DI-604 - Modifiering *Mission Completed* [Bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

DI-604 - Modifiering *Mission Completed* [Bilder]

Inlägg av JimmyAndersson »

Dags för ett nytt projekt! (Nop, jag har inte tillräckligt att göra redan...) :eh:

Min rounter (DI-604) har alltid varit ganska varm. Skruvade av locket och kände på kylflänsen. Kokhet!
Tänkte egentligen bara sätta dit en fläkt för att svalka den, men nu har jag insett att det nog blir mer än så... :)

Lite bilder på grunden:
Bild
Fläkten snurrar egentligen, det var kameran som var snabb...
Bild

Fläkten kommer från en datornätdel. Den är nästan större än routern, så det är omöjligt att skruva dit chassi-toppen igen.

Eftersom jag inte vill att fläkten ska vara synlig så måste jag göra chassit högre. Har en liten idé om hur jag ska lösa det, men det tar vi en annan gång. :wink:
Jag vill behålla D-LINK-loggan på toppen. Tänkte därför använda bokstäverna som luft-intag. (Det krävs lite mer luftintag, men detta är första steget.) Tyvärr har jag ingen CNC-fräs, men däremot en Dremel-kopia med diamantskärblad som fixar det mesta.

Men först: Borra lite guide-hål. (Det blir även lite snyggare hörn på bokstäverna såhär.)
Bild

Nästa steg: Göra bokstäverna helt ihåliga, men det tar jag nog i morgon.
-Jag bor gärna kvar i lägenheten ett tag till... :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 18 januari 2006, 21:14:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

varför inte sätta flera 25x25mm fläktar i rad!?desutom är dom tunnar än den du har nu.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Finns även denna: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1123

Annars är det nog vettigt att göra så, svårt att få en di-604 stabil annars.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

>varför inte sätta flera 25x25mm fläktar i rad!?

Stolleman: En 80mm-fläkt flyttar mer luft än 2st 25mm, därför kan den gå saktare och blir däremed tystare.

Zeus: Snygg fläkt! Den var väldigt tunn och trevlig. Att den bara ger 33 dB vid 12v låter däremot lite skumt. Så länge det inte står hur de mätt så ska man ta sådana värden med en nypa salt. Jag skulle tro att de mätt fläkten omonterad, då blir de tystare. Men fastskruvad mot en kylfläns så cirkulerar inte luften lika bra och då låter de mer.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

När du ändå är igång och moddar, kanse denna skulle passa:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item& ... 04253f27c6
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Snyggt! En sådan ska jag köpa till nästa datorbygge!
I routern har jag tänkt behålla en stor del av chassi-toppen så den fläkten skulle nog inte synas så mycket. Men det är ett bra alternativ ifall jag inte lyckas såga ur D-LINK-loggan tillräckligt bra. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Första kapningen och "manuell-fräsningen" är gjord!

Man blir enormt trött i händerna, så kant-putsningen tar jag lite senare...
Så här ser det ut nu iallafall:

Bild
(Glömde plocka bort spånet innan jag tog bilden...) :)

- - -

edit: Har putsat klart loggan. Ser helt ok ut, men jag väntar med att lägga upp den bilden. Nästa steg blir att borra/fräsa ut två extra luftintag och fixa så att luften även kan ta sig ut ur routern, (annars blir det ingen vidare cirkulation...) Sedan ska det flyttas lysdioder.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

första posten:>>> "Det krävs lite mer luftintag, men detta är första steget."

under "D-link" kan du ju skriva "Building Networks for People" med sådana utborrade bokstäver för att få lite mer luftintag...

"Building Networks for People" är nämligen D-links slogan.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack för tipset!

Det skulle bli en ordentlig utmaning att skriva det för hand med en Dremel-kopia. :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Du kan ju alltid skriva ut det först och sätta fast, blir lite lättare då.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sant. :)

Oj, om 30 sekunder är det fyrverkerier över hamnen i O-hamn. Jag har den perfekta platsen: Vardagsrums-fönstret...
Användarvisningsbild
netrunner

JAG HAR OXÅ EN DI-604!!!

Inlägg av netrunner »

Nej, men gud så kul att det är fler än jag som tycket om att göra (totalt onödiga) modifieringar av tråkig hårdvara...

Men jag valde att köra med passiv kylning. Två av kretsarna får dela på en "socket 370" fläns som jag sågat i två delar.

Tror ni att det räcker?
Bild
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Totalt onödig modifiering?

Nejdå, detta är något jag också skulle behöva göra. Dock måste jag fixa några rejäla flänsar först.
Tankar jag med ~150kb/s klarar den sig, men kör jag med över 200 kontinuerligt skär den. Nästan så att man kan stäka ägg på den.

Har en kompis som lagt en fläkt på sin Ericsson HM230DP. Det fungerar finemang, nuförtiden skär den nästan aldrig, förr gjorde den det ofta när man tankade för fullt...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Macce:hur vad sa du nu där? Om du tankar snabbt så skär den, just detta misstänker jag min håller på med. Tankar ajg mycket tex streamar från dreamboxen så ger skräpet (=routern) upp ibland.

Har du konstaterat att detta verkligen är problemet? För isf blir det att slakta och bygga om här med.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Macce skrev:Totalt onödig modifiering?

Nejdå, detta är något jag också skulle behöva göra. Dock måste jag fixa några rejäla flänsar först.
Tankar jag med ~150kb/s klarar den sig, men kör jag med över 200 kontinuerligt skär den. Nästan så att man kan stäka ägg på den.

Har en kompis som lagt en fläkt på sin Ericsson HM230DP. Det fungerar finemang, nuförtiden skär den nästan aldrig, förr gjorde den det ofta när man tankade för fullt...
Det låter ju mysko.. Eftersom jag kan tanka i runt 2mb/s från 100mbit folk i flera timmar i sträck utan att den lägger av? Sammtidigt sitter även mina föräldrar och lillebror och spelar/surfar!

Ladda ner senaste frimwaren och kolla om det blir bättre!
Skriv svar