
Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler
Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler
Gitarrsträng läste jag tips om nånstans, har inte testat själv men det kanske funkar bra att skära med 

Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler
Jag tror att 0.8 m.m. är lite för tjockt men tack ändå.
Jag kollade upp lite om kanthal och en av finesserna med det materialet (förutom resistansen i tråden) är att det bildas ett lager med aluminiumoxid på ytan av tråden som förhindrar ytterligare korrosion. Efter lite tester med vanlig ståltråd så inser jag att en sådan oxiderar så mycket att den går av ganska fort (i alla fall om man värmer den rejält). Skulle i och för sig kanske fungera bättre med en rostfri tråd.
Jag tror jag skall beställa kanthaltråden och testa med den.
/Kammlake
Jag kollade upp lite om kanthal och en av finesserna med det materialet (förutom resistansen i tråden) är att det bildas ett lager med aluminiumoxid på ytan av tråden som förhindrar ytterligare korrosion. Efter lite tester med vanlig ståltråd så inser jag att en sådan oxiderar så mycket att den går av ganska fort (i alla fall om man värmer den rejält). Skulle i och för sig kanske fungera bättre med en rostfri tråd.
Jag tror jag skall beställa kanthaltråden och testa med den.
/Kammlake
Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler
Tja
Ja har kört med nikrothaltråd i min cnc skärare...funkar kanon.
ELFA nummer 60-803-74
PMa mig din adress så kan ja skicka nån meter eller tre om du vill...ja har så jag klarar mig en livstid
Ja har kört med nikrothaltråd i min cnc skärare...funkar kanon.
ELFA nummer 60-803-74
PMa mig din adress så kan ja skicka nån meter eller tre om du vill...ja har så jag klarar mig en livstid

Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler
Då har jag lyckats att spetta loss några timmar till fräsprojektet (som just nu handlar om att bygga en manuell frigolitskärare).
Jag svarvade en rulle som glödtråden kan löpa i...
och så tillverkade jag en fjäder att spänna tråden med. Jag hade ingen lämplig fjäder hemma så jag gjorde en i svarven. Detta är en ganska farlig operation som kan gå riktigt illa om man inte är noggrann så låt bli att härmas om ni inte har koll... Jag hade en 2 mm pianotråd som jag använde. Riktigt jobbig att jobba med...
Och så här blev det när rulle och fjäder är på plats. Som tråd använder jag en som freppac försett mig med (tack tack). Den är rätt stark så jag kan spänna fjädern rätt så bra.
och nu kan man skära frigolit!
Inkopplingen av elen är väl inte helt fulländad ännu... ... men det funkar...
Då är det väl bara att skära till lite frigolitformar och sätta igång och gjuta...
/Kammlake
Jag svarvade en rulle som glödtråden kan löpa i...
och så tillverkade jag en fjäder att spänna tråden med. Jag hade ingen lämplig fjäder hemma så jag gjorde en i svarven. Detta är en ganska farlig operation som kan gå riktigt illa om man inte är noggrann så låt bli att härmas om ni inte har koll... Jag hade en 2 mm pianotråd som jag använde. Riktigt jobbig att jobba med...
Och så här blev det när rulle och fjäder är på plats. Som tråd använder jag en som freppac försett mig med (tack tack). Den är rätt stark så jag kan spänna fjädern rätt så bra.
och nu kan man skära frigolit!
Inkopplingen av elen är väl inte helt fulländad ännu... ... men det funkar...
Då är det väl bara att skära till lite frigolitformar och sätta igång och gjuta...
/Kammlake
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler
Kan du inte bara spänningssätta rullen tråden löper mot?
Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler
Jo, det är det som har varit tanken men det var lättare att tvinna ihop trådarna för ett snabbt test...
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8333
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler
Kanske kunde funka med den klena E-strängen från en gitarr.
Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler
Gitarrsträng kan säkert funka men resistanstråden är ju inte dum dels för att den har hög resistans men också för att den är gjord i en legering som inte oxiderar sönder när den hettas upp. Vet du hur tjock en sådan tunn gitarrsträng är?
Den tråd jag har har nu är som sagt den jag fick av freppac och den fungerar. Den är 0.5mm. Nackdelen är att den ger ett ganska brett spår. Jag har motståndstråd hemma som är väldigt tunn. Det blir väldigt fina snitt med denna men den tål nästan ingen belastning alls innan den går av så den är inte riktigt praktiskt användbar... Tycker att det fungerar rätt bra som det är redan nu men det skulle nog vara ännu mer optimalt med typ 0.25mm tråd.
/Kammlake
Den tråd jag har har nu är som sagt den jag fick av freppac och den fungerar. Den är 0.5mm. Nackdelen är att den ger ett ganska brett spår. Jag har motståndstråd hemma som är väldigt tunn. Det blir väldigt fina snitt med denna men den tål nästan ingen belastning alls innan den går av så den är inte riktigt praktiskt användbar... Tycker att det fungerar rätt bra som det är redan nu men det skulle nog vara ännu mer optimalt med typ 0.25mm tråd.
/Kammlake
Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler
Fast då kanske det blir gnistbildning mellan tråden och rullen.Kan du inte bara spänningssätta rullen tråden löper mot?
Varför inte en krokodil rakt på den horisontella tråden, lätt att byta tråd då...
Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler
Bara tråden ligger med hyfsat tryck mot rullen borde det inte bli någon gnistbildning...?
Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler
God dagens!
Jag har nu fått tid att testa lite med lost foam-gjutning.
Jag ville få lite kläm på hur det funkar innan jag började att lägga tid på de lite mer komplicerade modellerna som jag vill gjuta till min CNC-fräs.
Först skar jag till lite modeller att testa på... ..och eldade på lite. Jag kör med grillbriketter och tryckluft. Jag har alltid haft för mig att man skall doppa modellerna i typ gips innan man gjuter men efter lite googlande så verkar det funka utan att doppa dom så jag gör ett försök tänkte jag... Funkade över förväntan... Dags för lite mer avancerade former. Jag såg när jag hälde i aluminiumen att sanden flyttade lite på sig för modellen till höger. Det trängde upp smälta till ytan. Jag tror att det var för lite sand ovanför för att hålla emot. Sen har jag ju inga ventilationskanaler för gaserna. Tror dock att det hade funkat med mer sand ovanför. jag fick heller inte hela modellen att fyllas. Det blev ett litet gap längst bort från kanalen smältan hälls ner i. Smältan stelnade innan den kunde fylla ut hela min skylt. Borde väl haft en kanal som grenat sig och fyllt från två sidor antar jag. Kanske skulle haft högre temp på smältan också. Fler bilder på resultatet: Bokstäverna ser dåliga ut men det beror till väldigt stor del att jag var väldigt snabb på att tillverka denna modell. Jag skar ut lite snabbt med skalpell och det lossnade lite överallt.
Gjorde även ett svarvämne. Jag är mycket nöjd med resultatet (syftet var ju att få lite kläm på hur det fungerar med lost foam och tycker jag lärt mig massor). Jag är smått imponerad av att man kan hälla på lös sand runt formen och att den ändå behåller sin geometri så bra.
Lärdommar:
1. Ha mycket sand ovanför formen så att smältan inte kan trycka sönder "sandväggen".
2. Planera placeringen av ingöt noggrannare och ha flera ingöt om så behövs.
3. Det bubblade en del när aluminumen hälldes på och jag kan tänka mig att det blir bättre resultat om man har ventilationskanaler för gaserna.
4. Kanske skulle jag haft lite varmare temperatur på smältan...
För att få en ännu finare yta skall man nog doppa modellerna i gips. Jag tycker detta borde hjälpa en hel del för att behålla formen på detaljen också men uppenbarligen så går det ju i alla fall ganska bra utan något yttre lager...
Jag har nu fått tid att testa lite med lost foam-gjutning.
Jag ville få lite kläm på hur det funkar innan jag började att lägga tid på de lite mer komplicerade modellerna som jag vill gjuta till min CNC-fräs.
Först skar jag till lite modeller att testa på... ..och eldade på lite. Jag kör med grillbriketter och tryckluft. Jag har alltid haft för mig att man skall doppa modellerna i typ gips innan man gjuter men efter lite googlande så verkar det funka utan att doppa dom så jag gör ett försök tänkte jag... Funkade över förväntan... Dags för lite mer avancerade former. Jag såg när jag hälde i aluminiumen att sanden flyttade lite på sig för modellen till höger. Det trängde upp smälta till ytan. Jag tror att det var för lite sand ovanför för att hålla emot. Sen har jag ju inga ventilationskanaler för gaserna. Tror dock att det hade funkat med mer sand ovanför. jag fick heller inte hela modellen att fyllas. Det blev ett litet gap längst bort från kanalen smältan hälls ner i. Smältan stelnade innan den kunde fylla ut hela min skylt. Borde väl haft en kanal som grenat sig och fyllt från två sidor antar jag. Kanske skulle haft högre temp på smältan också. Fler bilder på resultatet: Bokstäverna ser dåliga ut men det beror till väldigt stor del att jag var väldigt snabb på att tillverka denna modell. Jag skar ut lite snabbt med skalpell och det lossnade lite överallt.
Gjorde även ett svarvämne. Jag är mycket nöjd med resultatet (syftet var ju att få lite kläm på hur det fungerar med lost foam och tycker jag lärt mig massor). Jag är smått imponerad av att man kan hälla på lös sand runt formen och att den ändå behåller sin geometri så bra.
Lärdommar:
1. Ha mycket sand ovanför formen så att smältan inte kan trycka sönder "sandväggen".
2. Planera placeringen av ingöt noggrannare och ha flera ingöt om så behövs.
3. Det bubblade en del när aluminumen hälldes på och jag kan tänka mig att det blir bättre resultat om man har ventilationskanaler för gaserna.
4. Kanske skulle jag haft lite varmare temperatur på smältan...
För att få en ännu finare yta skall man nog doppa modellerna i gips. Jag tycker detta borde hjälpa en hel del för att behålla formen på detaljen också men uppenbarligen så går det ju i alla fall ganska bra utan något yttre lager...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler
De flesta bilder på min CNC-fräs har brutna länkar... Jag lägger upp en bild på fräsen här så att man kan se vad det är jag håller på med. Det är främst delarna till Z-axeln som jag vill gjuta. Det har hänt lite mer sen denna bild men ser ut ungefär så nu...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler
Tunna e-strängen brukar vara c:a 0.23 mm, i alla fall om du köper den varianten som är 0.009 (tum) tjock. Kostar en 20-lapp och de flesta musikaffärer har en sån.Kammlake skrev:Gitarrsträng kan säkert funka men resistanstråden är ju inte dum dels för att den har hög resistans men också för att den är gjord i en legering som inte oxiderar sönder när den hettas upp. Vet du hur tjock en sådan tunn gitarrsträng är?
Den tråd jag har har nu är som sagt den jag fick av freppac och den fungerar. Den är 0.5mm. Nackdelen är att den ger ett ganska brett spår. Jag har motståndstråd hemma som är väldigt tunn. Det blir väldigt fina snitt med denna men den tål nästan ingen belastning alls innan den går av så den är inte riktigt praktiskt användbar... Tycker att det fungerar rätt bra som det är redan nu men det skulle nog vara ännu mer optimalt med typ 0.25mm tråd.
/Kammlake

Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler
Här kommer en sen uppdatering av tråden.
Jag gjöt ett fäste till min spindelmotor med "lost foam" tekniken.
Först skar jag ut modellen manuellt med frigolitskäraren Jag limmade dit ett ingöt och lite kanaler för avluftning. Jag limmade även ihop modellen där jag gått in med tråden för att köra ut mitten. Det visade sig senare att det cellplastlim jag använde (trots att det var tunnt) orsakade problem vid gjutningen.
Observera att jag la till lite fästen för att senare enkelt kunna bulta fast detaljen på planskivan i svarven. Fästena frästes senare bort.
Dags för gjutning. Jag stack ner modellen i en hink och hällde helt enkelt lös sand över. Helt otroligt att det fungerar utan att formen kollapsar. Resultatet blev kanon bortsett från de ställen där jag använt lim för att limma ihop delarna. Det verkar som att limmet förkolnar istället för att förångas.
Jag planfräste lite och sen svarvade jag ur för motorn. Motorn passar perfekt
Jag gjöt ett fäste till min spindelmotor med "lost foam" tekniken.
Först skar jag ut modellen manuellt med frigolitskäraren Jag limmade dit ett ingöt och lite kanaler för avluftning. Jag limmade även ihop modellen där jag gått in med tråden för att köra ut mitten. Det visade sig senare att det cellplastlim jag använde (trots att det var tunnt) orsakade problem vid gjutningen.
Observera att jag la till lite fästen för att senare enkelt kunna bulta fast detaljen på planskivan i svarven. Fästena frästes senare bort.
Dags för gjutning. Jag stack ner modellen i en hink och hällde helt enkelt lös sand över. Helt otroligt att det fungerar utan att formen kollapsar. Resultatet blev kanon bortsett från de ställen där jag använt lim för att limma ihop delarna. Det verkar som att limmet förkolnar istället för att förångas.
Jag planfräste lite och sen svarvade jag ur för motorn. Motorn passar perfekt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.