Peltierkyld dimkammare

Berätta om dina pågående projekt.
Kameboy

Re: Peltierkyld dimkammare

Inlägg av Kameboy »

Har kollat runt efter pumpar under dagen och hittat en vinnare på ebay.
http://www.ebay.co.uk/itm/290728257050? ... 1436.l2649

Tjejens bror hade en fin radiator liggandes hemma som jag kan få. Den borde räcka ;)
Bild

Tack för tipsen med benroyal och kjell. Beställt elektroder nu och ska precis nu iväg till kjell och köpa en flaska isopropanol!
Astrophysical
Kontakt:

Inlägg av Astrophysical »

Den borde räcka hehe! Själv fick jag mina 12715 idag och kastade mig över dom direkt! Kan konstatera att det inte funkade med en 12715 i botten på 12v och en 12710 på toppen på 5v, min Corsair pallar inte få bort värmen, skulle tippa på att det landar någonstans kring 300W som ska bort och det är rätt mycket, luften ut ur lådan är äckligt varm med den setupen och jag lyckades inte se några spår! Med en 12709 på toppen så fick jag samma resultat som innan då jag hade en 12710 och 12709, men det ligger på gränsen för även här är det mycket värme som ska bort! Ska bli intressant att testa med en 12706 på toppen när dom kommer, då borde det bli ordentlig fart på det hela! Så nu vet vi att det behövs rejäl kylning när en 12715 är inblandad, så nu måste jag bygga en ny apparat med fetare kylning hehe Den jag bygger nu ska vara portabel då den ska med till skolan och lite sådant! Har en tanke att nästa jag bygger ska vara större, då tänkte jag kyla peltierelementen med en kylkompressor från en frys men det tar vi i en annan tråd en annan gång!
image.jpg
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
superx

Inlägg av superx »

Du borde ha några UV-LEDs också. Skulle ju bli sjukt snyggt när du kör med radiumfärg eller framförallt uranglas som fluorescerar ordentligt i UV-ljus.
Astrophysical
Kontakt:

Tanken har slagit mig att göra en egen liten uranglastestare då jag är på en del loppisen i jakt på glas!!
Kameboy

Inlägg av Kameboy »

Låter mäktigt med dina 12715! En 510 x 490 mm radiator kanske inte är överdrivet stor trots allt.
Hittade en PDF med underbart tydlig och relevant teori för värmeledning och peltierelement:
http://electrooptical.net/www/book/thermal.pdf
Har hittat flera andra men oftast otydliga och med förskräcklig notation.

Det ser riktigt läckert ut med uranglas!

Jag bor 50 meter från en enorm loppis (Skärholmen). Det vore praktiskt med en nyckelring med UV-lampa för att söka igenom loppisen, eller ett antikvariat kanske? På engelska kallas det "Vaseline glass" av någon anledning. Det kanske man kan fråga efter också.
Astrophysical
Kontakt:

Ja din radiator ska räcka till både det ena och det andra bara pumpen klarar av att hålla ett bra flöde i den!

Slänger upp ett par videos till, vet inte om de finns i tråden redan men nu har jag lagt det mesta på ett konto på YT :-) prenumerera på det kontot då det är där alla filmerna från detta bygget hamnar!

http://youtu.be/NAaeX5Gdiho

http://youtu.be/PYUX0iEE8AY

http://youtu.be/M1QndNHnogg

http://youtu.be/2Jx6nwUrjJQ
Kameboy

Inlägg av Kameboy »

Prenumererat! Nu har mina 12706 kommit och jag meckade hela kvällen med dem igår! Bästa konfigurationen är 2x12709 under aluminiumplattan och 1x 12706 ovanpå, då kommer jag ner i -26 grader om jag totalisolerar den kallaste topp-ytan.
Tyvärr går allt åt skogen så fort jag sätter på en plastbit, eller plastlock (kammarens undersida). Temperaturen går inte ner mer än -18 då.

Upplever du något liknande med plast? Det försämrar prestandan rejält för mig.

Avundas dina fina filmer :D Vad har du för temperatur i botten när du börjar se en bra dimma? Och hur gjorde du till slut för att kapa svetselektroden?
Astrophysical
Kontakt:

Jag undrar hur dina skruvar till aluminiumplattan sitter? Är de isolerade så att de inte leder värme/kyla?
Jag föreslår att din platta mellan 12709:orna och 12706:an ska var precis 80x40mm och isolerad både ovanpå och undertill, sen ska du lägga önskad topplatta direkt på 12706:an, inget mer emellan än kylpasta, jag kommer ha plexiglas eller möjligtvis aluminium! Men då är vi tillbaka till att aluminium leder värme så förbannat bra så elementen och kylaren får kämpa hårt för att hålla det nere i rätt temp! Kör du de där nere på 12v och den övre på 5v?

Du ska se spår vid -26, men dimma redan innan! Jag har inte tagit tempen på min setup då jag inte har någon bra termometer, den jag hade var lånad! Men det är rätt tydligt när spåren kommer, du missar dem inte! Elektroden fick jag ta med en tång för den är hård så in i h*****e! Den kan spricka i små flisor så ha en påse om den och gör det utomhus helst ;-) Vill inte ha radioaktivt småpill på diskbänkem hehe
Astrophysical
Kontakt:

Senaste nytt:
Allt har legat still ett tag nu, blev pappa idag till en liten tjej på 1330 gram!
Men har ändå ägnat den lilla tiden jag haft åt att pilla med bygget!
Har experimenterat med kylplattan; prövat bl.a. Akryl samt Delrin (acetalplast) med varierande resultat! Tror jag måste börja leka med volt och ampere för att få en bra setup! Har inte fått mina 12706:or ännu men de borde vara här snart, har dessutom skakat fram två 12709:or till för säkerhets skull hehe! Vidare så är jag numera (snart) lycklig ägare till en 6" Fiestawaretallrik, för er som vill veta vad det är, Google it ;-) Ropade hem den på Ebay!
Idag firade jag med att beställa en monsterfläkt till Corsairs radiator, en Scythe gentle typhoon 120mm 5400 rpm, se http://www.coolingstuff.se/p/472/scythe ... phoon-5400
Den där fläkten bör klara att trycka in en bra mängd luft genom radiatorn och få ner tempen på vattnet ett par grader till! Det viktiga här är ju en fläkt som klarar att leverera ett stort tryck och inte vara vara bra på att flytta luft! Nu måste jag ta upp ett till hål för ytterligare en frånluftsfläkt! De är vardera på 75 cfm och Typhoonen är på 151 cfm så det ska bli bra flöde i bygget!

Har letat efter en leverantör av plexikupoler som inte ruinerar en, behöver en som är Max 200 mm i diameter sen spelar höjd ingen större roll! Hittade Akriform som gärna säljer en till mig för 200-300:- ca men se skickar inte utan man måste hämta i Sollentuna, lite långt från Skåne tyvärr :-( Verkar vara en svår grej att få tag på! Tips? Har fått ett bud från en annan kupoltillvekare och de ville ha 900:- för en 200x80mm i plexi, lite för tungt för min börs! Anledningen till att jag vill ha en i plexi är för att slippa att samma sak händer igen som med glaskupan när den sprack!
(Ursäkta ev. kass stavning, sitter på mobilen)
superx

Inlägg av superx »

Grattis grattis!

Tänkte passa på att fresta med en liten uranglasbild som jag precis tog. Hittade dessa fina glas på en loppis, och har aldrig sett något i glasväg som reagerar så kraftigt på UV-ljus. Vet ej om det innebär att de strålar extra mycket, men jag tänkte testa det med min geiger-mätare nästa vecka.
Astrophysical
Kontakt:

Wow, det där är riktigt coolt!
Jag hoppas jag ska få lite tid över snart så jag också hitta nåt kul :-)

Igår fick jag mina svagare 12706:or och provade att montera en sådan på toppen på 5 volt, under den en 12710:a på 12v! Sen provade jag den fina plexiplattan på 3 mm men den är för tjock för att det ska funka så jag tog upp ett 60mm runt hål i mitten och använde mig av 2mm Delrinplast som kylplatta där man ska se spåren! Visst blir det snyggt ;-)
image.jpg
Och wow vad bra det funkar med delrinplasten och den kombinationen av TECs, helt klart bästa resultatet hittills, jag ska prova med en 12709:a i botten också och funkar det lika bra så kommer jag köra dubbel setup av dem, dvs 2 x 12709 och 2 x 12706, men det gör jag först när jag monterat min monsterfläkt på 5400rpm \o/ Det kommer handla om drygt 400W värme som ska väck och enligt mina beräkningar så ska det nog kunna gå precis, det handlar ju om hur fort själva kylaren får bort värmen från den understa spacerplattan! Då får jag en kyld yta på 80x40mm :-) Spännande!

Kolla in http://youtu.be/oy903fo0cIw för senaste setupen, störigt med kass kvalitet men titta noga så ser ni mängder av svagt sönderfall utöver de kraftiga! I verkligheten ser man dem väldigt tydligt och det var nästan så jag blev lite skraj att sitta så nära den där lilla metalstaven!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kyla peltierna med kompressor, då är det nog bättre att låta kompressorn agera kyl istället för peltierna och så är det bra mer effektivt med. Men då måste man göra ett kylaggregat från grunden specifikt för detta för att det skall bli så låga temp och så effektivt som möjligt men -40 och lite under är rätt enkelt att få med propan som kylgas från tex en gasolflaska.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med tvåstegs kompressor kyla kan man komma ner i -100 °C
Astrophysical
Kontakt:

En tanke jag har är att försöka få tag i ett litet kyl/frysaggregat och låta det kyla ner en reservoar med vatten till vattenkylning, typ att lägga kylplattan i botten på en tät låda och sen låta vattnet strömma över genom att sätta två hål till slangar, ett i varje hörn! Självaste kylplattan där dimman bildas behöver inte vara mer än -35 ca, det är kanon om man lyckas landa stabilt där omkring! Tanken är ju istället att man ska lyckas hålla en större yta kyld, kanske en yta på 25x35cm! Får dra till skroten och hitta något aggregat där :-) Men det blir nästa projekt!

Edit: Isopropanol fryser vid ca -88 C dessutom så -100 är overkill fast det hade varit sjukt roligt att leka med så låga temperaturer hehe
xxargs

Inlägg av xxargs »

-40C kan du nog få till ganska enkelt med en strörre fryskompressor med tillbehör och propan/propylen som köldmedie - dock kylkapaciteten vid -40C är inte enorm ens med fryskompressor och absolut inte att det skulle kunna ta värme @ 400 Watt från en peltier-stack och det är bättre att ersätta peltier mm. med för ändamålet tillverkad evaporator som kylplatta.

skall man ha kallare så kan man ofta inte köra det i ett steg utan man får köra i kaskad med kanske etan-gas som köldmedie i andra steget - men då blir det genast _mycket_ knepigare då man måste hålla på med gasvärmeväxlare, oljeseparatorer mm. då det är få oljor som fortfarande är i flytande form vid tex. -80 grader och evaporatorn skulle fyllas ganska snabbt med frusen olja om man inte oljeseparerar det innan.

Skulle du få fatt på en kryofrys (-80 grader C) så vore det fint, men sådana finns knappast tillgängliga i fungerande skick till överkommlig pris... - det är om man har känningar inom kemi och biologi-labb där man har sådana i parti och minut och den vägen få tag på en utagerad sådan (vill man ha de ännu kallare så förvaras det i flytande kväve i stora termosflaskor som man fyller någon gång i veckan)

ett snabbare sätt att få < -70 grader C vid mer enstaka experiment är att köpa kolsyreis från AGA när du skall experimentera då denna håller -78 grader C.
Skriv svar