Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
peolah
EF Sponsor

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av peolah »

Mycket imponerande delar du printat drh,

För -en-som inte har tid att läsa hela tråden,

@drh
Vad har du gjort för mod från originalet (om några) till dessa bitar?

Får ta mig tid att läsa igenom hela tråden tror jag.. 8)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu har jag plockat isär och byggt ihop skrivarhuduvet igen efter att vi missat att spänna ihop det, många kockar. Det läckte tidigare, nu verkar det vara tätt och allt sitter ihop.
Sen kladda jag en blandning av trälim och vatten på heatbed:en. Blev dock bara lite droppar så jag spruta ut lite rent lim och kleta ut...
Och sen ladda jag ner den färdiggenererade G koden från K8200 hemsida på tratten.
DSC_0223.jpg
Extrem skillnad från förra veckan...

Men när ska fläkten gå egentligen? Jag har aldrig sett den gå när jag labbat, men den funkar fint att köra manuellt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Då du kör g-kod som nån annan slice'at så får du ju inte dina inställningar.
Kör slicern själv och kolla i den genererade koden så ser du när man väntar på att hotbed och extruder ska komma upp i temp.
Det finns säkert ett kommando för fläkten också, men det tar ett antal layers innan den slår på.
Ett tips är också att köra med vatten till limmet det räcker gott med klisterverkan ändå. Bröt bort en trädgroda igår och jag trodde jag skulle bryta av den men den klarade sig nätt och jämt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jo det är ju klart att jag inte får, men eftersom det var en exempelfil från K8200 egna hemsida gissade jag att alla parametrar borde vara rätt, kanske tom mer rätt än min egna genererade kod...
Jag provkör nu locket till lådan som är min egna G-kod och det funkar också bra. Tyvärr märker man av att bädden inte är plan, men det fäster mycket mycket bättre än innan.

Det kladdar inte alls fast lika mycket i huvudet idag som det gjorde innan, eftersom den inte var ihopskruvad var säkert spetsen mycket kallare då vilket fick plasten att fästa i den. Nu har jag inte alls det problemet.

Jag körde över bädden med vattenblandat lim nu innan jag startade locket och det blev inte samma droppar som tidigare.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Min bädd är inte heller helt plan. Lite kompenserade jag då jag printade lådan med att vrida zaxeln ett par hack nån gång då och då. Bäst är att kolla när det börjar printas ett nytt lager för då ska det ju vara typ "0.3" mm. Har man redan fått två strängar redan så är det inte riktigt möjligt att avgöra avståndet.
Jag blandar limmet en del lim och fem vatten, skall nog öka på med en del vatten till.

Det är mycket provande när man håller på med sånt här.
Då jag printade grodan så upptäckte jag att kylningen inte är tillräcklig, verkar som om kåpan är för trång eventuellt tar jag bort den.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Bara en tanke, vore det inte mat på att isolera skrivarhuvudet?
Åtminstone lite grann, tycker det borde vara lättare för den att hålla en jämn temperatur om inte fläkten blåser på den ibland. (Beroende på hur det man skriver ser ut så styrs väl luftflödet om både hit och dit.)
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Jo, helt rätt men tänkte vänta tills jag får hem en redig rulle kaptontejp men nu när jag skriver detta så kommer jag ju på att jag har iallafall en smal rulle. Det är bra med elfa rea :D
Den fläkt jag tänkte använa är en radialfläkt och kommer att blåsa framifrån och inte sitta fast på extruder armen, så några varv tejp skulle nog inte skada, kanske rentav göra en "kjol" runt
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Kollade på fläkten som redan sitter där. Det visar sig att den där fläktkåpan är så trång och fläkten så svag att det blåser bakåt. Den luft som tar sig ut ur munstycket är knappt märkbar :) . Jag kör utan kåpan nu och trädgrodan blev fin, iofs hade jag sänkt till 190 från 200. Vid 200 (och med kåpa) blev det för varmt så munstycket tog i när den gick från en framfot till kroppen och så småningom så vart det så tungt att stegisen tappade steg. Får också späda limmet mer då det fortfarande är väldigt svårt att få bort grodan, kör iofs med brim, kanske är lite onödigt nu med limblasket.
ElNormano

Inlägg av ElNormano »

Mycket intressant läsning.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Det verkar som om tidningen Servo (handlar om robotar) har en artikelserie om 3d skrivare
http://www.servomagazine.com/
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Måste sluta skriva ut random saker på skrivaren... Måste sluta, alldeles för enkelt att rita ihop något och skriva ut...
Tur att den är ganska långsam, annars hade det varit dags att köpa nya PLA rullar nu (det är det endå, den ofärgade är grymt ful) :)
Kanske skulle prova http://www.supply3dpla.com/ , de verkar ha mer i lager än conrad/elfa atm...

För att vara lite seriös, finns det någon guide om hur små uppstickande pinnar man bör kunna göra, hur stora valv som funkar och liknande?
(Jag försökte göra en 10 mm lång pinne med diameter 3.9 och den blir krokig, sen tror jag att jag skickar ut för mycket plast med, allt känns som det får lite övermått)
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Den här ska jag prova att printa vid tillfälle.
"Tanken är att man kan 3D-printa och kunna testa vilket gap som passar bäst för den 3D-skrivare och plast man använder.
Då kan man mer korrekt 3D-modellera det."
9647532688_0c22d0f5df_h_preview_featured.jpg
http://www.thingiverse.com/thing:144381
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

AndLi skrev:Måste sluta skriva ut random saker på skrivaren... Måste sluta, alldeles för enkelt att rita ihop något och skriva ut...
Tur att den är ganska långsam, annars hade det varit dags att köpa nya PLA rullar nu (det är det endå, den ofärgade är grymt ful) :)
Kanske skulle prova http://www.supply3dpla.com/ , de verkar ha mer i lager än conrad/elfa atm...

För att vara lite seriös, finns det någon guide om hur små uppstickande pinnar man bör kunna göra, hur stora valv som funkar och liknande?
(Jag försökte göra en 10 mm lång pinne med diameter 3.9 och den blir krokig, sen tror jag att jag skickar ut för mycket plast med, allt känns som det får lite övermått)

Här finns det plast
http://3dverkstan.se/products/plastråd
http://www.creativetools.se/hardvara/3d ... d-skrivare
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

AndLi skrev:För att vara lite seriös, finns det någon guide om hur små uppstickande pinnar man bör kunna göra, hur stora valv som funkar och liknande?
Jag har ingen guide, men min erfarenhet är att ska man skriva ut sådant smått måste man skriva ut flera på en gång.
Det för att plasten ska hinna svalna innan man går på med nästa lager.

Finns ju alternativ att köra utskriften väldigt långsamt på småsaker, men det är helt värdelöst på SÅ små saker, då hela biten då istället blir skitvarm av extrudermunstycket.
Eller så finns ju "orbit", att helt enkelt vänta en stund mellan lagerna, men det jag märkt är att plasten inte blir så glad av att ligga stilla uppvärmd så länge, så då blir det skit istället, dessutom börjar det gärna komma ut lite plast ur munstycket efter att den värmeexpanderar, som sen kladdas av på nästa lager...

Gällande att handla plast har jag bra erfarenhet av http://www.faberdashery.co.uk/
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

AndLi: prova http://www.3dverkstan.se annars. Han har rätt gott om varianter i lager!

(lite dyrare, men då får du kvalitetsplast tillverkad i Holland, supply3dpla har haft minst sagt varierande kvalitet på sina asientillverkade batcher...)

Faberdashy har jag hört rätt många som har bra erfarenheter av också.
Skriv svar