Min teori:
Antingen
1: Som någon annan redan sagt kan det gå en del ström i någon jordkabel som egentligen bara är tänkt som en signaljord, eller
2: Innan plasman kommer igång stör den så mycket att du får påstrålad effekt på någon signalkabel.
Vi ser stegomotorer, drivare och dess nätagg som en enhet, "stegmotorköret". Eftersom du har optoisolerade ingångar på drivarna behöver du inte jorda ihop "stegmotorköret" med något annat. Låt den ha sin egen jord. Om du ändå vill jorda den i resten så koppla EN kabel från förslagsvis nätaggets minus till till exempel datorchassit. Step- och dir-signalerna kopplar du lämpligast med tvinnad kabel, gärna även skärmad. Tvinna kan du annars göra själv med en borrmaskin. Varje lysdiod (ingång) på drivarna ska ha sin egen tvinnade kabel. Två tvinnade ledare per ingång på drivaren, alltså. Om du har ett extra optokort för att skydda din parallellport på datorn så är det också så att när optokopplaren inte är aktiv blir det väldigt hög impedans, och om den påstrålade effekten då är tillräckligt hög KAN det MÖJLIGEN få kontrollern att ta falska steg. Prova att koppla ett motstånd på... tja...1k eller något mellan anslutningarna på drivarnas ingångar för varje tvinnad kabel. Det sänker impedansen även när optokopplarna är "öppna". På datorsidan ansluter du de tvinnade kablarna för varje ingång som de är anslutna idag.
Utmärkt med ett relä till plasman. Vi ser plasmaskärare och bordet som "plasmaköret". Reläet innebär att du inte behöver jorda ihop "plasmaköret" med datorn eller "stegmotorköret" heller. Det enda du behöver koppla mellan dator och "plasmaköret" är två ledare till reläspolen, och dessa har ju inget med jord att göra i "plasmaköret". På så sätt undviker du alla dumma störströmmar som kan uppkomma i jordkablar.
Allt blir ändå ihopjordat genom vägguttagens jord (eventuellt bortsett från "stegmotorköret" om du inte kopplar jordkabeln). Mer än så ska man försöka undvika. Det blir bara jordslingor med allt elände det kan föra med sig annars.
OBSERVERA att detta är mina egna tankar och funderingar, de behöver inte vara rätt! Och jag tar inget ansvar för olyckor som kan uppkomma.

Min egen maskin har dock gått helt perfekt i ett halvår. Inga som helst problem (av den här sorten...). Men jag kör inte plasma, bara en betydligt snällare frekvensstyrd kinaspindel.

Hoppas du får fart på din maskin! Den ser verkligen ut att ha potential...

Mvh Jonas
Edit: Förtydligande... Med "Två tvinnade ledare per ingång på drivaren, alltså." menar jag en partvinnad kabel till tex "Step".