Det här är mitt första inlägg så ni får säga till om jag skapat tråden på nåt konstigt sätt...
Jag har kollat runt en del på CNC-projekten här på forumet och har nu satt igång med mitt eget. Jag har linjärskenor och kulskrivar m.m. på gång. Jag beställde från e-bay.
CNC-prylar från e-bay
Jag har förutom prylarna från e-bay som jag hoppas få hem snart en del aluminiumprofiler liggande som jag tror skall räcka till. Små stumpar har jag ganska gott om men längre pipor är det lite värre med.
Jag har caddat upp ett förslag som jag gärna tar emot lite kommentarer kring!

Som ni ser så är det en fräs med fast portal. Yttermåtten är 1000x800 mm. Den genomskinliga "plåten" som syns är tänkt att vara en 2-3mm aluminium/stålplåt som stagar upp portalen ytterligare. Jag har även satt några stumpar aluminiumprofil bakom portalstagen för att försöka styva upp det hela lite (har även en 50x50 profil framför portalstagen som y-axeln vilar på).
Som synes i länken högst upp så har jag bl.a. 2st 800mm skenor och 2st 700mm skenor till förfogande. De förstnämnda med 16mm "axlar" och de sistnämnda med 20mm "axlar". Som det är nu sitter 20mm skenan i portalen (y-axeln) och 16 mm skenan har hamnat som x-axel. Det bara blev så när jag ritade men nu funderar jag på var 20mm axeln verkligen gör mest nytta. Först var tanken att ha den i x-axel. Några förslag?
Avståndet mellan x-axlarna tycker jag ser lite litet ut just nu så det tror jag att jag skall öka på någon decimeter. Jag vet ännu inte vilken typ av fräsbord jag kommer att använda. Dess stabilitet avgör väl lite hur x-axlarna placeras i förhållande till varandra antar jag.
Är det någon som har någon uppfattning om vilka motorer som skulle vara lämpliga. Nema23 som jag sett många använda här på forumet känns lite klena eller vad tror ni???
Jag återkommer med mer info allt efterssom projektet framskrider.
/Kammlake