nyårs projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

tror det e dax o uppdatera med en liten film nu :)

dock är det en film på funktionen, inte i action!

enjoy!

http://www.megaupload.com/?d=TDLGGS04

tyvärr hade jag ingen smidigare lösning för o skicka filmsnutt.
ingen som har bättre alternativ? imageshack tar ju bara stillbilder!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tanka här istället:
http://ekstam.sytes.net/zeus/bilder/gal ... 5F4386.AVI

Äntligen är servern uppe. :D
Användarvisningsbild
Moore

Inlägg av Moore »

Väldigt snyggt och fint gjort! :) Hoppas det fungerar nu när det närmar sig nyår :D
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Som jag sa förut: Riktigt snyggt jobbat! Allt ser mycket proffisgt ut.

Testat nåt mer med räckvidden? :)
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

hej igen!

räckvidden är väl lite sisådär. kjells moduler suger rätt mycket. fundera på o bygga ett Rf steg för o få upp räckvidden lite. men tror att 30-40 meter ska funka iaf.

har hittat liknande moduler på farnell för samma pengar men verkar bättre! får se om man orkar göra en V2 nästa gång det ska panagas!

jack: tack för ditt fina tips med hur man gör elstubiner. kör med moststånd övertäckta med "pingpongbollsmet" dvs pingisbollar som e upplösta i aceton. sedan blandat med vanligt svartkrut från en slaktad raket (orka inte göra eget). kolla in bild!

Bild

dock fick jag även tag på "riktiga" eltändningar från en fyrverkerihandlare som även höll på med lite arangemang, tyckte dock att mina egna funka lika bra!

nu e det mesta riggat inför nyår :)

Bild

sedan kommer en liten film på ett test när jag testkör en eltändning. dock utan pjäs. mest för o visa :D

http://www.megaupload.com/?d=NPKP12G2
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Snyggt! Kan bara sluta bra det här, eller? :)

Tar det lång tid för motståndsriggen att fatta eld?
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

det som är trevligt att det är i princip ingen fördröjning, så fort man trycker på knappen så har man eld :)

det är ju det man strävar efter hehe.. ett tryck o genast är himlen fylld med stjärnor!

har dock hört folk i utvecklingssvängen som tagit steget längre. blåtandsbygge o skjuta av med mobilen! fräckt! 8)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det var ett par rejäla doningar du har skaffat dig!! :)
Som sagt imponerande bygge. Ser fram emot filmerna =)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Saftiga rör du har skaffat!

Men har du placerat eltändaren på snabbstubinen innuti eller sitter den utanför på säkerhetsstubinen?

Man ska väl helst inte ta upp päronbomben ur dom pga säkerhetsrisken men är man försiktig så ska det nog gå bra, lycka till med skjutningen och var försiktig.
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

eftersom jag inte vill ha någon fördröjning så sitter eltändaren direkt på snabbstubinen. kan säga som så att man var jäkligt försiktig när man höll på. med tanke på att 4" bomberna e rätt saftiga i tryck!
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Appropå det där med mobiltelefonstyrning.

Jag är sugen på att slänga ihop en liten DTMF-kontrollerad sprängbox. Finns en artikeln om något liknande i senaste AoE. Byggd kring en PIC, en DTFM-avkodare (8870) och en gammal mobiltelefon. Kanske ska understryka att artiklen inte handlar om just fjärrstyrd sprängning utan bara fjärrstyrning i allmänhet.

Bara att ringa upp, knappa in ett lösenord och sedan välja vad man vill spränga :) Skulle faktiskt vara en ganska snygg lösning... Inte så svår heller..

Får man fråga hur dina "utgångssteg" ser ut? Är inte så inne på FETar.

EDIT: Hmm, man kanske skulle köra en MT8880 istället. Det är en DTMF-tranceiver. Då skulle ju sprängboxen även kunna svara och berätta lite hur den mår osv :) Hur mycket det är kvar i batteriet och vad den spränger för tillfället :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jack:Tryck 1 för att spränga riksdagen, tryck 2 för att spränga ljudvallen, tryck 3 för att spränga Runars hus och slutligen tryck 4 för att spränga dina nyårsraketer!
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Hade precis samma lista! Synd att inte Runar och Carola hänger ihop längre :roll:
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

mitt utgångs steg består av effektfetar. tyckte det blev kompaktast. reläer behöver man ju bara om man vill elektriskt skilja av. o det behövs inte här. dessutom e dom snabba. o tål 18A :)

Bild
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Fräckt projekt, nästan så man blir lite sugen på att börja skjuta lite igen.

Jag höll på *mycket* med fyrverkerier under några år. Jag gick ett antal väldigt nyttiga och trevliga utbildnigar i pyroteknik och fyrverkerier. Vi hade en förening som sköt fyrverkerier i 10.000kr klassen åt lite företag och liknande. Speciellt kul var det med musikfyrverkerier, när man synkade musik som kördes ut i ett PA med fyrverkeret så precis när något maffigt hände i musiken så kreverade några fräcka bomber...

Några enkla men mycket viktigt råd till er som håller på med detta bara:

VAR FÖRSIKTIGA!!! Var så in i h-vete försiktiga!

Se till att ha koll på hela skjutplatsen även om det styrs automatiskt så inte nån fyllskalle lallar in i skjutområdet och blir av med huvudet.

Se oxå till att ha ett "död-mans-grepp" Alltså en knapp som du måste hålla inne för att det skall smälla. Om du tappar eller släpper knappen så skall strömmen till tändarna stoppas. Anledningen till detta är för att kunna stoppa automatiken OM du t.ex. får en mösarsprängnig vilket händer ibland (bomben flyger inte iväg utan smäller av nere i bombröret). När detta händer kommer säkert andra pjäser i närheten att välta eller blåsa omkull. Och hur kul är det då om nästa pjäs som datorn trycker iväg råkar peka rakt mot publiken eller mot din bil... ;-/

Två av mina polare hade gått flera kurser i pyroteknik och ändå gick det såhär med dom (och med min "fyrverkerikariär")
Rapport

Utan att förta skjutglädjen så ta det som sagt försiktigt!

Gott nyt År!

//B1n4ry
Skriv svar