Peltierkyld dimkammare

Berätta om dina pågående projekt.
Astrophysical
Kontakt:

Peltierkyld dimkammare

Inlägg av Astrophysical »

Första inlägget här blir också starten på min projekttråd :D
Vill dela med mig av mitt lilla nördiga projekt jag gått och klurat på ett tag nu!!

Jag har alltid haft en intresse för att bygga saker såsom datorer, högtalarlådor osv. Då jag är en naturstudent är jag även djupt fascinerad av bla rymden och saker som joniserande strålning. Efter att ha betraktat en Wilson dimkammare på det lokala museet för ett par år sedan samt följt lite projekt på nätet så bestämde jag mig för att börja fila på min alldeles egna dimkammare. Läs mer om vad en dimkammare är här, jag går inte in på det närmre på denna sidan men jag råder dig att följa länken för att förstå vad det hela handlar om.

Sagt och gjort, efter en del eftersökningar på nätet så fann jag bla en angenäm guide upplagd av Nothinglabs på Instructables. Nothinglabs tillverkar dimkammare där man använder sig av sk peltierelement för att kyla ner till den rätta temperatur som krävs för att kunna se något resultat (minst -25 grader celsius). Vad ett peltierlement är och hur det fungerar tänker jag inte heller gå in närmre på så det får du googla eller läsa om här, (I de flesta liknande projekt så används kolsyreis istället för peltierelement men det är inte den väg jag vill gå så det lämnar vi till någon annan)

Här ser ni Nothinglabs kammare in action
http://www.youtube.com/watch?v=fl9OeGt5obA

Ebay är ett bra ställe för att få tag på de saker som behövs.
Sagt och gjort, nedan följer en liten lista på det som inhandlades för ändamålet.

- 1 st Peltierelement, 170W
- 1 st Peltierlement, 140W
- 1 st Switchat nätagg. 12V, 17A
- 1 st Nätadapter, 5V, 3 A
- 1 st Corsair H60 v2
- 1 st Glaskupa (Ellos)
...plus en massa annat smått å gott!