Hur ska jag halvera spänningen till lysdioden?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hur ska jag halvera spänningen till lysdioden?

Inlägg av TomasL »

Al_Bundy skrev:
TomasL skrev:Gamla böcker är bra, då de inte är så förb flummiga.
Men det är fullständigt meningslöst att ens lägga tid på Analog/digitalteknik, när du inte har de elementära grunderna.

Ju tjockare desto bättre.
Det jag brukar göra är fusk-formelsamling av böcker.
Just nu håller jag på med en bok som heter "Vägen till C" och där håller jag på göra en egen formelsamling. Då slipper jag plöjja igenom alla uppgifter. Då har jag allt framför mig :)
Ett perfekt sätt att misslyckas totalt, då man inte lär sig något överhuvudtaget.
Skall du hålla på så, är det bättre du funderar på något helt annat, då detta uppenbarligen inte passar dig överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Klas-Kenny skrev:EFA-böckerna är mycket bra, i princip allt som står i alla fall de första böckerna är precis lika aktuellt idag som då de skrevs, är väl möjligtvis beteckningarna på en och annan OP-förstärkare som inte är riktigt färskt, men i övrigt så.

Går man igenom dem och lär sig det som står i dem, så har man en mycket bra grund att stå på.

Okej. Jag ska ge mig på EFA-böckerna igen.
På mitt bibliotek så har jag tillgäng till del 1,2,3,4 och 6.

Jag ska kolla hur mycket jag behöver läsa.
EDIT: Behöver läsa del 1, 2 och 3 för att gå grundläggande ellära, analog och digital elektronik.
Senast redigerad av Al_Bundy 3 oktober 2013, 20:47:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:
Al_Bundy skrev:
TomasL skrev:Gamla böcker är bra, då de inte är så förb flummiga.
Men det är fullständigt meningslöst att ens lägga tid på Analog/digitalteknik, när du inte har de elementära grunderna.

Ju tjockare desto bättre.
Det jag brukar göra är fusk-formelsamling av böcker.
Just nu håller jag på med en bok som heter "Vägen till C" och där håller jag på göra en egen formelsamling. Då slipper jag plöjja igenom alla uppgifter. Då har jag allt framför mig :)
Ett perfekt sätt att misslyckas totalt, då man inte lär sig något överhuvudtaget.
Skall du hålla på så, är det bättre du funderar på något helt annat, då detta uppenbarligen inte passar dig överhuvudtaget.
Misslyckats? Al Bundy misslyckas aldrig ;)
Det är inte ofta jag gör en formelsamling av boken istället för att läsa boken. Jag ska ju inte bevisa för någon lärare att jag kan metoderna. Jag är bara ute efter att kunna lära mig tillämpa dom.
Då läser jag igenom boken och skriver av det jag känner är bra, vilket är rät mycket. Sen gör jag en formelsamling av den.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Uppenbarligen kan du ju inte tillämpa elläran från grundskolan fast du säger dig ha läst flera böcker i ämnet. Dessutom utger du dig för att läsa en ingenjörsutbildning på högskolan. Då har du nog missat att ta till dig en hel del på vägen på ett sådant sätt att du kan tillämpa det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag ska ju inte bevisa för någon lärare att jag kan metoderna. Jag är bara ute efter att kunna lära mig tillämpa dom.
Med den inställningen blir du totalt oanställbar, vilket innebär att du går helt fel utbildning.
Man kan aldrig tillämpa något man inte kan.

Det är nog dags att du tar dig en jättestor funderare på din framtid och din inställning till utbildning och dylikt, eftersom du helt uppenbart är helt fel ute.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har läst Ellära A och B böckerna endast. Sen har jag försökt och gett mig på andra böcker.
Min ingenjörsutbildning har inget med elektronik att göra. Men jag ska ge mig på EFA 1, 2 och 3. Då lär jag ha grunderna för ellära, analog och digital elektronik.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

suck.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:
Jag ska ju inte bevisa för någon lärare att jag kan metoderna. Jag är bara ute efter att kunna lära mig tillämpa dom.
Med den inställningen blir du totalt oanställbar, vilket innebär att du går helt fel utbildning.
Man kan aldrig tillämpa något man inte kan.

Det är nog dags att du tar dig en jättestor funderare på din framtid och din inställning till utbildning och dylikt, eftersom du helt uppenbart är helt fel ute.
Jag ska inte jobba som elektronikingenjör. Jag gör detta bara för att kunna pyssla med min arduino :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det har knappast med saken att göra, det är din inställning som du visar här, och den påverkar ju också ditt yrkesval.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den här nivån på ellära ingår i grundskolans fysik, sedan på en klart högre nivå på gymnasiet, utöver det har du läst ett en del böcker i ämnet. Det tyder på att du inte lyckas ta till dig information på ett sätt så att du kan tillämpa den. Man måste förstå för att kunna tillämpa teorierna.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Al_Bundy skrev:Det är inte ofta jag gör en formelsamling av boken istället för att läsa boken. Jag ska ju inte bevisa för någon lärare att jag kan metoderna. Jag är bara ute efter att kunna lära mig tillämpa dom.
Då läser jag igenom boken och skriver av det jag känner är bra, vilket är rät mycket. Sen gör jag en formelsamling av den.
Om jag förstår dig rätt, så läser du alltså igenom hela boken, och skriver ner det som är mest intressant eller viktigast, som en sammanfattning?
Jag tycker det låter som en bra studiemetod. Jag gör ofta så själv om jag ska ge mig på lite svårare studier i något ämne.

"vägen till C" är dessutom en väldigt bra bok - enkel och pedagogisk.

När det gäller grundläggande elteknik så är boken "Tillämpad ellära" som du länkade till kanske ganska OK, men det finns nog bättre böcker som innehåller mer fakta.

De mest intressanta avsnitten i den boken för dig just nu borde vara : grundläggande kretsteori, orientering i elektronik och digitalteknik, mätteknik.
Men det gäller att verkligen läsa och läsa igen. Inte bara samla på formler. Man måste förstå.

Som t.ex det som diskuterades i tråden: Ett batteri (eller annan spänningskälla) skickar inte ut någon konstant ström, eller någon ström över huvud taget, om du inte har en last som drar ström. har du ingen last går det ingen ström.

Här finns en enkel sammanfattning av elläran: Strömkretslära
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:Det har knappast med saken att göra, det är din inställning som du visar här, och den påverkar ju också ditt yrkesval.
Du kan inte avgöra min inställning grundat på ett inlägg. I så fall så är du synsk.
Mitt yrkesval däremot så studerar jag flitigt. Där gör jag alla uppgifter över de rekommenderande och sätter in mig i teorin för att förstå praktiken helt.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

danei skrev:Den här nivån på ellära ingår i grundskolans fysik, sedan på en klart högre nivå på gymnasiet, utöver det har du läst ett en del böcker i ämnet. Det tyder på att du inte lyckas ta till dig information på ett sätt så att du kan tillämpa den. Man måste förstå för att kunna tillämpa teorierna.
Vi kanske hade ohms lag, men mycket mer än så var det inte kan jag säga.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man behöver inte vara synsk, det räcker gott att läsa det du skriver
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Al_Bundy skrev:Vi kanske hade ohms lag, men mycket mer än så var det inte kan jag säga.
Nu pratar du om grundskolan va? Förövrigt var det ju den nivån du har problem med.
Skriv svar