Störningar plasmaskärning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JonasE

Re: Störningar plasmaskärning?

Inlägg av JonasE »

Ok, du verkar ha precis samma motorer och drivare som jag har. 8)

Min teori:

Antingen

1: Som någon annan redan sagt kan det gå en del ström i någon jordkabel som egentligen bara är tänkt som en signaljord, eller
2: Innan plasman kommer igång stör den så mycket att du får påstrålad effekt på någon signalkabel.

Vi ser stegomotorer, drivare och dess nätagg som en enhet, "stegmotorköret". Eftersom du har optoisolerade ingångar på drivarna behöver du inte jorda ihop "stegmotorköret" med något annat. Låt den ha sin egen jord. Om du ändå vill jorda den i resten så koppla EN kabel från förslagsvis nätaggets minus till till exempel datorchassit. Step- och dir-signalerna kopplar du lämpligast med tvinnad kabel, gärna även skärmad. Tvinna kan du annars göra själv med en borrmaskin. Varje lysdiod (ingång) på drivarna ska ha sin egen tvinnade kabel. Två tvinnade ledare per ingång på drivaren, alltså. Om du har ett extra optokort för att skydda din parallellport på datorn så är det också så att när optokopplaren inte är aktiv blir det väldigt hög impedans, och om den påstrålade effekten då är tillräckligt hög KAN det MÖJLIGEN få kontrollern att ta falska steg. Prova att koppla ett motstånd på... tja...1k eller något mellan anslutningarna på drivarnas ingångar för varje tvinnad kabel. Det sänker impedansen även när optokopplarna är "öppna". På datorsidan ansluter du de tvinnade kablarna för varje ingång som de är anslutna idag.

Utmärkt med ett relä till plasman. Vi ser plasmaskärare och bordet som "plasmaköret". Reläet innebär att du inte behöver jorda ihop "plasmaköret" med datorn eller "stegmotorköret" heller. Det enda du behöver koppla mellan dator och "plasmaköret" är två ledare till reläspolen, och dessa har ju inget med jord att göra i "plasmaköret". På så sätt undviker du alla dumma störströmmar som kan uppkomma i jordkablar.

Allt blir ändå ihopjordat genom vägguttagens jord (eventuellt bortsett från "stegmotorköret" om du inte kopplar jordkabeln). Mer än så ska man försöka undvika. Det blir bara jordslingor med allt elände det kan föra med sig annars.

OBSERVERA att detta är mina egna tankar och funderingar, de behöver inte vara rätt! Och jag tar inget ansvar för olyckor som kan uppkomma. :mrgreen:

Min egen maskin har dock gått helt perfekt i ett halvår. Inga som helst problem (av den här sorten...). Men jag kör inte plasma, bara en betydligt snällare frekvensstyrd kinaspindel. 8)

Hoppas du får fart på din maskin! Den ser verkligen ut att ha potential... 8) Jag vill också ha en plasma!

Mvh Jonas

Edit: Förtydligande... Med "Två tvinnade ledare per ingång på drivaren, alltså." menar jag en partvinnad kabel till tex "Step".
Pakko

Inlägg av Pakko »

Tack så mycket för ett utförligt svar Jonas! :tumupp:
Jag ska testa att koppla motstånd till ingångarna, de lät ju väldigt klokt! Annars så har jag i princip kopplat jordarna som du skriver :)
JonasE

Inlägg av JonasE »

Ja, testa motstånd då. :) Om det inte blir bättre med 1k så prova 560 Ohm eller nåt.

Mvh Jonas
Pakko

Inlägg av Pakko »

Nu har jag inga störningar, för tillfället iaf =)

Testade inte att löda dit motstånd utan tänkte testa utan motstånd först och det funkade trots den muppiga men skärmade monitorkabeln. Anledningen till "thc up" larmet var att 2st av ledarna i monitorkabel är sammankopplade av nån jäkla anledning.
Gudars så skönt att det äntligen blev ett framsteg i störningsfronten!! :happy:
JonasE

Inlägg av JonasE »

Så bra! Grattis! 8)
Pakko

Inlägg av Pakko »

jaha, glädjen var kortlivad. Det är störningar än, så nu blir det att testa motståndskoppling! Men är det mellan dir och step jag ska koppla motståndet?
JonasE

Inlägg av JonasE »

Hej!

Å nej, så trist. :(

Nja, du har ju två anslutningar för varje signal på stegmotordrivaren. "Step" har ju två anslutningar, t ex. Dessa två ska ju vara anslutna till PCn med en tvinnad tvåledare (enligt mig :wink: ). Jag skulle koppla motståndet mellan "Step"s två skruvanslutningar på drivaren. Och sen likadant på "Dir".

Hoppas det hjälper.

Om det INTE hjälper, vad händer om du tar de båda ledarna till "Step" och kopplar ihop dem på PC-sidan? Alltså, lossa den ena och koppla den till den andra. Får du fortfarande falska steg?

Mvh Jonas
JonasE

Inlägg av JonasE »

Och om du använder kortet till parallellporten som fotot i länken du skickade, vad har du för kabel mellan parallellporten och det kortet? Om störningen uppkommer redan där hjälper inga motstånd. :) Och jorden på det lilla kortet, den har du inte anslutit till någon annan jord, va?

Mvh Jonas
Pakko

Inlägg av Pakko »

okey, ska testa.

jag har parallellportskabeln som följde med mellan kortet och datorn.
Jag har tagit 5v och jord från datorns nätagg till styrkortet. Datorn är i samma låda som styrkort, steg och drivare,
Pakko

Inlägg av Pakko »

störningarna ändras beroende på hur själva plasmaskärar burken står. Den står ca 3m från styrburken, men ca 1.5m från ena y-motorn
gkar

Inlägg av gkar »

Lägg upp bilder på alltihopa, gärna med ett totalschema så skall vi se vad som kan göras!
Svårare saker har avstörts genom åren!
Pakko

Inlägg av Pakko »

Jo de kan jag tro :)
Jag ska höra med chefen om jag får låna en bättre plasmaskärare med pilotbåge. Tydligen är det svårt att få bort alla störningar från billiga kina plasmaskärare, läste lite på cnczone och dom rekomenderar starkt att inte använda sådana till cnc maskiner. Dessutom märker jag att det ofta behövs skäras tjockare än 8mm plåt.

Billigt och bra går allt som oftast inte ihop. Synd att man bara är en fattiglapp... och snål dessutom, rent av dumsnål ibland :wink:
Terho

Inlägg av Terho »

Testat och linda in kablar i alu folie och jordat? En kompis gjorde det och alla störningar försvann på en gång sen bytta han till stålomspunna kablar som jordades och det fortsatte att funka bra.

Mvh Terho.
JonasE

Inlägg av JonasE »

Inga nyheter? :)
Pakko

Inlägg av Pakko »

jo jag har testat att göra en "snik pilot båge" och då försvann störningarna. Men då blev ju mätvärderna till thc:n fel.

Så nu väntar jag på den "nya" plasman, en Lincoln invertec pc100. Den har pilotbåge så jag hoppas att den ska funka utan större störningar.

Här finns förklaring till snikbågen:

http://www.machsupport.com/forum/index. ... ic=20076.0
Skriv svar