Vill dela med mig av mitt lilla nördiga projekt jag gått och klurat på ett tag nu!!
Jag har alltid haft en intresse för att bygga saker såsom datorer, högtalarlådor osv. Då jag är en naturstudent är jag även djupt fascinerad av bla rymden och saker som joniserande strålning. Efter att ha betraktat en Wilson dimkammare på det lokala museet för ett par år sedan samt följt lite projekt på nätet så bestämde jag mig för att börja fila på min alldeles egna dimkammare. Läs mer om vad en dimkammare är här, jag går inte in på det närmre på denna sidan men jag råder dig att följa länken för att förstå vad det hela handlar om.
Sagt och gjort, efter en del eftersökningar på nätet så fann jag bla en angenäm guide upplagd av Nothinglabs på Instructables. Nothinglabs tillverkar dimkammare där man använder sig av sk peltierelement för att kyla ner till den rätta temperatur som krävs för att kunna se något resultat (minst -25 grader celsius). Vad ett peltierlement är och hur det fungerar tänker jag inte heller gå in närmre på så det får du googla eller läsa om här, (I de flesta liknande projekt så används kolsyreis istället för peltierelement men det är inte den väg jag vill gå så det lämnar vi till någon annan)
Här ser ni Nothinglabs kammare in action
http://www.youtube.com/watch?v=fl9OeGt5obA
Ebay är ett bra ställe för att få tag på de saker som behövs.
Sagt och gjort, nedan följer en liten lista på det som inhandlades för ändamålet.
- 1 st Peltierelement, 170W
- 1 st Peltierlement, 140W
- 1 st Switchat nätagg. 12V, 17A
- 1 st Nätadapter, 5V, 3 A
- 1 st Corsair H60 v2
- 1 st Glaskupa (Ellos)
...plus en massa annat smått å gott!
Elementet på 140w är det som ligger överst mot den synliga delen (en bit svartlackerad aluminium, 65x65 mm, från ett gammalt datorchassi) och drivs med 5V, det undre elementet ligger mot Corsairs kylblock och drivs med 12V. Detta är en viktig detalj att lägga på minnet eftersom det undre elementet måste kunna hantera och transportera den värme som det övre elementet alstrar. Driver man båda på fullt ös så kommer deltaT vara för litet på det övre elementet för att skapa tillräckligt låg temp. på aluminiumplattan (vad jag förstått iaf

Den del som kommer synas, den svartlackerade aluminiumplattan (från ett gammalt datorchassi), kommer sitta fastlimmad mot en tunn träplatta på 150x150 mm med epoxy och ovanpå det kommer jag ställa glaskupan. Träplattan kommer vara toppen på den låda som kommer innehålla all el samt fläktar/radiator!
Just denna är bara en prototyp med en del billigt material som jag kan hitta hemma så ha överseende med repor, sneda kanter och skabbigt materialval

Detta är den del som kommer synas, den svarta fyrkanten är svartlackerad aluminium (från ett gammalt datorchassi), den sitter fastlimmad mot en tunn träplatta på 150x150 mm med epoxy.

Här syns plattan underifrån (opolerad), bultarna är från kittet som medföljer H60 och är fastlimmade med epoxy.

Peltierelementen på plats med isolering.

Här ser vi glaskupan som kommer hålla luften ute och skapa rätt förutsättningar för experimentet.

Voila! Snyggt, precist och bra tryck mellan element och kylblock!

Detta är så långt jag kommit, fortsättning följer...