Peltierkyld dimkammare

Berätta om dina pågående projekt.
Astrophysical
Kontakt:

Re: Peltierkyld dimkammare

Inlägg av Astrophysical »

Blir youtube nästa gång ;-)

Tänkte på det där med HV, borde man inte kunna använda elektroniken som finns i ett sådant där elracket man dödar insekter med? Borde kunna skapa ett hyfsat fält! Någon som har något tips om detta?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur ska du använda högspänningen?
superx

Inlägg av superx »

Den ser inte ut att vara särskilt aktiv, den där torium-biten. Har du några bitar över är jag intresserad av en att testa med min geiger-räknare.
Astrophysical
Kontakt:

Skapa ett statiskt fält för att få bättre spår i kammaren! Nu använder jag en ballong som jag gnuggat mot mitt hår!

Det kan tänkas att jag måste tweaka kammaren för att det ska synas mer av svetselektroden, men dock ser man flera typer av strålning om man tittar riktigt noga! Det är ju också trots allt "bara" 2% torium i den där! Jag har beställt ett par 12715 element samt ett par 12706 också för att leta mig fram till bäst setup, helst vill jag ha en 80x80mm aluminiumplatta överst då det är stabilast och lite tåligare än den tunna plasten jag har nu! Kanske kommer jag köra två 12715 i botten och två 12706 på toppen, om det blir konstigt så ska jag prova två 12706 i botten samt en 12706 på toppen!
image.jpg
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Laserskrivare innehåller annars en "koronagenerator", men i stort sett de flesta HV generatorer borde fungera. Allt beroende på läckströmmen. Se dock upp med elschocker över 10 mA.
superx

Inlägg av superx »

Hur hög spänning behövs?

Och hur tjock akrylplast behöver du? Jag har en del svarta bitar över tror jag, men de är 3mm tjocka.
Astrophysical
Kontakt:

1000V är det idealiska vad jag har förstått, ska pilla i sönder ett flugracket sen och kolla vad jag kan få fram :-) Känns lite nervöst att ha HV tillsammans med 99,5% alkohol men vad gör man inte för vetenskapen!

Superx, 3mm är nog vad jag tänkt mig, borde kunna fungera rätt bra! Vad sägs om ett byte? Jag skickar ett par småbitar av staven plus lite frimärken till dig så skickar du lite plattor till mig :-)
Astrophysical
Kontakt:

Här kommer en länk till lite mer film på sönderfallet, här ser man tydligt lite olika sorter, trevligt!

http://youtu.be/v3161Pwg0yw
Senast redigerad av Astrophysical 23 juli 2013, 13:53:41, redigerad totalt 1 gång.
superx

Inlägg av superx »

Låter bra det!

Vilken storlek behöver du? Jag har ingen helt svart förresten, utan lite olika matta mörka varianter med viss genomskinlighet, men de ser rätt svarta ut om man inte har någon ljuskälla bakom. Som den här: http://www.theperspexshop.co.uk/perspex ... 10924.html
Astrophysical
Kontakt:

Behöver inte vara helt svarta så det är ok, har du 20 x 30cm så vore det bra men allt ner till 10 x 10cm går bra och vore toppen!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jäkligt coolt får man ju säga.

Hur mycket undertryck klarar den där glaskupan då ? den lär väl vara avsedd mer som ett prydnadsföremål gissar jag ? eller ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

trycket kommer ju från en fördelaktig sida, jag skulle tro att den klarar 1bar. Men vad har det med saken att göra?
Astrophysical
Kontakt:

Ja detta är en kammare som inte använder undertryck utan kyla! Det blev spänningar i glaset när jag satte den över ringen som ska täta, den satt inte hårt dock så det har nog varit något skit med kupan sedan innan! 99:- på Ellos så det gör inte så jäkla ont haha!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Aha, kanske skulle ha läst mer ordentligt, jag fattdae det som att du både hade kyla och vacuum där :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Astrophysical skrev:1000V är det idealiska vad jag har förstått, ska pilla i sönder ett flugracket sen och kolla vad jag kan få fram :-) Känns lite nervöst att ha HV tillsammans med 99,5% alkohol men vad gör man inte för vetenskapen!
De är rätt enkla att bygga, här har du ritningar på en bunke olika: http://www.epanorama.net/links/psu_hivolt.html

99.5% är lugnt, det är ett par % blandat i luft som blir otäckt, har du tur får du så hög koncentration i kammaren att den inte är brännbar, har du otur hamnar du runt optimal blandning, då kan det nog smälla ordentligt. 15 år sedan jag labbade på gaser och vätskor så jag kommer inte ihåg mycket av hur man räknar på det längre...
Skriv svar