Al_Bundy skrev:Det är inte ofta jag gör en formelsamling av boken istället för att läsa boken. Jag ska ju inte bevisa för någon lärare att jag kan metoderna. Jag är bara ute efter att kunna lära mig tillämpa dom.
Då läser jag igenom boken och skriver av det jag känner är bra, vilket är rät mycket. Sen gör jag en formelsamling av den.
Om jag förstår dig rätt, så läser du alltså igenom hela boken, och skriver ner det som är mest intressant eller viktigast, som en sammanfattning?
Jag tycker det låter som en bra studiemetod. Jag gör ofta så själv om jag ska ge mig på lite svårare studier i något ämne.
"vägen till C" är dessutom en väldigt bra bok - enkel och pedagogisk.
När det gäller grundläggande elteknik så är boken "Tillämpad ellära" som du länkade till kanske ganska OK, men det finns nog bättre böcker som innehåller mer fakta.
De mest intressanta avsnitten i den boken för dig just nu borde vara :
grundläggande kretsteori, orientering i elektronik och digitalteknik, mätteknik.
Men det gäller att verkligen läsa och läsa igen. Inte bara samla på formler. Man måste förstå.
Som t.ex det som diskuterades i tråden: Ett batteri (eller annan spänningskälla) skickar inte ut någon konstant ström, eller någon ström över huvud taget, om du inte har en
last som drar ström. har du ingen last går det ingen ström.
Här finns en enkel sammanfattning av elläran:
Strömkretslära