Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)
Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)
Nu kommer det en liten bilduppdatering igen, inte hänt så mycket men hydraul/bensintanken är monterad i chassit nu åtminstonne.
Då jag väntar på grejjer från usa så kan jag inte svetsa klart tanken för tillfället.
Idag experimenterade jag lite med bränsleförsörjningen då det inte är sug i förgasaren så kommer jag att behöva något som matar bensin till motorn för att säkra försörjningen vid lutning.
Köpte en billig bränslepump på biltema idag, pumpen skall ha ett maxtryck på 0,1bar, dock var detta ändå för högt för att flotören skulle klara att stänga så det fyller motorn efter en stund så nu funderar jag på hur man löser detta bäst? Tankar som har slagit mej är en T-koppling med matning in,retur tank och en till motorn då borde ju motorn kunna ta det bränslet den behöver och resten går tillbaka till tank? Alternativ två är väll helt enkelt en catchtank som sitter över förgasaren, pumpen pumpar till catchtanken en anslutning i botten för frittfall till förgasaren och en anslutning mot överkanten i tanken med en överrinningsretur tillbaka till tanken?
Någon med nån annan smart ide på detta problem?
Övrigt så väntar jag som sagt va på lite grejjer från usa för att kunna svetsa klart tanken, sen är man väll tvungen att eventuellt börja att skissa på kunstruktionen som skall sitta i banden antar jag.
Då jag väntar på grejjer från usa så kan jag inte svetsa klart tanken för tillfället.
Idag experimenterade jag lite med bränsleförsörjningen då det inte är sug i förgasaren så kommer jag att behöva något som matar bensin till motorn för att säkra försörjningen vid lutning.
Köpte en billig bränslepump på biltema idag, pumpen skall ha ett maxtryck på 0,1bar, dock var detta ändå för högt för att flotören skulle klara att stänga så det fyller motorn efter en stund så nu funderar jag på hur man löser detta bäst? Tankar som har slagit mej är en T-koppling med matning in,retur tank och en till motorn då borde ju motorn kunna ta det bränslet den behöver och resten går tillbaka till tank? Alternativ två är väll helt enkelt en catchtank som sitter över förgasaren, pumpen pumpar till catchtanken en anslutning i botten för frittfall till förgasaren och en anslutning mot överkanten i tanken med en överrinningsretur tillbaka till tanken?
Någon med nån annan smart ide på detta problem?
Övrigt så väntar jag som sagt va på lite grejjer från usa för att kunna svetsa klart tanken, sen är man väll tvungen att eventuellt börja att skissa på kunstruktionen som skall sitta i banden antar jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Spännande med lite nya bilder!
Vad använder du för storlek på rören? 30x30?
Vad använder du för storlek på rören? 30x30?
Det knåpar lite sakta frammåt 
Rören är 25x25 kommer inte ihåg tjockleken om det är 1,5 eller 2mm.

Rören är 25x25 kommer inte ihåg tjockleken om det är 1,5 eller 2mm.
Du får gärna skicka lite bilder på bandkonstruktionen när den börjar ta sig. Håller på med ramen till min senaste bandmaskin nu och det är alltid intressant med bilder på andras byggen.
Har en hel del funderingar på en optimal bandspänning. Hur ser dina planer ut för att lösa detta?
Har en hel del funderingar på en optimal bandspänning. Hur ser dina planer ut för att lösa detta?
Om du delar av bränsle slangen till två, där en går i retur till toppen på bränsletanken så borde det funka.
Det skall jag göra, sedär ja någon länk till tråd? jo men så är det ju alltid! Bilder är bra.Douglas-B skrev:Du får gärna skicka lite bilder på bandkonstruktionen när den börjar ta sig. Håller på med ramen till min senaste bandmaskin nu och det är alltid intressant med bilder på andras byggen.
Jo sitter själv i den sitsen just nu och funderar hur jag vill ha det, ser inte bättre ut än att jag kanske slutar i en CAD modell först då metoden med göra och göra om på den andra bandvagnen varken blev nå direkt bra eller snyggt... Men som planen ser ut nu så kommer jag att ha endast uppvinkling fram på banden liknande BV206 sen kommer jag att ha de drivande hjulen längst bak, av den simpla anledningen för att slippa och ha hela dragkraften/vridmomentet genom bandspänningen. För att sen gå över till spänningen så har jag lite olika ideer där, men det kommer till 95% att bli någon form av aktiv spänning åtminstone men om det blir fjäder eller något annat vet jag inte just nu...
Angående bränsletillförseln så tycker jag att det borde funka på det viset men vet inte hur det kommer att gå om bränslet går "lättaste" vägen tillbaka till tanken, kanske en ide att sätta en liten strypning i returen för att få något övertryck mot förgasaren, den klarar ju att stänga mot en tank så ska ju klara lite övertryck ju...
Enklaste är att ha tanken högre upp än förgasaren, eller en tryckregulator.
En annan "smidig" lösning är en catch tank placerad ovanför förgasaren, bränsle till motorn i botten och retur i toppen på burken.
Lycka till med bygget, det följs med stort intresse!!
En annan "smidig" lösning är en catch tank placerad ovanför förgasaren, bränsle till motorn i botten och retur i toppen på burken.
Lycka till med bygget, det följs med stort intresse!!
Med en retur direkt så får du nästan samma effekt men en enklare lösning.
Jo det hade ju varit klart bäst men lite svårt i just min chassilayout XD
Jo den catchtank iden ligger ju och pyr känns som att det borde vara en relativt simpel och driftsäker lösning tycker jag då får ju motorn alltid garanterat bränsle, förutom om den ligger upp och ner men då går inte motorn heller så...
Det kanske vore värt att pröva med bara en T-koppling och retur är ju inga stora utgifter, men tycker det känns som att man borde ha något till mottryck över förgasaren? fast det kanske inte behövs som du säger...
Jo den catchtank iden ligger ju och pyr känns som att det borde vara en relativt simpel och driftsäker lösning tycker jag då får ju motorn alltid garanterat bränsle, förutom om den ligger upp och ner men då går inte motorn heller så...
Det kanske vore värt att pröva med bara en T-koppling och retur är ju inga stora utgifter, men tycker det känns som att man borde ha något till mottryck över förgasaren? fast det kanske inte behövs som du säger...
Överkanten på tanken ligger väl högre än förgasaren? Det kan ju bli problem när den står i kraftiga vinklar eller liknande.
jorå det gör den men när den kommer till halv är den under... och som sagt va lite lutning så är det kört...
Överkanten på tanken flyttar väl inte på sig för att nivån i den ändras? Trycket i botten ändras, men höjden på toppen är samma.
Nej det gör den ju inte men bränslet kan ju inte trycka sig högre än ytan på sig själv...? hade jag haft övertryck ovanför bensinen i tanken hade det gått men inte med "atmosfäriskt" tryck i båda ändar på bränsleslangen. Eller är jag helt ute och cyklar nu? 
Borde väll bli samma princip som i bilden till vänster? http://www.babbittlevel.com/llg.html

Borde väll bli samma princip som i bilden till vänster? http://www.babbittlevel.com/llg.html
Ja det är du. Om du har en pump på marken och en slang som mynnat en meter upp så kommer du att få ett mottryck på 0,1Bar, om vi bortser från alla strömningsförluster.
För vi pratar väl om ett system med en pump som driver bränslet till förgasaren? Tanken var all lätta på trycket.
För vi pratar väl om ett system med en pump som driver bränslet till förgasaren? Tanken var all lätta på trycket.
Ja nu är jag med! missförstod dej lite där, trodde du var inne på självfallande system! Fel av mej.
Jo då är jag med! jo men kan ju som sagt va eventuellt funka om man sätter så att returen från T-anslutningen fortsätter uppåt och går sen till tanken då har man ju ett litet mottryck?...
Jo då är jag med! jo men kan ju som sagt va eventuellt funka om man sätter så att returen från T-anslutningen fortsätter uppåt och går sen till tanken då har man ju ett litet mottryck?...