Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Berätta om dina pågående projekt.
stefanden

Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av stefanden »

Vet inte riktigt om denna tråden hamnade riktigt rätt, om den är fel får någon moderator gärna flytta den.
Tänkte iaf dela med mig av mitt lilla projekt att radiostyra två rullstolsmotorer, tanken med utseendet som är på roboten/bilen/farkosten för tillfället är bara för att jag ville få ett litet hum om hur motorerna funkar ihop med Sabertoothen och lite prestandan på batterierna. Vidare under utvecklingen kommer det eventuellt att monteras band på den, har kommit över en matta till en snöskoter som kommer att delas på längden. Jag kan ju säga att den lilla provkörningen som är gjord nu är jag väldigt nöjd med både vad gäller prestandan/kraften i motorerna och bäde batterierna och Sabertoothen.
Det jag skulle behöva ha lite hjälp/råd med är att jag behöver en ny sändare/mottagare för det jag har är någon billig skit och det var väldiga störningar i den och den for å ryckte å levde fan om man var typ mer än 3-4 meter från den. Så råd om ny RC vore tacksamt 4-6 kanals får det bli nu.

Det som själva bygget består av är väll 2st rullstolsmotorer, en Sabertooth 2x25, 2st agm 26ah 12V batterier kopplade i serie, en random radiostyrning från någon bil jag hade liggandes och lite metall skrot som låg och skäpade. =)

Här är ett klipp när kompisen körde lite på garage golvet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av stefanden 23 april 2012, 11:47:41, redigerad totalt 2 gånger.
blueint
Kontakt:

Re: Radiostyrd ``rullstol´´

Inlägg av blueint »

:tumupp:

Skulle vara nyfiken på styrningen, vilken teknik som används? belastningskrav?
Rullband vore definivt intressant, fast där kan det bli problem med kostnad och tillgång i de aktuella dimensionerna.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

För oss som närmar sig rollatorn är dessa tingestar av mycket intresse.
Följer med intresse säger Lasp
stefanden

Inlägg av stefanden »

blueint skrev::tumupp:

Skulle vara nyfiken på styrningen, vilken teknik som används? belastningskrav?
Rullband vore definivt intressant, fast där kan det bli problem med kostnad och tillgång i de aktuella dimensionerna.
Menar du rent elektriskt hur det funkar med styrningen så har jag inte den blekaste aning (plug and play mer eller mindre), men jämt mekaniskt så när du gasar på pistolgreppet så går båda motorerna lika fort och när du svänger så bromsas ena motorn och den andra ökar i den mån det går, detta gör ju att farten på hela grejjen bibehålls ju iom att den ökar lika mycket på det yttre som den minskar på det innre, står man still och bara vrider på ratten så vänder den på en 5öring 50/50 motorerna åt varsit håll. Jämt det jag har belastat motorerna änn så är jag inget annat än imponerad uppskattar att hela chabraket väger 50kilo+ och med mej sittande på 75kilo (ej direkt över motorerna) så kan du köra in till en vägg på betong golv och bränna gummi typ så starka är de defenetivt och vad gäller batterierna så körde vi 30min uppskattningsvis och då hade dom tappat 1Volt ganska exakt. Vad gäller band så har jag kommit över ett drivband till en snöskoter och skoter fantast som man är så är det nog inte allt för svårt att få tag i andra delar, det jag tänkte då vore att klyva det bandet på mitten längst med då får jag band som är ca 20cm breda och 3meter runtom får alltså 1,5 meter enkel eller vad man ska säga.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Lasp skrev:För oss som närmar sig rollatorn är dessa tingestar av mycket intresse.
Följer med intresse säger Lasp
Kul att det finns intresse ;) vi satt igår och seglade iväg om vi kanske skulle skippa RC:en och sätta en stol och joystick på den istället men vi får se hur vi gör med den saken ;P
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Någon här använde snöslungeband till en kubrobot nyligen, det kanske kunde vara något?
stefanden

Inlägg av stefanden »

Var att där mycket av orken till att genomföra kom ifrån :P
Var lite inne på det också men tror inte dom blir riktigt nog långa för min (ca50cm bred) och väger tragiskt mycket :P (batteri 8,1kilo styck och motorerna är väll iaf 30kilo uppskattningsvis) sen när jag fick denna skotermattan gratis så är det bara diverse hjul och lite metall till chassit som behövs.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Vet inte om eventuellt trådtiteln skulle bytas, anledningen syns nedan :P förslag?
Idag har jag iaf börjat lite smått och kollat på banddrivningen och även kapat skoterbandet längsmed, dimensionerna är väll ca 19cm breda 307cm långt runtom och 3,5cm kamhöjd. Det jag bråkar lite med nu är hur jag skall få till en vettig upphängning av de nedre hjulen, själva modellen är tänkt likt en tanks för att vinna lite markfrigång. Någon som har en vettig ide får gärna hojta till. Har även några bilder på kapningen av banden.
Super7

Inlägg av Super7 »

Kanske denna länk kan ge lite inspiration http://tankchair.net/store/tank-chair-store eller denna
http://bpg-werks.com/ men den senare gör sig nog bäst med förbränningsmotor.....
stefanden

Inlägg av stefanden »

det som verkar att vara aktuellt nu är 3st boggie axlar alltså 6hjul på varje sida plus driv och vändhjul.
stefanden

Re: Radiostyrd Bandmaskin (före detta rullstolen)

Inlägg av stefanden »

Har nu äntligen fått igång ombyggnaden till band på rullstolen, jag har börjat med själva ramen och fått i motorerna. Sitter just nu och väntar på drivhjulen som förhoppningsvis kommer nu under veckan så jag kan få dom svarvade så dom passar på motoraxlarna.
Postar några bilder för dom som eventuellt är intresserade.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Galet :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Tänk på att försöka få ner banden lågt så du får upp markfrigången!
stefanden

Inlägg av stefanden »

Galet det gillar vi starkt här ute i skogen som en annan bor!
Mjo kommer att bli ``tank´´ liknande hjulupphängning så det kommer att bli 3st boggier på varje sida plus drivhjul i ena änden och vändhjul i andra, lägsta punkten är ungefär beräknad till 20cm och banden kommer att ligga i marken ca 90-100cm.
m_thread

Inlägg av m_thread »

Här finns en del liknande kreationer kända från Discoverychannels program: Howe & Howe.

Ballt projekt!
/F
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ballt!

Nu undrar man ju bara var drivhjul(en) skall komma ifrån? ;)

Och är inte de där rullhjulen för små?
Skriv svar