Fräckt projekt, nästan så man blir lite sugen på att börja skjuta lite igen.
Jag höll på *mycket* med fyrverkerier under några år. Jag gick ett antal väldigt nyttiga och trevliga utbildnigar i pyroteknik och fyrverkerier. Vi hade en förening som sköt fyrverkerier i 10.000kr klassen åt lite företag och liknande. Speciellt kul var det med musikfyrverkerier, när man synkade musik som kördes ut i ett PA med fyrverkeret så precis när något maffigt hände i musiken så kreverade några fräcka bomber...
Några enkla men mycket viktigt råd till er som håller på med detta bara:
VAR FÖRSIKTIGA!!! Var så in i h-vete försiktiga!
Se till att ha koll på hela skjutplatsen även om det styrs automatiskt så inte nån fyllskalle lallar in i skjutområdet och blir av med huvudet.
Se oxå till att ha ett "död-mans-grepp" Alltså en knapp som du måste hålla inne för att det skall smälla. Om du tappar eller släpper knappen så skall strömmen till tändarna stoppas. Anledningen till detta är för att kunna stoppa automatiken OM du t.ex. får en mösarsprängnig vilket händer ibland (bomben flyger inte iväg utan smäller av nere i bombröret). När detta händer kommer säkert andra pjäser i närheten att välta eller blåsa omkull. Och hur kul är det då om nästa pjäs som datorn trycker iväg råkar peka rakt mot publiken eller mot din bil... ;-/
Två av mina polare hade gått flera kurser i pyroteknik och ändå gick det såhär med dom (och med min "fyrverkerikariär")
Rapport
Utan att förta skjutglädjen så ta det som sagt försiktigt!
Gott nyt År!
//B1n4ry