare och den har inte skurit än.

Men regelbunden omstart är ingen lösning, har server igång 24/7 och måste updatera domainen manuellt för att web, ftp, ssh osv. skall fungera pga att IPn byts. Mail däremot har jag fixat så det uppdateras automagiskt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Macce:Du har inte dyndns? Man kan även uppdatera denna via program. En del routers stödjer detta, bla min D-Link DI 614+. Sen att det fungerar INTE ALLS det är en annan sak.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Förstår precis ditt problem Macce.
Kör man med routern (som v-g skrev) så kommer man ju runt problemet, men t.ex med en server kopplad direkt till adsl-modemet så blir det lite jobbigt.

När det gäller temperatur så brukar +75ºC vara gränsen där saker kan uppföra sig konstigt, men det är säkert olika på olika komponenter.

Jag har fått ett nytt problem: Den första 10mm-lysdioden som jag kapade lyser riktigt bra. Kapade en till likadan lysdiod på samma sätt. Den lyser mycket sämre. Det syns knappt att den lyser när den är monterad i fläkten. Lysdioderna är lika mycket kapade och lika mycket polerade.

Kan jag ha förstört/försämrat lysdioden? Skumt att det inte blev så på den första. Nu vet jag inte om jag ska prova med ytterligare en lysdiod, (har bara 3st 10mm kvar...) eller sätta dit en "okapad". En sådan lyser bra, men jag kan inte montera den lika långt in i fläkten....

Ska även kapa 2-3st blå 5mm-lysdioder så tunn det bara går.
edit: Jag gjorde små utfräsningar i fläktkanten istället för att kapa dessa lysdioder. Det blev lite snyggare. Vad skulle man gjort utan sin dremel-kopia (Toolmate) ? :)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

v-g & Jimmy, visst kör jag dyndns. Problemet återstår dock att man inte kan ha rooten på domainen som CNAME-post i dnsen.

Jag har MX-posten för diod.net att peka till dyndns-adressen. ddclient på servern sköter om att uppdatera den. Har också två backup-mx som sköter om emailen ifall min server är nere.

Nu har jag fläkten monterad. Den är med min hörsel ljudlös på 1m avstånd. Det som däremot hörs lite längre är resonans i chassit samt luftflödet.

Här finns lite bilder på arbetet samt hur det blev. IPn ändrades nyss när jag hade av modemet medan jag monterade fläkten, så fungerar den ej genast borde den fungera efter en stund. :)

Tror jag köper ett sånthär skydd så katten inte trycker in tassarna i fläkten.

Minskar luftflödet märkbart ifall man lägger ett sådant här dammfilter på den?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hittade inte hur det blev på den länken du skickade. :(
Skriv svar