Störningar plasmaskärning?
Störningar plasmaskärning?
Skar ut lite text idag med dåligt resultat... Undrar om det kan vara störningar från plasman som gör detta? Väldigt mysko är det iaf. Jag testade att skära ut en cirkel och en fyrkant sen, och cirkeln blev rund och fyrkanten fyrkantig, men hålet var förskjutet med 6mm... Verkar ju vara när den går mellan startpunkterna som det blir knas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Störningar plasmaskärning?
0
Senast redigerad av Pakko 9 augusti 2013, 08:14:35, redigerad totalt 1 gång.
Är det för hög hastighet vid förflyttningar som gör att den tappar steg? Kan du ställa ner den till samma hastighet som du skär med?
Jag tror inte att den tappar steg, men man vet ju aldrig. Kan testa att minska till 4000mm/min i snabbtransport. Jag kör med kina Nema 34 1600oz direktdrivning på kuggstång.
Men jag har testat att köra dubbla hastigheten 16000mm/min och först då började den tappa steg (vad jag vet iaf). Fast det var med bara en axel åt gången.....
Men jag har testat att köra dubbla hastigheten 16000mm/min och först då började den tappa steg (vad jag vet iaf). Fast det var med bara en axel åt gången.....
byt ut plasman mot en penna så ser du om det är plasman eller det övriga som orsakar felet. Och om du sedan lägger coden
inom så kallade taggar blir den lättare att läsa har jag fått lära mig.
inom så kallade taggar blir den lättare att läsa har jag fått lära mig.
nu har jag testat lite....
Det verkar vara när den inte börjar skära direkt pga dålig kontakt/ för långt avstånd till plåten som den vandrar iväg. När den börjar skära så går den sin bestämda linje, men då på fel ställe så att säga iom att den planlöst har vandrat iväg före skärningen börjat.
Det verkar vara när den inte börjar skära direkt pga dålig kontakt/ för långt avstånd till plåten som den vandrar iväg. När den börjar skära så går den sin bestämda linje, men då på fel ställe så att säga iom att den planlöst har vandrat iväg före skärningen börjat.
När man trycker på "torch on" i luften för högt ovanför plåten för skärning så startar matningen och den går i samma matning och riktning tills man trycker off. Gör man om samma sak kan den gå åt något annat håll men oftast i Y+/X+ riktning. Men Z rör sig inte.
Med plasman avstängd och samma procedur så händer inget.
Jag undrar om det kan vara kablarna som går till relät till plasman som jäklas.
Jag har en bit att åka för att testa allt jag kommer på när jag är hemma... hade ju gått snabbt att testa saker om jag hade maskinen här....
Med plasman avstängd och samma procedur så händer inget.
Jag undrar om det kan vara kablarna som går till relät till plasman som jäklas.
Jag har en bit att åka för att testa allt jag kommer på när jag är hemma... hade ju gått snabbt att testa saker om jag hade maskinen här....
Nu måste jag kolla så att jag inte har fått saker om bakfoten...
Kan jag koppla samman "220v ac jord", chassijord, bob in- och utgångsjord (dc-) samt nätaggs jord (dc-) samt skärmarna till motorkablarna?
Funkar det eller låter det bara poff och plötsligt får jag en massa tid med familjen istället...
Kan jag koppla samman "220v ac jord", chassijord, bob in- och utgångsjord (dc-) samt nätaggs jord (dc-) samt skärmarna till motorkablarna?
Funkar det eller låter det bara poff och plötsligt får jag en massa tid med familjen istället...
Det låter som att du kommer att få fina jordströmmar om du inte tänker igenom det där. Visst allt kan kopplas till samma potential, men man ska tänka på hur man gör det.
Nu har jag läst lite på cnczone om jordning av plasma maskiner. Samt denna:
http://www.cnczone.com/forums/attachmen ... cument.pdf
Det verkar helt otroligt att min maskin går alls, jag har en hel del jobb med jordning att göra.
Enda jorden nu är vanliga nät jorden.
"En" sak som jag inte riktigt begriper dock är, hur kan man koppla "jordklämman" (dc+) till bordet som skall kopplas till riktig jord och alla andra jordpunkter? Borde de inte lösa ut en massa säkringar
http://www.cnczone.com/forums/attachmen ... cument.pdf
Det verkar helt otroligt att min maskin går alls, jag har en hel del jobb med jordning att göra.
Enda jorden nu är vanliga nät jorden.

"En" sak som jag inte riktigt begriper dock är, hur kan man koppla "jordklämman" (dc+) till bordet som skall kopplas till riktig jord och alla andra jordpunkter? Borde de inte lösa ut en massa säkringar
Tyvärr funkar inte länken.
Om den aktuella DC källan är galvaniskt skild från andra källor så kan man ansluta + eller - vilket som är lämpligast i det aktuella fallet. Av tradition använder man - om det inte finns en bra anledning att göra tvärtom.
Om den aktuella DC källan är galvaniskt skild från andra källor så kan man ansluta + eller - vilket som är lämpligast i det aktuella fallet. Av tradition använder man - om det inte finns en bra anledning att göra tvärtom.
Okey. Tack för svaret!
Ska iväg på en semestertripp nu, så då har jag tid att grotta ner mig i jordningsteori lite mer innan jag börjar koppla.
Ska iväg på en semestertripp nu, så då har jag tid att grotta ner mig i jordningsteori lite mer innan jag börjar koppla.
vars kan man köpa kopparspett till jordningen för nerdrivning i backen?