Is-skrapa med batteri?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
benring

Inlägg av benring »

Ok, kanske inte ALLA bilar efter -30, måste ju finnas undantag som bekräftar regeln :D

Det där med kartong är ju en bra grej, dock så funkar den effektivare på äldre bilar som kanske från start redan har dålig värme.

Antar att det har med mängden vatten och hur kanaler är dragna i motorn innan dom passerar kylaren. Borde ju va små och fler kanaler som går genom topp och block som ger snabbare kupe´värme... men nu börjar detta likna ett motorforum :P

/B
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är långt ifrån 100% insatt i detta men kylkanalerna går ialf runt om cylindrarna inte så väldigt långt från cylinderväggen.
benring

Inlägg av benring »

Jo jag vet exakt HUR det funkar, jag vet bara inte vad som skiljer nya o gamla bilar åt i motorerna då vissa motorer ger en sämre värme, eller iaf långsammare, än nya som snabbt blir varmt.

Därav funderingen om kanalernas storlek och volym.

/B
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

benring:Nyare motorer är effektivare och bildar därmed mindre värme. Särskilt då moderna dieslar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

En komentar från den som kan minst om bilar.

Gasol och bensin är bässt men också dyrast. För min bil fick jag bud på 12-20k och det är inte "OK".

Nästa ide är att ha två dedikerade bilbatterier och tre värmefläktar 150W till varje. Så får man ha två laddare och ett styrsystem. Kostar kanske 1500kr

Nu har jag inte el-stolpe hemma eller på jobbet så det går inte.

Så jag funderar på det tråkigare alternativet med ett kapell man drar över hela bilen. Då är frågan vad man gör med kapellet när det är fult med is och man ska iväg med bilen. Lägger man det i bilen? Får man då ett varm och fuktigt kapell till när man ska parkera?

Jag kom på en lösning... kanske inte det snyggaste... men man skulle kunna ha en rullgardinstång på kofångaren bak. Så rullar kapellet upp sig där när man lossar det framtill.

Smidigt annars. 3sekunder på, 3sekunder av...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Igår testade jag att tina isen med glykol. Fungerade bra, även på ett igenfruset lås.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

netrunner skrev: Jag kom på en lösning... kanske inte det snyggaste... men man skulle kunna ha en rullgardinstång på kofångaren bak. Så rullar kapellet upp sig där när man lossar det framtill.

Smidigt annars. 3sekunder på, 3sekunder av...
Det blir nog inte helt enkelt att rulla upp en nedisad rullgardin.

På Citroen (och kanske även Peugeot) bör man fortfarande montera ett stort plastskydd framför kylaren på vintern. Mestadels för att de har kylfläkten framför kylaren vilket gör att fläkten kan frysa fast. Sedan går något sönder när den skall startas, förhoppningsvis enbart säkringen men även fläkten eller ett par KRAFTIGA effektmotstånd kan lämna in.

Det är för övrigt inte fel att få upp temperaturen inne i motorrummet heller, vevhusventilationen KAN frysa med varierande resultat. Känt exempel är vi bilägares Citroen C5'a (men det är inte enda bilen) som roade sig med att skjuta ut oljestickan och därefter spruta ut motoroljan genom samma rör. Instrumentpanelens alla röda varningslampor tändes upp som ett skyltfönster i juletid, STOP blinkar i infodisplayerna. Föraren i sin omätliga vishet valde dock att köra vidare tills motorn skar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men om man har en riktig bil så behövs det inte. :mrgreen:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Och vad är en riktigt bil? Jag har hört sägas att det finns bilar som fortfarande fjädras/studsar runt med hjälp av någon sorts vridna stålstänger i spiralform. Hahaha, ja det låter dumt men så sa han. :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä jag har raka stålstänger i min bil. :D
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Fniss.... :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Hmm annars norpar du ett par vindrutetorkare från nån peugot (kommer inte ihåg modell) som spolar ut spolarvästkan ifrån just vindrutetorkarna.
Sen värmer man spolarvätskan innan (kan väl inte vara så svårt =))
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

För att fixa det behöver jag alltså spolarvätska, behållare och vindrutetorkare från en Peugot. För att inte tala om en slang så att man når till bakrutan.

På något oförklarigt sätt så känns min idé med sprayflaska med glykol och elskrapa betydligt enklare. :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Hmm tänkte iofs att du skulle montera vindrutetorkaren på bilen =P
men kom på nu att det bara går till framrutan...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det löser man med en sprinkler på taket.... :lol:
Men allvarligt skojjat så ska jag prova med koncentrerad spolarvätska och vindrutetorkarna som sitter på. Fungerar det så kan de få jobba med isen på framrutan under tiden man skrapar resten av rutorna manuellt.

Tyärr har jag lite problem med materialet till värmeskrapan. Om jag lindar kanthaltråd runt aluminium så blir det lite kortis... För att lösa det kan man måla aluminiumet, men då måste det vara någon färg som inte nöts upp och inte försvinner av värmen från tråden.

Sedan ska handtaget vara varmt, men det löser sig automagiskt. Har helt klart tröttnat på att frysa när jag skrapar bilen.
Skriv svar