Räddning av en elorgel "Viggen favorit"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gurkninja

Räddning av en elorgel "Viggen favorit"

Inlägg av gurkninja »

Hej på er!

Nu är jag nog ute på djupt vatten. Är väl närmast att betrakta som en nybörjare inom elektroniken, men jag hoppas kunna få lite vägledning av er som varit med i svängen lite längre. :)

För en tid sen hittade vi en gammal elorgel på vinden hos en bekant. Det visade sig vara en "Viggen Favorit", och när vi hade putsat upp den lite och gjort rent den något (en del korrosion som gjorde att det glappade rätt fristk), så går den faktiskt hyfsat att spela på. Rätt häftigt med tanke på att den stått uppe på en vind i ganska dåliga förhållanden bra många år. En liten detalj återstår dock, och det är att när man spelar på vissa tangenter så "hänger" sig den senast spelade tonen, och enda sättet att få den att "släppa" är att bryta strömmen till orgeln. Se bilagan för hur den "förmodat" trasiga kretsen ser ut.

Vid närmare efterforskningar visar det sig att det verkar sitta ett par rader med IC-kretsar av typen SAJ210. Den är tydligen inte helt ovanlig i den här typen av instrument, och det visar sig att om man byter plats på några av dessa kretsar, så "flyttar" sig problemet till andra grupper av tangenter. Vi har försökt att ta bort den och putsa upp den, men det verkar inte som vi får den att fungera något vidare ändå. Vi misstänker därför att vi behöver en ny krets att prova med helt enkelt. Tyvärr verkar de inte helt lätta att få tag i "löst".

Dock fann vi att dom kan ersättas med en krets som heter SAA1004N, och den är desto lättare att finna. Dock verkar det som att det går lös på ett par hundralappar om man bara ska ha en krets, vilket är lite steep kanske. Har kikat runt bland dom länkar som anges här på forumet och på Wikin, men det verkar rätt kört att hitta någon återförsäljare inom landet man skulle kunna snacka med. Finns ett par återförsäljare man kan hitta om man googlar lite, men då rör det sig som sagt om 3-400 kr. Exempelvis denna:

http://www.littlediode.com/components/s ... redirect=Y

Själva frågan är då: har ni något tips om hur jag kan komma något billigare undan? Är det rent av någon här på forumet som sitter på ett exemplar av någon av dessa som skulle kunna tänka sig att sälja den för en överkomlig slant? Eller är det att bita i det sura äpplet som gäller och skicka efter den från ovan nämnda återförsäljare?

Tack på förhand för input!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rolf Zetterberg

Re: Räddning av en elorgel "Viggen favorit"

Inlägg av Rolf Zetterberg »

SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Tydligen har du ringat in felet till att vara kretsen SAJ210. Jag har mest erfarenhet av SAJ110 i dessa sammanhang, som är en 7-stegs frekvensdelare och används till att erhålla de olika oktaverna från en 12-tons oscillator (med tempererad stämning) som ligger högre i frekvens än orgelns högsta oktav.

Möjligen är SAJ210 en utveckling av kretsen och innehåller latchar för nycklingen av utsignalen. Det skulle kunna förklara det felsymptom du beskriver.

Av rent musikaliska skäl är det kanske tveksamt om det är värt att reparera en Viggen Favorit, som inte var någon höjdare. Jag får lite ilningar efter ryggraden när jag tänker på den tiden jag jobbade med dessa och minns hur de lät... ;)
Användarvisningsbild
gurkninja

Inlägg av gurkninja »

Dom ser mycket riktigt ut att ha den listad där Rolf! Den siten hade jag inte tittat på tidigare, men jag hade å andra sidan gett upp om att hitta just en SAJ210, och letade främst efter en SAA1004N. Jag skickar en förfrågan till dem. Tack!

Haha, ja, de är ju ganska sunkiga om jag förstått rätt, och jag har hört samma från andra jag pratat med om just Viggen, de var tydligen inte direkt någon topptillverkare ;). Har sett ett par olika Viggen på auktionssiter och liknande, och de brukar inte gå loss på mer än ett par hundralappar där, högst. För mig är det dock bara ett kul projekt för att kunna återanvända pjäsen. Det är inte jag som kommer spela på den, då jag själv är ungefär lika musikalisk som en rättika.
Användarvisningsbild
gurkninja

Inlägg av gurkninja »

Ser ut som att jag slutligen fått tag i en SAJ210. Nu är det bara att invänta leverans, så att man förhoppningsvis kan få den gamla orgeln att fungera igen! :wink:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du bör nog byta alla elektrolyter och tantaler också. Det finns ju lixom säkert en anledning till att dessa kretsar pajjade.

Se till att nätdelen ger rätt samt stabila spänningar innan du stoppar i de nya kretsarna, annars kommer de också att brinna.
superx

Inlägg av superx »

Men hur ser själva orgeln ut? Inte alls en oviktig detalj när det gäller gamla instrument.
Användarvisningsbild
gurkninja

Inlägg av gurkninja »

Tekko skrev:Du bör nog byta alla elektrolyter och tantaler också. Det finns ju lixom säkert en anledning till att dessa kretsar pajjade.

Se till att nätdelen ger rätt samt stabila spänningar innan du stoppar i de nya kretsarna, annars kommer de också att brinna.
Ah, det är något jag inte tänkt på innan nej. Helt klart värt att kika närmare på att byta dem också då. :humm:

Superx:
Menar du i vilket skick den är generellt eller hur den faktiskt ser ut? Ska försöka ordna fram en hel-bild på den.

Har i alla fall fått tag i kretsen jag behövde nu! :D Så snart vi har verifierat att nätdelen är OK som Tekko föreslog så vågar jag nog prova att byta ut den.
superx

Inlägg av superx »

Nä, jag menar hur den faktiskt ser ut. Snygga instrument kan var en viktig inspirationskälla!
Användarvisningsbild
gurkninja

Inlägg av gurkninja »

Ah, då är jag med. Här kommer då bilden som utlovat. Den är väl ganska alldaglig, och det verkar som viggens olika modeller var relativt lika utseendemässigt. Vill minnas att vi hade någon liknande modell stående på vinden på min gamla lågstadieskola.

Nu har vi också vågat oss på att byta kretsen och min kusin (som den står hos) har spelat med den i ett par dagar nu, och det verkar som att den fungerar som den ska igen! :D

Tack för alla tips och hjälp som ni på forumet har bidragit med! :bravo:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar