Kanske inte den skojigaste men ändå kanske ett lagom projekt att försöka att få liv i, startar upp o lyser gör den iallafall!

Kul med lite Data General.imac skrev:Har letat lite snabbt efter dokumentation till den o inte hittat något. Det första som jag vill prova är om det går att prata med den via terminalinterfacet, några tips på var man kan hitta info?
Hur ser baksidan på datorn ut? Är det så att det hänger en terminalsladd där, eller sitter en uppenbar kontakt för en? Eller är det bara den där generiska kortkantssmörgåsen som DG-datorer brukar ha för all annan I/O? Tror att det borde vara en specialare för konsolterminalen, vilket borde göra livet lättare.imac skrev:Har letat lite snabbt efter dokumentation till den o inte hittat något. Det första som jag vill prova är om det går att prata med den via terminalinterfacet, några tips på var man kan hitta info?
Om man får tro den här sidan http://users.rcn.com/crfriend/museum/ma ... Nova4.html så är Nova 4 lik den PDP-11/04 som jag håller på med i det avseende att den inte har några switchar. Antagligen har man något i PROM eller så kanske det är som en PDP-11/03 (23/73 etc) som har en ODT i mikrokod. Virtual Console kallas det enligt sidan.bjarni skrev:Instruktionsuppsättningen på Nova är väldigt enkel, och jag vill minnas att konsolterminalen är väldigt enkel att interfejsa också. Det borde bara vara att spaka in nåt tiotal instruktioner på frontpanelen för att få den att eka tecken på terminalen. Se dokumentationen på Bitsavers.
Som anders_bzn skriver är det nog RS-232 på en såpass modern maskin. Varför det är fyra sladdar vet jag inte. Det bästa är noga att plocka ut CPU-kortet och leta efter 75188/1488 och 75189/1489 chip och följa vart det går ut på för pinnar i bakplanet. Sedan kan man prova lite baud rates. 9600 är en bra start.imac skrev:Kollade lite mer igår o det ser ut som det finns en kontakt som är för att ansluta terminal, går 4 sladdar till den, in o ut seriell? Frågan är vad det är för baudrate osv..