Terho skrev:madmagnus skrev:Terho skrev:Vad din är

Jag har en del puts jobb framför mig

Tror ja förstår nu! Man ska alltså byta plats på dreven som hade snabbkopplingar.
Men finns det någon typ av spindelbroms på den när man lägger i neutral under körning eller byter håll? Läste på ett Engelskt forum att Herbert svarvarna var lika snabba som N.C maskiner om det var rätt operatör för att man kunde växla från höga varv till låga under körning. Tex om man borrat ett hål sen växla i revolvern till en gängtapp och sänka varvtalet för att gänga.
nu har du koll på läget

min har en skylt på utsidan av kopplingslådans lucka som visar kombinationerna, de olika växellägena är uppdelade i grönt och gult på siffror och symboler vid de olika reglagen om de sitter kvar, kan vara lite svårt att se om maskinen är skitig. oljenivån i kopplingslådan skall vara strax under luckans nederkant. jag kör motorolja i min koppling just nu men funderar på att testa hydraulmineral olja i stället (HM 46), lamellerna driver trots friläge med nuvarande olja.
Någon spindelbroms finns det inte så vitt jag vet.
Herbert svarvar var det grymmaste som fanns i produktion förr, tyvärr hakade dom inte på utvecklingen mot styrda maskiner och gick slutligen i konkurs. Forfarand är en fin revolversvarv med rätt operatör överlägsen vid små serier pga kort ställtid.
Till min Herbert följde det med en helpall med tillbehör för serieproduktion som förmodligen är värt mer än svarven.
Tack för hjälpen och berätta hur växlingen funkar!
Ser att du bytt ut verktygshållaren? Är det nå universal?

Jag använder Malcus Toolfix snabbfäste storlek 1-2.
Har använt orginalhållaren tidigare, den är riktigt ball med revolver för verktygsväxling. Tyvärr lite jobbig att justera höjden på verktygen och så kan man bara arbeta med stålhållarna i 90 graders vinkel så den är lite begränsande.
Edit / såg att du fick med orginalhållaren, man kan ha 4 verktyg i den och växla dessa med veven på toppen, den har en liten inbyggd växelmekanism, spaken roteras moturs ca 45 grader så snurrar nästa verktyg i läge sen drar man spaken medurs för att låsa fast..
Har du fått några tillbehör än? finns mycket användbart bland orginaltillbehören.
Det här fick jag med till min.
garagebygget 458.jpg
garagebygget 460.jpg
garagebygget 461.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.