Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler

Berätta om dina pågående projekt.
Kammlake

Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler

Inlägg av Kammlake »

Hej!
Det här är mitt första inlägg så ni får säga till om jag skapat tråden på nåt konstigt sätt...

Jag har kollat runt en del på CNC-projekten här på forumet och har nu satt igång med mitt eget. Jag har linjärskenor och kulskrivar m.m. på gång. Jag beställde från e-bay.

CNC-prylar från e-bay

Jag har förutom prylarna från e-bay som jag hoppas få hem snart en del aluminiumprofiler liggande som jag tror skall räcka till. Små stumpar har jag ganska gott om men längre pipor är det lite värre med.

Jag har caddat upp ett förslag som jag gärna tar emot lite kommentarer kring!
Bild

Som ni ser så är det en fräs med fast portal. Yttermåtten är 1000x800 mm. Den genomskinliga "plåten" som syns är tänkt att vara en 2-3mm aluminium/stålplåt som stagar upp portalen ytterligare. Jag har även satt några stumpar aluminiumprofil bakom portalstagen för att försöka styva upp det hela lite (har även en 50x50 profil framför portalstagen som y-axeln vilar på).

Som synes i länken högst upp så har jag bl.a. 2st 800mm skenor och 2st 700mm skenor till förfogande. De förstnämnda med 16mm "axlar" och de sistnämnda med 20mm "axlar". Som det är nu sitter 20mm skenan i portalen (y-axeln) och 16 mm skenan har hamnat som x-axel. Det bara blev så när jag ritade men nu funderar jag på var 20mm axeln verkligen gör mest nytta. Först var tanken att ha den i x-axel. Några förslag?

Avståndet mellan x-axlarna tycker jag ser lite litet ut just nu så det tror jag att jag skall öka på någon decimeter. Jag vet ännu inte vilken typ av fräsbord jag kommer att använda. Dess stabilitet avgör väl lite hur x-axlarna placeras i förhållande till varandra antar jag.

Är det någon som har någon uppfattning om vilka motorer som skulle vara lämpliga. Nema23 som jag sett många använda här på forumet känns lite klena eller vad tror ni???

Jag återkommer med mer info allt efterssom projektet framskrider.

/Kammlake
Användarvisningsbild
Andax

Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler

Inlägg av Andax »

Ser mycket fint ut. Bottenstrukturen verkar mycket rigid. Vill du göra den ännu stabilare kan du ju montera en plåt på undersidan alt ovansidan (fast under linjärlagren.). Tror dock det är overkill.

Hur ser portalen ut på baksidan?
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Hej igen!
Kul med lite kommentarer Andax!
Jag har funderat lite på att lägga en plåt i botten men har inte alls tänkt på att man skulle kunna lägga den precis under linjärlagren. Jag tror dock att det inte blir någon plåt i bottenramen, i alla fall inte till att börja med. Däremot gör det nog ganska mycket nytta att ha plåt på sidorna för att staga upp portalen...

Jag har skissat lite på ett nytt förslag. Jag har här bytt plats på linjärlagren i x och y axlarna vilket ändrat lite på fräsens dimensioner. Arbetsytan blir ca 400x600 mm. Jag la även in ett T-spårsbord uppbyggt av profiler. Jag har inte profiler så att det räcker till ett sånt bord nu men om jag väntar lite så kanske det fylls på i aluminiumåterviningen...

Nya förslaget framifrån:
Bild

Nya förslaget bakifrån:
Bild

Så här ser "Y-axel-modulen" ut just nu.
Bild

Jag har bara tillgång till verkstaden över sommaren så jag behöver lägga på ett kol nu för att hinna bli klar med all mekanik. Förhoppningsvis kan jag snart börja kapa profilerna och borra hål i dom.

/Kammlake
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Portalen är mindre upp stadgad på den andra varianten. Sätta en 45 graders profil kanske?
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Hej!
Jag la aldrig in portalstöttorna i den andra varianten för jag vet inte riktigt hur det kommer att bli... En 45 graders profil är ju inte så dumt det är bara lite bökigt att fästa den och framför allt så kanske jag inte har en så lång bit profil att avvara... Jag måste pussla lite för att få ut mesta möjliga av de pipor jag har...

Kanske bör man lägga till en 100x50 profil på tvären i portalen. Alltså så att de båda portalstagen består av två profiler med 90 graders vinkel mellan sig. Detta stadgar ju upp portalen i den andra ledden också. Jag vill ju att den skall bli så stabil som möjligt samtidigt tycker jag det är svårt att veta var den svagste länken är. Det spelar ju inte lika stor roll om den är superstabil i x och y om hela z-axeln och infästningen av frässpindeln hänger och dinglar.

Jag ska sätta mig i bilen och åka och mäta lite på mina profiler jag har liggande.

/Kammlake

EDIT: jag tog ett citat från föregående inlägg
Senast redigerad av Kammlake 5 juli 2009, 15:48:59, redigerad totalt 1 gång.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Innan du får en utskällning av någon här på forumet så tänkte jag bara säga att du bör läsa forumets första regel. (man ska inte kommentera förgående inlägg, det behövs liksom inte).

Annars låter det bra tycker jag. Alltid trevligt med cnc projekt och jag kommer följa detta =)

EDIT: Jag tycker den andra varianten ser bättre ut eftersom den är lite bredare mellan X-gejdarna.
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Hej igen!

Jag har kommit lite längre i konstruktionen nu. Jag har tittat lite mer på axlarnas uppbyggnad. Det blir till att tänka till så att man kommer åt alla skruvar m.m. när man skall justera in maskinen. Skall man justera in maskinen som den är konstruerad just nu blir det till att lossa väl valda skruvar lite grann och knacka på det man vill flytta... Det vore ju trevligt med justerskruvar och liknande men det känns svårt att veta var och hur dom skulle sitta.

Z-axeln
Bild

z-axeln igen men från annan vinkel för att visa hur jag använder anpassade fyrkantsrör (5mm godstjocklek. Förhoppningen är att det skall bli stabilt... Det grämer mig lite att jag måste fräsa ut spår för kulskruv och linjärskenorna. Kanske skulle man vinna på att lägga in en 5-10mm distans när man drar fast den röda profilen i åkvagnarna. På det viset skulle man kunna göra spåren 5-10mm kortare och därmed få mer material i det röda profilrörets kortsidor... ehh... rörig förklaring, bäst jag slutar svamla...

Bild

y-axeln
Bild

Sammanställning framifrån:
Bild

Sammanställning snett uppifrån
Bild

Y-axeln är nu infäst på baksidan av portalens stag. Profilen som y-axeln vilar på har jag bytt från en 50x50-profil till en 100x50. Jag har även vridit ut profilen 90 grader för att ge portalen mer stadga. Som jag skrev innan så är de genomskinliga plåtarna tänkta att vara 2-3 mm aluminium eller stålplåt.

Det var allt för i dag.

/Kammlake
Morgons

Inlägg av Morgons »

Har precis en lika dan maskin fast med 40x40 profiler i järn. Det mesta flexet ligger i Yled! Det är också det svåraste att bli av med.

Jag kör med 10mm plåtar i Y/Z led och det känns som att det är gränsfall. Ska gå upp till 20mm nu på nästa. Tänk på att du får väldigt stora brytkrafter när du kör ner Z. Då 45grader stag som når långt upp för att förhindra vridning i Y-balken är att rekommendera.

Vad är tänkt att du ska kunna fräsa med den? Djupa skär i trä eller ska du harva i Alu och järn med? Ska du köra hårda matrial så är vikt bara ett stort plus!

Lycka till :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag kan varmt rekomendera dubbla X-motorer. Å då kan du sätta dom så långt ut du kan.
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Hej!

Morgons: Vad menar du med att du har 10mm plåtar i Y/Z led? Har försökt visualisera det i huvet men kan inte riktigt ringa in det...

Jag skall se till att få in rejäla stöttor för portalen. Du får mig att börja fundera på om jag kanske skall tillverka hela portalen i järn. Mycket att fundera på... För övrigt så har jag väl tänkt mig att kunna köra i aluminium med fräsen även om det nog mestadels blir i trä och plast.

Jojje: Det hade ju varit trevligt med dubbla kulskruvar i x. Av ekonomiska skäl så får det nog bli en i mitten till och börja med men jag skall försöka tänka på hur jag skulle kunna göra för att det skall gå att eftermontera en andra kulskruv.

Tack för tipsen! Jag har ritat ett nytt förslag men det är jag inte nöjd med så jag får rita lite till innan jag börjar tillverka...

/Kammlake
Morgons

Inlägg av Morgons »

Ja den röda/gröna plåten du har, den måste vara GROV. Eller rättare sagt allt måste vara grovt om du ska fräsa i alu. Du kan ju räkna lite på det. Att avverka 1mm3 Alu så krävs det 300kg~ för att bryta väck 1mm3 (Rätta mig om jag har fel, Karlebo ligger där hemma)

Så tar du 0.1mm Sidled och 10mm Djupt krävs det att maskinen kan hålla emot 300kg~ UTAN att flytta sig mer än 0.1mm.

Börjar det flexa är det kört. Så stabilitet är vikigt. Ta så grovt du bara hitta, ta gärna järn om du har det. Alu flexar mer än järn.

Att maskinen väger mycket är bara ett plus, Tänk dig så här. Du har en ram som väger 10kg, Du slår på den med en 10kg slägga, den kommer nog att flyga iväg :D Men väger din ram 300kg så klingar det nog lite härligt och den flyttar sig nån millimeter. Så när fräsen tar ett ingrepp i matrialet så är det mycket vikt bakom fräsen som måste övervinnas innan den flyttar fräsen... Alltså vibrationerna minskar. Ska man vara riktigt seriös så kan man ju fylla ramen med sand för att få Aktiv dämpning. Prova att dra en slägga i sandlåda så dämpar det rätt bra!

Här kan du se mitt lilla projekt, jag satsar på vikt :) http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =5&t=33276

Kom gärna med frågor! Finns bara dumma svar :lol:
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Passiv dämpning blir det väl i alla fall?:P
Morgons

Inlägg av Morgons »

jo det blir det ju :doh:
charcoal

Inlägg av charcoal »

Håller med om att det ser stabilt ut. Men en rekommendation är att fundera redan nu på hur du vill lösa det här med skydd för linjärenheterna och skruvarna. Vill du tex använda en prefabricerad bälg så kan det vara bra att veta vilket avstånd som finns för dessa så att det passar med hur du placerar dina linjärenheterna. Det är ett liknande problem jag brottas med nu på mitt bygge!
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Hej!
Är det någon som har någon uppfattning om vilka motorer som skulle kunna vara lämpliga i min fräs?

Skulle dessa 1.85Nm Nema 23 kunna vara ett alternativ eller är de för klena?
http://www.brundin.biz/product_info.php ... ducts_id=3

Jag fick ett papper från tullen i fredags så hoppas på att få hem kulskruvar, vagnar m.m. under veckan som kommer.

/Kammlake
Skriv svar