Laddare till Lipopaket?
Laddare till Lipopaket?
Hej!
Ska koppla ihop 4 stycken 6s lipos på 3700mAh så de kommer ge 7400mAh i 44,4v. Jag har lite funderingar kring hur jag laddar detta paket. Jag har en laddare som klarar 6s 5000mAh, denna :
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... UINE_.html
Men om jag ska använda den får jag ladda varje batteri separat, alltså 4 laddningar om jag förstår det hela rätt. Det blir lite omständigt då paketet ska vara till en elcykel som jag ska använda 5 dagar i veckan.
Hur laddar jag detta enklast och kan någon rekommendera en bra och prisvärd laddare, gärna från hobbyking.
Tack på förhand!
Ska koppla ihop 4 stycken 6s lipos på 3700mAh så de kommer ge 7400mAh i 44,4v. Jag har lite funderingar kring hur jag laddar detta paket. Jag har en laddare som klarar 6s 5000mAh, denna :
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... UINE_.html
Men om jag ska använda den får jag ladda varje batteri separat, alltså 4 laddningar om jag förstår det hela rätt. Det blir lite omständigt då paketet ska vara till en elcykel som jag ska använda 5 dagar i veckan.
Hur laddar jag detta enklast och kan någon rekommendera en bra och prisvärd laddare, gärna från hobbyking.
Tack på förhand!
-
Re: Laddare till Lipopaket?
För bästa så bör du ha 1 st laddare per paket. Eller t ex skaffa 2*12s laddare eller en styck 24s laddare...
När det gäller Lipo bör man ladda varje cell för sig.
När det gäller Lipo bör man ladda varje cell för sig.
-
Här finns inga undanflykter tyvärr.
Du får ta o skaffa 3 laddare till, alternativt skaffa 2st Duo.
Se till o köpa bra grejer! 6s kräver en del ström, vilket krävs rätt hyggliga grejer och inte vilken billig skit som helst om du ska ladda säkert!
Och glöm in lipopåsar om du inte har det!!!! Alltid lipopåse vid förvaring och laddning.
Edit: en sån här funkar prima, dock behöver du ett nätaggregat också. Ska man leka med stora 6s acackar är det inte billigt... http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... arger.html
Du får ta o skaffa 3 laddare till, alternativt skaffa 2st Duo.
Se till o köpa bra grejer! 6s kräver en del ström, vilket krävs rätt hyggliga grejer och inte vilken billig skit som helst om du ska ladda säkert!
Och glöm in lipopåsar om du inte har det!!!! Alltid lipopåse vid förvaring och laddning.
Edit: en sån här funkar prima, dock behöver du ett nätaggregat också. Ska man leka med stora 6s acackar är det inte billigt... http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... arger.html
Vad jag vet så går det utmärkt att ladda parallellkopplade litiumbatterier tillsammans.
Varför skulle den laddaren inte klara batterier över 5Ah?
Varför skulle den laddaren inte klara batterier över 5Ah?
-
Ska man ha lipobatterier som ska hålla så ska man vårda dom ytterst. Ladda varje cell enskilt och inte parallellkoppla vid laddning. Det är otroligt viktigt att varje cell balanseras noggrant ihop med sina kamrater, börjar någon cell svaja och sjunka snabbare än dom andra börjar batteriet bli dåligt.
Blir lite knepigt att ladda balanserat med två 6S batterier parallellt samtidigt.
Då behöver man en 12S laddare.
För fyra batterier med 6S behövs en 24S laddare och då går man utanför vad R/C prylar fixar.
I klartext du behöver egentligen ett riktigt BMS som sköter om dina celler och laddar dom balanserat.
Skall du "fuska" så går det med 4st 6S laddare eller 2st 12S laddare.
För att få 44.4V så antar jag att du tänker parallellkoppla två och två och sedan seriekoppla dessa par.
Då vill jag hissa en liten varningsflagga.
Om du parallellkopplar batterier som vräker ur sig ampere som LiPo's gör, så MÅSTE du se till att båda är full-laddade INNAN ihoppkoppling.
Om du kopplar ett full-laddat till ett oladdat kan det gå riktigt illa.
Återigen ett riktigt BMS som pysslar om cellerna separat är det bästa.
EDIT: Hemmafixaren han mellan, med delvis samma synpunkter.
Då behöver man en 12S laddare.
För fyra batterier med 6S behövs en 24S laddare och då går man utanför vad R/C prylar fixar.
I klartext du behöver egentligen ett riktigt BMS som sköter om dina celler och laddar dom balanserat.
Skall du "fuska" så går det med 4st 6S laddare eller 2st 12S laddare.
För att få 44.4V så antar jag att du tänker parallellkoppla två och två och sedan seriekoppla dessa par.
Då vill jag hissa en liten varningsflagga.
Om du parallellkopplar batterier som vräker ur sig ampere som LiPo's gör, så MÅSTE du se till att båda är full-laddade INNAN ihoppkoppling.
Om du kopplar ett full-laddat till ett oladdat kan det gå riktigt illa.
Återigen ett riktigt BMS som pysslar om cellerna separat är det bästa.
EDIT: Hemmafixaren han mellan, med delvis samma synpunkter.
Om du ska ladda större pack med din imax B6 så tror jag det du får göra är att ändra inställningen för "capacity cut off" då den som standars är inställd på 5000mAh, dvs att laddaren stänger av sig när den laddat 5000mAh.
Du måste kanske även ändra "Safety timer" som jag tror brukar vara ställd på 120min.
Edit: En bild

Du måste kanske även ändra "Safety timer" som jag tror brukar vara ställd på 120min.
Edit: En bild

Då har vi svar på en av min frågor, det går att använda den laddaren efter en parameter ändring.
Batterierna går utmärkt att ladda parallellt, då blir de parallella cellerna exakt lika laddare, dessutom medför de ett jämnare batteri i de fallen man kan matcha cellerna på individnivå. Nu kan du inte matcha på individnivå, men mät gärna upp alla ingående celler och försök undvika att de sämsta cellerna hamnar parallellt. På så vis kommer det att funka utmärkt med två inkopplingar med din laddare eller med två lika laddare.
Batterierna går utmärkt att ladda parallellt, då blir de parallella cellerna exakt lika laddare, dessutom medför de ett jämnare batteri i de fallen man kan matcha cellerna på individnivå. Nu kan du inte matcha på individnivå, men mät gärna upp alla ingående celler och försök undvika att de sämsta cellerna hamnar parallellt. På så vis kommer det att funka utmärkt med två inkopplingar med din laddare eller med två lika laddare.
Stort tack för all hjälp och feedback, det uppskattas verkligen.
Kom fram att det tar en evighet med min laddare och beställde därför en icharger 208b:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... arger.html
Blev 4 stycken 6s på 5000mAh istället för 3700mAg också då de kom in på Lager igår igen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ce=ARRIVAL
Lär ju gå bra mycket snabbare än med min laddare. Det följer med ett parallellboard till denna laddare, men bör jag ändå ladda dem en och en?
Kom fram att det tar en evighet med min laddare och beställde därför en icharger 208b:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... arger.html
Blev 4 stycken 6s på 5000mAh istället för 3700mAg också då de kom in på Lager igår igen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ce=ARRIVAL
Lär ju gå bra mycket snabbare än med min laddare. Det följer med ett parallellboard till denna laddare, men bör jag ändå ladda dem en och en?
Dom två packen som du alltid har parallellt borde du kunna ladda parallellt utan större problem, däremot bör du nog inte först köra dom i serie och sedan koppla dom paralellt utan att först balansera dom.
Annars finns det risk att packen laddats ur något olika vilket kan ge otrevligt höga strömmar vid ihopkoppling.
Tror förövrigt att det medföljande kortet är tänkt för att seriekoppla flera mindre accar vid laddning, tex 2st 4-cells eller 3st 2-cells, men det vet jag inte säkert.
Annars finns det risk att packen laddats ur något olika vilket kan ge otrevligt höga strömmar vid ihopkoppling.
Tror förövrigt att det medföljande kortet är tänkt för att seriekoppla flera mindre accar vid laddning, tex 2st 4-cells eller 3st 2-cells, men det vet jag inte säkert.
Är med på att ladda varje batteri var för sig, men hur ofta bör man egentligen balansera dem? Det tar väl betydligt längre tid än att ladda.
Li batterier bör balanseras vid varje laddning, det är bara en liten del av slutfasen på laddningen, det tar bara tid om batteriet är kraftigt obalanserat. Görs inte det av den laddaren?
Jag har bara min gamla laddare än så länge då den nya inte kommit än, och den tar en evighet på sig att balansera även ett 2s-lipo.
-
Balanseringen handlar ju om att laddaren ser till att slutspänningen är lika när allt är klart. Ska inte ta extra tid direkt.
När du laddar batterierna med den laddaren så är det som danei och danielr112 säger att den i slutfasen av varje laddning arbetar för att varje cell ska få rätt spänning, sen finns det ju även ett speciellt läge för just balansering, men det bör du inte behöva använda om du alltid laddar accarna med den laddaren.
Hur stor obalans var det i dom accarna som du provade balansera?
För det jag har märkt är att den kan ta lite väl lång tid på sig om det skiljer mycket mellan cellerna, men om alla celler är friska och hyfsat matchade så ska det inte bli någon större skillnad efter bara en urladdning.
Men vill man så kan man ju alltid använda sig av en "vanlig" ballanserare innan laddning, den laddar ur dom cellerna med högst spänning till samma nivå som den med lägst spänning vilket kan gå snabbare beroende på vilken ström som ballanseraren laddar ur cellerna med, jag tror B6 kan ladda ur med maximalt 300mA (är inte säker).
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Hur stor obalans var det i dom accarna som du provade balansera?
För det jag har märkt är att den kan ta lite väl lång tid på sig om det skiljer mycket mellan cellerna, men om alla celler är friska och hyfsat matchade så ska det inte bli någon större skillnad efter bara en urladdning.
Men vill man så kan man ju alltid använda sig av en "vanlig" ballanserare innan laddning, den laddar ur dom cellerna med högst spänning till samma nivå som den med lägst spänning vilket kan gå snabbare beroende på vilken ström som ballanseraren laddar ur cellerna med, jag tror B6 kan ladda ur med maximalt 300mA (är inte säker).
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html