Restaurera en PDP11/04

Berätta om dina pågående projekt.
MattisLind
Kontakt:

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av MattisLind »

bqt skrev:(Irriterande att man inte kan citera det senaste inlägget...)

Triggningen är som sagt var ingen stor grej. Jag läser fel ibland, och behöver läsa om informationen ett par gånger innan det går ihop.

Vad gäller det egentliga problemet så håller jag med om att det inte är uppenbart vad som skulle vara felkopplat om det är ett prob-problem. Men det var en reflektion. Något mer som talar emot ett problem med probarna är ju att den även ser ut att stanna, vilket inte borde ske om det verkligen bara var ett problem med probar. Men om den verkligen försöker hämta från den adressen så kan jag tänka mig att det tar helstopp, för det finns nog inget som svarar där.

Men det är ju bara att mäta och felsöka.
Mäta och felsöka! Saken är den att den stannar. RUN lampan slocknar och klockan stannar. Man ser ingen vidare aktivitet på bussen. Jag har för mig att det finns någon form av busstimeout som genererar SSYN om inte slaven svarar inom en viss tid, kanske 30 us eller så det borde inte vara på grund av att minnet inte svarar som den stannar.

Jag kommer nog göra så att jag flyttar 8 av databussen höga bitar till mikrokodsaddressbussen och ser vad som händer där (samtidigt om analysatorn klarar det).
bqt

Inlägg av bqt »

AndLi - jag vet att jag sett att det är avsiktligt. Problemet är bara att det mest blir ett missriktat försök att formatera inläggen. Om jag har diverse olika saker att kommentera på det senaste inlägget så fungerar det väldigt dåligt att bara skriva ett svar rakt av, som man bara kan hoppas verkligen kommer under, och att inget annat inlägg kommer mellan min text och det jag kommenterar.

Det är i alla fall min åsikt om saken, men jag kräver inte att alla håller med. Men resultatet blir därefter.
bqt

Inlägg av bqt »

MattisLind skrev:
bqt skrev:(Irriterande att man inte kan citera det senaste inlägget...)

Triggningen är som sagt var ingen stor grej. Jag läser fel ibland, och behöver läsa om informationen ett par gånger innan det går ihop.

Vad gäller det egentliga problemet så håller jag med om att det inte är uppenbart vad som skulle vara felkopplat om det är ett prob-problem. Men det var en reflektion. Något mer som talar emot ett problem med probarna är ju att den även ser ut att stanna, vilket inte borde ske om det verkligen bara var ett problem med probar. Men om den verkligen försöker hämta från den adressen så kan jag tänka mig att det tar helstopp, för det finns nog inget som svarar där.

Men det är ju bara att mäta och felsöka.
Mäta och felsöka! Saken är den att den stannar. RUN lampan slocknar och klockan stannar. Man ser ingen vidare aktivitet på bussen. Jag har för mig att det finns någon form av busstimeout som genererar SSYN om inte slaven svarar inom en viss tid, kanske 30 us eller så det borde inte vara på grund av att minnet inte svarar som den stannar.

Jag kommer nog göra så att jag flyttar 8 av databussen höga bitar till mikrokodsaddressbussen och ser vad som händer där (samtidigt om analysatorn klarar det).
Ja, om inget svarar på adressen så genereras en bus timeout efter ett litet tag. Det ska i sin tur trigga CPUn att trappa till en given adress. (Kommer inte ihåg exakt vilken vektor som används för detta, men det kan man ju kolla om det behövs.) Men det ser ju inte ut som om det sker någon trap heller, utan det bara stannar.
Hum. Onekligen lite mysko. Känns som något fel, som sagt. Kan vara relaterat till att du även ser en adress som är lite fel. Kortis någonstans i bakplanet?
(Gissar vilt... :) )
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

bqt, läs mitt inlägg en gång till.
Det går alldeles utmärt att citera utan citat-knappen!

> ...så fungerar det väldigt dåligt att bara skriva ett svar rakt av.

Men så kopiera bara det som du vill svara på då (som här)!
Detta inlägg är ytterligare ett exempel på hur man bör göra...
bqt

Inlägg av bqt »

Sodjan. Jag förstår också att man kan klippa och klistra själv.
Det är bara det att jag inte förstår poängen med det. Att klippa och klistra själv innebär mer jobb, och är inget annorlunda sett till reglerna.

Jag kan även klippa och klistra utan att använda '>' i början av raderna.
bananrepublik skrev:Vem som helst kan ju skriva in vilket text som helst, innanför egenskapade taggar också, om man roas av det.
Det är bara en hel del jobb om man nu försöker skriva ett seriöst svar till en större text, där flera olika frågor, problem och aspekter diskuteras. Då har jag inte lust att lägga en massa tid på att lösa (gå runt) problem skapade av forumets konfiguration. Jag har nog med att bara försöka förstå problemet, och försöka komma med kommentarer som kanske (i bästa fall) kan vara hjälpsamma och leda projektet framåt.

Av samma anledning trimmar jag också bort delar när jag svarar. Sådant som inte är relevant för det jag kommenterar om behöver inte vara kvar. Folk som inte citerar alls är lika jobbiga att läsa som dom som citerar rubb som stubb.

Men som sagt, det är bara min personliga åsikt. Förhoppningsvis kan vi nu återgå till projektet, och avsluta denna meta-diskution. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Problemet är slentrian-citeringar där hela inlägg kopieras i onödan.
Och reglerna är ju inte personliga, de tillkom för att lösa ett problem.

> Folk som inte citerar alls är lika jobbiga att läsa som dom som citerar rubb som stubb.

Helt rätt! Båda fallen är lika slappa och utan tanke på läsaren... :-)

Skit samma. Du skrev att det inte går att citera föregående inlägg,
vilket alltså är fel. Det var bara det jag ville förtydliga... :-)
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

bqt skrev:Ja, om inget svarar på adressen så genereras en bus timeout efter ett litet tag. Det ska i sin tur trigga CPUn att trappa till en given adress. (Kommer inte ihåg exakt vilken vektor som används för detta, men det kan man ju kolla om det behövs.) Men det ser ju inte ut som om det sker någon trap heller, utan det bara stannar.
Hum. Onekligen lite mysko. Känns som något fel, som sagt. Kan vara relaterat till att du även ser en adress som är lite fel. Kortis någonstans i bakplanet?
(Gissar vilt... )
Perfekt gissning faktiskt! Jag traceade adress mot mikrokodsaddress:
Bild
Tittar man i http://vaxhaven.com/images/1/11/EK-KD11D-TM-PRE.pdf så ser man att 102 och 123 är FETCH sekvensen, 041 borde vara EXECUTE för "clr" operationen. Sedan uppstår ett BusError och och i 000 kollar man eventuella trappar. De hanteras sedan i 103, 020, 101. Sedan misstänker jag att den haltar aftersom det inte finns någon hanterarare. DoubleBusError står det i mikrokoden.

Minnet verkar vara lite skumt i allmänhet. Med kortet i är det väldigt svårt att få igång maskinen överhuvudtaget innan den börjar bli lite varm. Alla data busspinnar läses ut som noll när en försöker boota. Som den på något sätt blockerar bussen. Plockar man ur kortet så startar maskinen mycket bättre och stannar inte plötsligt.

Felsökning av minne är nästa steg.
bqt

Inlägg av bqt »

Jag förstår bara inte riktigt.

Ok, så en konstig address läggs ut. Efter ett tag timear den ut, och CPUn ska trappa. I det läget ska den istället lägga ut adress 4, för att läsa in en ny PSW och PC. Det är ju samma visa som när strömmen kommer på, och du får en trap till adress 24.

Men du ser ju inte ens så mycket. Jag tycker ju inte att du kan få ett dubbelfel innan du ens försökt läsa ut trap-vekotorn.

Typisk Unibus-timeout ska tydligen vara 10 mikrosekunder, för övrigt.

Har jag missat något här?
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

bqt skrev:Jag förstår bara inte riktigt.

Ok, så en konstig address läggs ut. Efter ett tag timear den ut, och CPUn ska trappa. I det läget ska den istället lägga ut adress 4, för att läsa in en ny PSW och PC. Det är ju samma visa som när strömmen kommer på, och du får en trap till adress 24.

Men du ser ju inte ens så mycket. Jag tycker ju inte att du kan få ett dubbelfel innan du ens försökt läsa ut trap-vekotorn.

Typisk Unibus-timeout ska tydligen vara 10 mikrosekunder, för övrigt.

Har jag missat något här?
Ja, jag har varit lite otydlig med vilken signal som klockar in adressen i analysatorn. Jag gjorde lite tester med att använda SSYN för både adress och data. SSYN hängde kvar som klocka i förra tracen. Eftersom som SSYN aldrig kommer klockas aldrig ny adress in. Därav att instruktionens adress hänger kvar. Om man använder MSYN ser det ut så här:
Bild

Om man använder Load och Examine kommandona för att titta på adress 000500 så ser det ut så här:
Bild

Samma trap i båda fallen. Att examinera t ex 173000 går utmärkt, adress 000500 ger HALT.

Jag kan inte förklara varför den sista adressen som lagras in är 476 eller 165210
bqt

Inlägg av bqt »

Hmm. Ok. Så det är bara så att adresserna inte syns eftersom du inte har något att trigga på. Och att minnet inte svarar. Då kan jag förstå dubbelfelet.

Kan ju vara värt att kolla att minnet är rätt byglat. Brukar ju finnas byglar för att ställa basadressen på det. Annars är det väl risk att det är fel på busdrivisar där med. Själva minnet är det ju knappast, för då skulle du ju få något svar i alla fall, även om data var tokigt.

Har det minneskortet använts i maskinen förut? Vad är det för övrigt för minneskort?
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

bqt skrev:Hmm. Ok. Så det är bara så att adresserna inte syns eftersom du inte har något att trigga på. Och att minnet inte svarar. Då kan jag förstå dubbelfelet.
Ja, så är det. Det var bättre att klocka på MSYN när det gäller adresser. Men vill man se hela minnestransaktionen med både adress och data är det bästa att klocka på SSYN (för att få dem på samma rad vilket gör det enklare att läsa).

Mikrosteg 101 ska lägga ut R6 (SP) på adressbussen och PSW på databussen. Det kan ju vara så att R6 är 165210 resp 476 Det är det enda jag kan gissa. Sedan misslyckas bustransaktionen och CPU får ett dubbelfel och i mikrosteg 000 så gör processorn HALT. Dessa kodrader talar för detta:

Kod: Markera allt

142 165206 000554                  	br	txchar			; print char in R2
     143 165210 010706                  	mov	pc,sp			; save pc for display
     144 165212 000544                  	br	rxchar			; read one char into R2 low
165210 tycker man borde ligga inom M9312, men den kanske inte svarar på write?
bqt skrev:Kan ju vara värt att kolla att minnet är rätt byglat. Brukar ju finnas byglar för att ställa basadressen på det. Annars är det väl risk att det är fel på busdrivisar där med. Själva minnet är det ju knappast, för då skulle du ju få något svar i alla fall, även om data var tokigt.
Jag har kollat det om och om igen... Eftersom det ibland får maskinen att bete sig illa utan att några accesser görs till minnet misstänker jag att bussdrivarna aktiveras på olämpliga tidpunkter. Eller att den genererar SSYN när den inte ska. Det intressanta att det händer innan maskinen blir varm. Sedan går den ganska bra.
bqt skrev:Har det minneskortet använts i maskinen förut? Vad är det för övrigt för minneskort?
Ja, detta minneskort hör ihop med detta bakplan och CPU. Det är ett MS11-E kort med 8 kW. 32 stycken Mostek MK4096 dynamiska RAM: http://bitsavers.informatik.uni-stuttga ... Manual.pdf
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Falerande dipswitch!
För att vara säker på att DIP switchen var satt i rätt position så mätte jag den. Man kan bli osäker på om vad som är ON och OFF ibland. Döm om min förvåning då oavsett hur jag de var ställde så var switcharna öppna. Bara någon enstaka fungerade som den skulle. En tur till ELFA (tur att de ligger så nära) och en ny inhandlades.
Sensemoral: Kolla alltid gammal elekromekanik först!
Bild
Ny till vänster. Gammal till höger.

En testrunda:

Bild

Titta man kan göra Examine och Deposit i minnet!

Försöker man boota kör den betydligt längre och lyckas faktiskt ta sig igenom hela diagnostiken och stannar när den försöker boota på det ickeexisterande RL-devicet.

En tysk som heter Jörg Hoppe har skapat ett Windows program som heter PDP11GUI: http://retrocmp.com/tools/pdp11gui
Hoppas det går att köra i Virtualbox.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Hejja!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

:tumupp:
bqt

Inlägg av bqt »

Finemang. Nu när du nämner det så kommer jag ihåg att jag observerat problem med DIP-switchar många gånger. Jag har oftast löst det genom att motionera switcharna en massa.

Dags att skaffa disk?
Skriv svar