ToPNoTCH nya Z-axel

Berätta om dina pågående projekt.
ToPNoTCH

ToPNoTCH nya Z-axel

Inlägg av ToPNoTCH »

Var osäker om jag skulle ha tillägget "lagen om alltings jävlighet" i rubriken.

Nåväl forumet gillar ju bilder så jag tänkte att projektet att fixa en ny Z-axel till min fräs skulle dokumenteras.

Har aldrig riktigt presenterat min fräs, men som många andra "gröna" tog jag väl i för mycket vad gäller arbetsyta osv.
Kan bara hålla med dom som säger att man lär sig mycket under resans gång.
Jag tyckte jag "lyssnade in" och gjorde faktiskt 6 designer innan jag kom till skott, men likförbannat märker man massor av brister så småningom.

Nåväl under de 3-4år jag kört fräsen har den ändå gjort sitt jobb väl, men nu var det dags för en uppdatering igen.

Nuvarande Z-axel:
Olas 001.JPG
Problem 1:
- För vekt med 6mm aluminium i plattan, i synnehet med osupporterade axlar.
Ett tydligt flex uppstår vilket kan uppgå till en millimeter vid markerat område, om man pressar hårt med handen.
Olas 003.JPG
Problem 2:
De härdade axlarna som köptes av JB CNC har en mycket tveksam härdning. Det uppstod spår ganska omedelbart, vilka bara byggt på under tiden.
OBS !! Dom köptes för kanske 4 år sedan så jag vill med detta inte påstå att de axlar som JB säljer idag är av dålig kvalitet.
Olas 004.JPG
Problem 3:
Kulmutterhållare av 6mm bockad alu ÄR ingen bra ide :tumner:
Faktiskt så ger den inte så stora problem som man kan tro, men jag gissar att den belastar skruven i onödan.
Olas 007.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Re: ToPNoTCH nya Z-axel

Inlägg av ToPNoTCH »

Här är planen på den nya:
ny.png
Förbättringar:
- 10mm alu. i plattorna. Var över till X-IL under semestern och köpte lite material till ett sjysst pris (tack för besöket).
- Supporterade linjärlager (bidrar även till att stödja plattan i viss mån)
- Riktiga block till kulmuttrarna
- Lite bättre planerad då jag lärt mig mer om belastningsanalys i Solid.

Trots begränsningarna med förra Z-axeln så lyckades jag med att fräsa ut alla detaljer som behövdes.
Med blygsamt ingrepp i Z-led och tålamod blev det faktisk ganska bra dessutom.

Hållarna för kulskruvarna är från JB CNC. Jäkligt bekvämt med urslitsningen som gör att man kan föra på dom över skruven visade det sig vid montering.
Så här blev "kittet"
Olas 006.JPG
Senast redigerad av ToPNoTCH 17 augusti 2013, 13:40:30, redigerad totalt 1 gång.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Gårdagen var avsatt för montering.

Det är nu det börjar bli tråkigt.

1.) Jag hade bottendragit 4st M4 i en av lagerbockarna, och givetvis använt rostfritt så alla fyra gick av när jag skulle ta ut dom.
Extremt irriterande för dom var bara ditsatta för jag inte skulle tappa bort dom. Efter att ha åkt ut till polaren som har en mer "kompetent verkstad"
så lyckades vi få ut två på diagonalen och en tredje gick av igen längre ner så det går att dra i den försiktigt. Jag tror det vart tillräckligt
bra för att köra sen, men beställer nytt ändå.

2.) Det första jag gjorde vid demontering av gamla var att ta bort slangarna till vattenkylningen av spindeln. Ena nippeln gick av bara genom att jag tog tag i slangen !!!
Snittytan var rak och hade ytrost ?? Måste varit en brottsanvisning från början. Så nu har jag ytterligare ett problem att lösa. Verkar vara M8 fin, men jag skall kolla noggrannare.
Någon köpte en kina-spindel som kom med anslutningen av. Jag tror man redde ut gängning och ersättning i den tråden men jag hittar inte tråden hur jag än bär mig åt.
Sedan sålde ju POS en trasig spindel, och om köparen inte tänker fixa den kan jag vara intresserad av anslutningarna.

3.) Det allvarligaste problemet var att jag missade avståndet på linjärlagerna på X-axeln, vilket fick till följd att lagerhållarna kom 6mm fel :(
Dessutom satt hållaren för kulskruven rätt centrerad så det var 3mm + 3mm på samtliga lagerhållare (16 hål). Sådant är INTE kul att upptäcka efter man demonterat fräsen.
I synnerhet som jag klippte av gamla kulmutterhållaren för att slippa släppa skruven. För att göra en lång historia kort så lade jag flera timmar på att manuellt borra nya hål
och försäkte skrvarna med överhandsfräs (klart spännande övning).

Nu fick jag slut på M6 skruv så det blev "stopp i produktionen"
Men arbetsläget är trots omständigheterna ganska bra igen.

Så här det det ut nu.
Olas 008.JPG
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

Halloj!
Din design är så sjukt lik min att det är kusligt! Jag har oxå fixat alu (fast 20mm som ev ska viktreduceras med lite coola hål etc.)
Ska bli intressant att se hur nöjd du blir med denna konstruktion.

Hur i hela världen har du lyckats få en repa i den härdade linjären? Snedbelastning i kombination med för hårt ansatta ställskruvar på "linjärkudden"? Jag skulle nog ta en funderare på om man inte skulle byta ut mot nya innan lagret skär!?

Lycka till och fortsätt att uppdatera dina framgångar!
Användarvisningsbild
Gustavson

Inlägg av Gustavson »

Oj! Det är bra om jag läser och förstår tråden innan jag jag postar en massa strunt! :oops: Mao! Bra att du uppdaterade dina trasiga linjärer! :bravo:
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Vackert! :)

Inte heller helt olikt min Z..
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kul att se att materialet kommer till användning. Ja om du kunde fräsa alu med den gamla Z-axeln så borde ju även jag kunna det med min.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det där såg ut att bli ganska så mycket bättre. Bockad plåt är nog inge vidare i sånna här konstruktioner, de är inte så lätt att få till exakt 90 grader.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

ToPNoTCH skrev: Sedan sålde ju POS en trasig spindel, och om köparen inte tänker fixa den kan jag vara intresserad av anslutningarna.
Jag har nog också en trasig kinaspindel liggandes, kan kolla vad det sitter på den.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag har också en trasig. 2,2kW 80mm i diameter. Med ordentliga hållare till den.
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Vad är det som har hänt med era spindlar?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Min luktar lite konstigt :)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Min har blitt glapp. Sedan var min kona fel vinkel från fabrik och de vägrade ta tillbaka den, så jag har slipat om den i maskinen. Jag tyckte det blev bra, men eftersom jag ändå moddat på den så är det mest hållarna jag tar betalt för om jag säljer.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jäkligt sjyst att ni kollar vad ni har.

Det är lite frustrerande att inte kunna provköra.

Jag har mätt och funderat lite på nipplarna och kommit fram till att det är 5/16 UNC.
Inte så supervanligt direkt.

Jag vågar mig inte på att gänga om hålen för insexorna till bakpartiet satt rejält när jag provdrog i dom och jag har dragit av nog med grejor i denna moddning :)

Jag håller tummarna :tumupp:
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Det enda jag kan säga om dom är att M8-muttern jag hittade, hade inte samma gänga.
Och att dom är dina om du tror att dom passar. PM:a din adress så lägger jag dom på lådan imorgon.
topnotch.jpg
Skriv svar