Laddare till Lipopaket?
-
Re: Laddare till Lipopaket?
Har haft det n B6a, funkar som vilken laddare som helst. Att det tar "tid", det tar lika lång tid för vilket ack som helst. Spelar ingen roll om det är stort eller litet. Är batteriet 1000mah/1A så ska du ladda med 1A, vilket i runda slängar tar 1timme. Dina ackar ska laddas med 3.7A vilket tar en 1timme. Sedan kan man "snabbladda" t.ex trycka på med dubbel ampere, då krävs andra lipoackar, t.ex Nanotech.
Att snabba på processen vid flera ackar är just att man införskaffar sig (som jag tidigare länkade) en laddare som laddar 4st fulla ackar på 1timme.
Att snabba på processen vid flera ackar är just att man införskaffar sig (som jag tidigare länkade) en laddare som laddar 4st fulla ackar på 1timme.
Vad menar du med "det tar lika lång tid för vilket ack som helst. Spelar ingen roll om det är stort eller litet." Det stämmer absolut inte, laddar man med samma ström så blir laddningstiden proportionell med kapaciteten på batteriet.
Vad menar du med "Är batteriet 1000mah/1A så ska du ladda med 1A"?
Var har du fått informationen om att de ska laddas med 3.7A?
Om det nu finns någon information som säger 3.7A så är det garanterat en rekommendation på maximal laddström. Det finns inget som säger att just 1h är den optimala laddtiden för en litium cell.
Ska batterierna användas parallellt så bör de absolut lassas så också, annars riskerar man att koppla ihop två batterier med olika laddningsgrad, vilket inte är alls lyckat. Så rådet mer 4 laddare skulle jag vara mycket skeptisk till.
Jag tar och kommenterar dina tidigare råd också.
Att majoriteten av svaren är lika fel gör det inte bättre, men det är tråkigt när det blir så. Det är nästan så att jag hoppas att jag fått något grundläggande om bakfoten.
Vad menar du med "Är batteriet 1000mah/1A så ska du ladda med 1A"?
Var har du fått informationen om att de ska laddas med 3.7A?
Om det nu finns någon information som säger 3.7A så är det garanterat en rekommendation på maximal laddström. Det finns inget som säger att just 1h är den optimala laddtiden för en litium cell.
Ska batterierna användas parallellt så bör de absolut lassas så också, annars riskerar man att koppla ihop två batterier med olika laddningsgrad, vilket inte är alls lyckat. Så rådet mer 4 laddare skulle jag vara mycket skeptisk till.
Jag tar och kommenterar dina tidigare råd också.
4 laddare är nog inte lämpligt i det här fallet. Varför skulle ett ack med 6celler kräva mer ström en ett med färre celler? För samma energiinnehåll blir strömen lägre med ökad spänning.Hemmafixare skrev:Här finns inga undanflykter tyvärr.
Du får ta o skaffa 3 laddare till, alternativt skaffa 2st Duo.
Se till o köpa bra grejer! 6s kräver en del ström, vilket krävs rätt hyggliga grejer och inte vilken billig skit som helst om du ska ladda säkert!
Visst de ska vara blaserade vid ihop koppling, men är de sedan parallellkopplade vid urladdning och laddning kan de inte vara annat än balanserade.Hemmafixare skrev:Ska man ha lipobatterier som ska hålla så ska man vårda dom ytterst. Ladda varje cell enskilt och inte parallellkoppla vid laddning. Det är otroligt viktigt att varje cell balanseras noggrant ihop med sina kamrater, börjar någon cell svaja och sjunka snabbare än dom andra börjar batteriet bli dåligt.
Att majoriteten av svaren är lika fel gör det inte bättre, men det är tråkigt när det blir så. Det är nästan så att jag hoppas att jag fått något grundläggande om bakfoten.
-
Ts batterier ligger på 3700mah st, vilket resulterar i att han bör ladda dom med 3.7A st på sin laddare.
Han undrade hur han kunde göra allting lite enklare /snabbare.
Nu bortser jag från parallellkoppling vid laddning!! Istället för att sitta och ladda ett batteri i taget= 4 timmar så sa jag 4 laddare vilket jag menar med att han kan ladda alla batterierna på en och samma gång.
Man anpassar ju strömmen efter hur stora mängder batterierna kräver. Man är ju lite små dum om man laddar alla olika sorters batterier med samma strömstyrka..
Är du helt säker på att Ts kan parallellkoppla 2st 6S lipo på en Imax B6? Ju fler celler ju färre kräm orkar laddaren ge ut.
Han undrade hur han kunde göra allting lite enklare /snabbare.
Nu bortser jag från parallellkoppling vid laddning!! Istället för att sitta och ladda ett batteri i taget= 4 timmar så sa jag 4 laddare vilket jag menar med att han kan ladda alla batterierna på en och samma gång.
Man anpassar ju strömmen efter hur stora mängder batterierna kräver. Man är ju lite små dum om man laddar alla olika sorters batterier med samma strömstyrka..
Är du helt säker på att Ts kan parallellkoppla 2st 6S lipo på en Imax B6? Ju fler celler ju färre kräm orkar laddaren ge ut.
Nej batterierna är på 3700mAh inte mah. Vilket är ett mått på batterikapaciteten, det säger inget om vilken ström man bör ladda med.
Man kan inte ladda alla batterier med samma ström, det stämmer. Men det beror på att små batterier som inte ar anpassade för hög ström inte tåg hög ström. När man laddar större batterier går det utmärkt att ladda längre tid med lägre ström. Hur stor ström man kan ladda ett batteri med beror på den inre uppbyggnaden och hur bra batterier kan kylas. Men det sätter som sagt den maximala strömmen, inte den minsta.
Laddaren gick ju enligt ett tidigare inlägg att ställa om så att den inte stänger av efter 5Ah utan vid en annan vald nivå. Så jag är övertygad om att den kan ladda två parallella 3,7Ah batterier. Laddtiden blir dock längre än med ett mindre batteri. Laddaren ger lika mycket ström oavsett hur många celler du kopplar parallellt. Hur stora batterier den klarar vet jag dock inte, det beror på inställningsmöjligheterna.
Man kan inte ladda alla batterier med samma ström, det stämmer. Men det beror på att små batterier som inte ar anpassade för hög ström inte tåg hög ström. När man laddar större batterier går det utmärkt att ladda längre tid med lägre ström. Hur stor ström man kan ladda ett batteri med beror på den inre uppbyggnaden och hur bra batterier kan kylas. Men det sätter som sagt den maximala strömmen, inte den minsta.
Laddaren gick ju enligt ett tidigare inlägg att ställa om så att den inte stänger av efter 5Ah utan vid en annan vald nivå. Så jag är övertygad om att den kan ladda två parallella 3,7Ah batterier. Laddtiden blir dock längre än med ett mindre batteri. Laddaren ger lika mycket ström oavsett hur många celler du kopplar parallellt. Hur stora batterier den klarar vet jag dock inte, det beror på inställningsmöjligheterna.
Här kommer mina tips och pekpinnar.
ALLTID balansering när du laddar ett LiPo! (en bra laddare ska inte ens kunna ladda utan att balanseringkontakten är ansluten)
Ladda ALLTID i LiPo-påse eller motsvarande!
Ladda ALLTID LiPo under uppsikt!
Ladda ALDRIG ett skadat LiPo!
Även om ett batteri är märkt med t.ex. 5C så bör man ladda det med 1C för att få ut så mycket som möjligt av det. Har du ett batteri på 5A så ladda det med 5A, laddar du parallellt så ställ laddaren på 10A.
Använder du batterierna parallellt så ladda dom parallellt.
Tänk på att inte dra ur batteriet helt när du använder det (20% ska du ha kvar i det).
ALLTID balansering när du laddar ett LiPo! (en bra laddare ska inte ens kunna ladda utan att balanseringkontakten är ansluten)
Ladda ALLTID i LiPo-påse eller motsvarande!
Ladda ALLTID LiPo under uppsikt!
Ladda ALDRIG ett skadat LiPo!
Även om ett batteri är märkt med t.ex. 5C så bör man ladda det med 1C för att få ut så mycket som möjligt av det. Har du ett batteri på 5A så ladda det med 5A, laddar du parallellt så ställ laddaren på 10A.
Använder du batterierna parallellt så ladda dom parallellt.
Tänk på att inte dra ur batteriet helt när du använder det (20% ska du ha kvar i det).
1C kanske är en vanlig kompromiss för RC-ackar. Men absolut ingen miniminivå, du tappar inget på att ladda med en lägre ström.
Som DRH säger så ska det inte vara något problem att ladda flera celler parallellt om cellerna alltid är ihopkopplade, däremot hade det inte varit lämpligt att tex ladda två pack parallellt och sedan koppla dom i serie vid användning.
Det görs tom i färdiga batteripack som man köper, tex:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Det packet är uppbyggt av 12st 2250mAh celler. 6 i serie och 2st parallellt.
Men det gäller ju att även balanseringen sitter ihop.
Den laddaren i fråga kräver att man kopplar in ballanseringskabeln vid laddning.
Det görs tom i färdiga batteripack som man köper, tex:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Det packet är uppbyggt av 12st 2250mAh celler. 6 i serie och 2st parallellt.
Men det gäller ju att även balanseringen sitter ihop.
Den laddaren i fråga kräver att man kopplar in ballanseringskabeln vid laddning.
Helt riktigt, det är bättre att ladda med ännu lägre ström. Men det tar såååå lång tid.danei skrev:1C kanske är en vanlig kompromiss för RC-ackar. Men absolut ingen miniminivå, du tappar inget på att ladda med en lägre ström.
Nedan några bilder där det gått fel med laddningen. Och då har man laddat småbatterier på 2,2A.
Har själv varit på en RC-träff där ett jättefint radiostyrt flygplan (och dyrt, för dom som inte är insatta så kan jag berätta att det är inget ovanligt med att plan kan kosta 100.000)
tog eld p.g.a att man inte balanserade vid laddning och man laddade i planet.
Han brukade alltid göra så, så det var lugnt tyckte han... innan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu har jag som sagt beställt denna laddare:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... arger.html
Så huruvida min nuvarande billiga laddare fixar laddningen är irrelevant. Sen blev det batterier på 6S 5000mAh istället för 3700mAh.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... arger.html
Så huruvida min nuvarande billiga laddare fixar laddningen är irrelevant. Sen blev det batterier på 6S 5000mAh istället för 3700mAh.
Det är absolut inte irrelevant hur litium batterier bör och kan laddas bara för att du köper andra batterier och laddare. Tråden är för att dela kunskap med många inte bara med dig.
drh: Trevligt att någon mer håller med.
drh: Trevligt att någon mer håller med.
Nej det har du faktiskt rätt i.
Med min kommande icharger 208 b, skulle jag kunna ladda alla 4 lipos samtidigt på det här sättet, eller blir de inte rätt balanserade då?
Med min kommande icharger 208 b, skulle jag kunna ladda alla 4 lipos samtidigt på det här sättet, eller blir de inte rätt balanserade då?
Då måste du koppla om alla batterier parallellt. Det funkar om alla batterier har samma kemi och samma laddningsgrad, risken är att du får ganska höga strömmar när du kopplar ihop batterierna om de inte är riktigt balanserade. En eller två laddare som klarar 12celler i serie skulle nog vara bättre. Hur snabbt behöver du ladda?
Helst skulle jag vara klar med alla fyra på 2 timmar. Har ingen aning om hur lång tid ett 6S 5000mAh tar med 208b och ett 350w strömkälla.
-
2h på de och du har 2 i paralell och 2 seria så behöver du en laddare som klarar ge runt 5A på 12S. Detta bör ge typ 2 timmar.