Nåväl forumet gillar ju bilder så jag tänkte att projektet att fixa en ny Z-axel till min fräs skulle dokumenteras.
Har aldrig riktigt presenterat min fräs, men som många andra "gröna" tog jag väl i för mycket vad gäller arbetsyta osv.
Kan bara hålla med dom som säger att man lär sig mycket under resans gång.
Jag tyckte jag "lyssnade in" och gjorde faktiskt 6 designer innan jag kom till skott, men likförbannat märker man massor av brister så småningom.
Nåväl under de 3-4år jag kört fräsen har den ändå gjort sitt jobb väl, men nu var det dags för en uppdatering igen.
Nuvarande Z-axel: Problem 1:
- För vekt med 6mm aluminium i plattan, i synnehet med osupporterade axlar.
Ett tydligt flex uppstår vilket kan uppgå till en millimeter vid markerat område, om man pressar hårt med handen. Problem 2:
De härdade axlarna som köptes av JB CNC har en mycket tveksam härdning. Det uppstod spår ganska omedelbart, vilka bara byggt på under tiden.
OBS !! Dom köptes för kanske 4 år sedan så jag vill med detta inte påstå att de axlar som JB säljer idag är av dålig kvalitet. Problem 3:
Kulmutterhållare av 6mm bockad alu ÄR ingen bra ide

Faktiskt så ger den inte så stora problem som man kan tro, men jag gissar att den belastar skruven i onödan.