Få liv i en Data general Nova/4

Berätta om dina pågående projekt.
imac

Få liv i en Data general Nova/4

Inlägg av imac »

Blev liten inspirerad av MattisLind projekt med PDP11/04, ner i källaren för att se om man kan hitta något gammalt härke :roll:
Bild
Kanske inte den skojigaste men ändå kanske ett lagom projekt att försöka att få liv i, startar upp o lyser gör den iallafall!

Bild
Användarvisningsbild
pbgp

Re: Få liv i en Data general Nova/4

Inlägg av pbgp »

Utmärkt! En till tråd att följa :) Får ta och tipsa några DG-entusiaster om tråden.
Användarvisningsbild
bjarni

Inlägg av bjarni »

*Står bredvid och hejar!*
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag är också här! :waving:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Mer gammdatorer är alltid bra :)
imac

Inlägg av imac »

Har letat lite snabbt efter dokumentation till den o inte hittat något. Det första som jag vill prova är om det går att prata med den via terminalinterfacet, några tips på var man kan hitta info?
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

imac skrev:Har letat lite snabbt efter dokumentation till den o inte hittat något. Det första som jag vill prova är om det går att prata med den via terminalinterfacet, några tips på var man kan hitta info?
Kul med lite Data General.

Jag kollade på bitsavers lite snabbt. http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/dg/ har ju en del saker, fast det är ju knappast lika mycket som DEC. Den här beskriver lite generella saker om Nova ser det ut som : http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/ ... _Jul79.pdf
Hittade också den här sidan: http://comley.us/browse.php?&action=sho ... actID=1054. Det verkar finnas en konsolport på CPU-kortet om jag förstår saken rätt. Det kanske går att leta upp vilka pinnar i bakplanet som går till RS-232 drivarna på CPU-kortet?

Lycka till!
Användarvisningsbild
bjarni

Inlägg av bjarni »

imac skrev:Har letat lite snabbt efter dokumentation till den o inte hittat något. Det första som jag vill prova är om det går att prata med den via terminalinterfacet, några tips på var man kan hitta info?
Hur ser baksidan på datorn ut? Är det så att det hänger en terminalsladd där, eller sitter en uppenbar kontakt för en? Eller är det bara den där generiska kortkantssmörgåsen som DG-datorer brukar ha för all annan I/O? Tror att det borde vara en specialare för konsolterminalen, vilket borde göra livet lättare.

Instruktionsuppsättningen på Nova är väldigt enkel, och jag vill minnas att konsolterminalen är väldigt enkel att interfejsa också. Det borde bara vara att spaka in nåt tiotal instruktioner på frontpanelen för att få den att eka tecken på terminalen. Se dokumentationen på Bitsavers.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

bjarni skrev:Instruktionsuppsättningen på Nova är väldigt enkel, och jag vill minnas att konsolterminalen är väldigt enkel att interfejsa också. Det borde bara vara att spaka in nåt tiotal instruktioner på frontpanelen för att få den att eka tecken på terminalen. Se dokumentationen på Bitsavers.
Om man får tro den här sidan http://users.rcn.com/crfriend/museum/ma ... Nova4.html så är Nova 4 lik den PDP-11/04 som jag håller på med i det avseende att den inte har några switchar. Antagligen har man något i PROM eller så kanske det är som en PDP-11/03 (23/73 etc) som har en ODT i mikrokod. Virtual Console kallas det enligt sidan.
imac

Inlägg av imac »

Stämmer MattisLind, finns inga switchar på framsidan på denna o en knapp står det "PR Load" på så borde vara PROM eller liknande, hittade en bild framifrån (nedre). Har bara två kort på min, ett CPU(?) o ett special interface? kort, har troligtvis styrt en ventilationsanläggning.
Bild

Kollade lite mer igår o det ser ut som det finns en kontakt som är för att ansluta terminal, går 4 sladdar till den, in o ut seriell? Frågan är vad det är för baudrate osv..
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Om man har ett oscilloskop och man kan få maskinen att spotta ut tecken på serieporten så är det lätt att ta reda på baud-raten. En sak jag funderar på när du skriver att terminalinterfacet är fyra trådar är om det RS232 eller rent av strömslingeinterface (vilket skulle göra det logiskt med fyra trådar). Jag googlade snabbt, men fick inget bra svar på hur gammal maskinen är. Min gissning är mitten-slutet på 1970-talet. Då är det mer logiskt med RS232.
Användarvisningsbild
bjarni

Inlägg av bjarni »

Jahaa, ja om den använder konsolen istället för en frontpanel så borde det ju vara extra lätt att testa. Fyra ledare låter som strömslinga ja. Har du nån sån terminal eller transceiver? Hur ser kontakten ut? Baudrate kan man ju gissa. Koppla in terminal (eller dator), slå lite på enter, byt baudrate tills det händer nåt.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

imac skrev:Kollade lite mer igår o det ser ut som det finns en kontakt som är för att ansluta terminal, går 4 sladdar till den, in o ut seriell? Frågan är vad det är för baudrate osv..
Som anders_bzn skriver är det nog RS-232 på en såpass modern maskin. Varför det är fyra sladdar vet jag inte. Det bästa är noga att plocka ut CPU-kortet och leta efter 75188/1488 och 75189/1489 chip och följa vart det går ut på för pinnar i bakplanet. Sedan kan man prova lite baud rates. 9600 är en bra start.

Om man läser på på Carl Friends sida: http://users.rcn.com/crfriend/museum/ma ... Nova4.html ser man att detta är en klassisk bit-slice maskin med 2901 som data path, dvs både ALU och alla register. Du borde hitta 4 stycken 40 pinnars AM2901 på CPU-kortet. Många maskiner använde 2901 som data path på den tiden. Är det här en Nova 4/C med minne och allt på CPU-kortet? Annars kanske det fattas minneskort i den om det bara sitter i ett kort.
Tommie
Kontakt:

Inlägg av Tommie »

Som du redan listat ut är din Nova 4 en Nova 4/C där C står för Compact och har 5 kortplatser och med minnet integrerat på CPU-kortet. Det finns en Nova 4/X och en Nova 4/S också med 16 kortfack. Kortet i fack 5, 6030 är en Floppy Disk Controller vilken styr en 8-tums diskettstation.

CPU-kortet, som sitter längst ned i chassiet innehåller en TTY-port. Kortet kan byglas för strömslinga eller RS232, hastighet, paritet, start och antal stoppbitar. Vad du INTE skall göra är att prova dig fram om du inte vet hur TTY-porten är byglad! Du kan steka komponenter eftersom gränssnittet är en enkel konstruktion utan skyddskomponenter.

Anledningen till att det är fler kabelkontakter är att det är både RS232 och CL på samma kortkontakter och du väljer genom att bygla på kortet.

Jag har inte schemor för Nova 4 men på en Nova 3 gäller följande för TTY-gränssnittet:

Kontakt, bakplan - Kontakt - Signal
A83 7 Vinn
A85 6 TTY Out
B69 3 TTY In
4 Gnd

Jag bifogar installationsanvisningen för Nova 4/C där du ser hur du skall bygla CPU-kortet för hur du vill att TTY-interfacet skall fungera.

"PR Load" står för "Program Load” som finns på alla Nova 4 och är en bootstrap loader där, beroende på vilken device code du ställt in på CPU-kortet, systemet bootar från tty-portens remsläsare (device 10,11) diskette, disk (device 24) eller vad du valt.

Nova 3 var den sista maskinen med frontpanelswitchar och lamport för adressregister och minne osv. Med en konsolterminal ansluten (device 10 och 11) på din Nova 4/C så når du den Virtuella konsolen (Soft Console) där du kan stega fram i minnet, lagra i minnet osv.

Imac, du säger att din Nova 4 har styrt en ventilationsanläggning och är då med största sannolikhet levererad av en firma som hette TA (eller Tour & Andersson i Väster Haninge) där jag var servicechef en gång i tiden.

/Tommie
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
imac

Inlägg av imac »

Tack för installationanvisningen Tommie, underlättade en hel del!

Men en sak, hur ska man tolka "Jumper in = 0", är det ej byglad som menas?! Det som jag har fått fram hittills är 1200 baud o CL.

Stämmer att det är från en TA anläggning, heter väl teleContal. Har en floppy Shugart 400L som troligtvis hör till den oxå! Kan "MUL4-FDC" Tateco kortet vara floppy kontrollern?

Har du någon info om bygling för bootstrap loadern?
Skriv svar