Is-skrapa med batteri?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

från kylarvätskan, vet inte med mig någon normal bil som annvänder el till kupvärmen, däremot kanske det skulle vara kul på en onormal bil, man får två flugor på en smäll, värme fort och motorn får lite belastning på tomgång så den kommer upp i temperatur fortare, men det kräver en saftig generator, skulle man hitta en på 150>200A så skulle jag inte tveka, att ha ett läge med aningens förhöjd tomgång och ett 12V 1.5KW värmeblås
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Saaben har, som de flesta bilar, en värmeväxlare mellan motorns kylsystem och kupéventilationen.
Användarvisningsbild
sMkr

Inlägg av sMkr »

JimmyAndersson skrev:Med varm spolarvätska går det lite fortare. Dessutom behöver koncentrationen inte vara riktigt lika hög.
Varm spolarvätska går säkert fortare, man spara säkert flera sekunder, + att rutan kanske kan knäcka. Antifrysmedlet dundstar fortare vid högre temp, vad händer med det vattnet då? är det ekonomiskt att värma vattnet i stället för att ha lite extra vodka i? :)
JimmyAndersson skrev:Måste passa på att fråga om det här med värmen: Du (eller någon annan) råkar inte veta hur kupévärmen alstras på en Saab 900I (utan turbo) ? "Slingor" som tar värmen från motorn eller el?
Vet ej hur det funkar på Saab, men det borde väl vara som på andra bilar. Om den är eluppvärmd så tror jag inte den värmer vttnet utan luften i så fall.
Det finns Saab-forum ( :) ) hör med dom, dom vet med 100%
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det sitter som vfr skrev innan en radiatorn (kyl) som man cirkulerar motorns kylvatten igenom.

Mycket skeptisk till om ngn bil har elvärme. Fram, bakruta och sätesvärme brukar vara elslingor. (Ford tex. har värmeslingor i framrutan)

Dessa drar ganska mycket ström. Har hört siffror på uppåt 80A. (Det var dock en specialgjord ruta för motorsport, men ändå)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Köra ACn baklänges då? Vet inte om det används men det borde kunna ge snabb värme.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hedis: Fint. Då vet jag. :)

Det här med att värma upp kupén för att smälta isen på rutorna:
Rutorna borde väl imma igen då? Sedan krävs det väl ganska mycket värme innan isen smälter. Särskillt om det är riktigt kallt ute.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du värmer luften så blir den relativa luftfuktigheten mycket låg. Så rutorna immar inte igen.
decube
Kontakt:

Inlägg av decube »

Annars kan man köpa De-icer, finns på flera mackar (biltema har också) och spraya på.. sen är det bara att köra nån sekund med torkarna så är rutan isfri.
benring

Inlägg av benring »

Att linda rör runt avgasröret är inga problem, vet inte om ni känner till hur en värmekammare på gamla bubblan är byggd?

Den har ett avgasrör som alla bilar har, på det sitter det kylflänsar, runt det sitter ett nytt, större rör och detta är helt tätt (när det är nytt).
Värmen kommer då av att det blåser luft genom denna kammare med hjälp av motorns kylfläkt (Luftkyld).

Anslutningar är i flex-slang.

Jag tycker detta är en lösning som ger snabb värme.
Vattenburet är bra men ger ju inte direktvärme precis, avgasröret blir ju varmt på "nolltid", ska bygga detta på min vinterbil så ska vi se hur det blir:)

Saab900 är inget undantag, den har värmepaket som alla andra vattenkylda bilar.

/B
benring

Inlägg av benring »

sMkr skrev: på bilar runt årsmodel 90 så används inte allt kylarvatten, för då skulle bilen ta lååååång tid på sig att bli varm, i motorn sitter en termostat som ser till att den tar kylt vatten från kylaren när det behövs + att motorn får en jämn/rätt temp.
Känner att jag måste fråga en sak här:

Påstår du att bilar äldre än -90 använder allt vatten i hela systemet, utan termostat?

Den äldsta bil jag skruvat på är från 1930, t o m denna har termostat.

Så detta gäller inte bara bilar runt -90, det gäller ALLA bilar som har vattenkylning.

/B- som bara var tvungen o meschersmitta på småtimmarna:)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

inte helt säker på att alla bilar på -30 talet hadde det. Vet att det förekommit varianter med spjäll framför kylaren. Men helt säkert alla bilar efter -50 talet.
Användarvisningsbild
baltazar

Inlägg av baltazar »

>> Danei Är du säker på att luftfuktigheten sjunker när man värmer luften? Jag skulle nog vilja påstå tvärtom. Ex. Om man använder en kupévärmare en timma varje morgon i en vecka i bilen så fullkomligt dryper bilen av fukt inuti. Såvida man inte har mer än ett par mil till jobbet förstås, då hinner kupén avfuktas av varje resa. Dessutom är ju luftfuktigheten inomhus 50-60% sommartid medans på vintern 20-30%.

Detta med spjäll framför kylaren fanns så sent som på Volvo PV, fast motorn hade ändå termostat. Ganska smart faktiskt, en rullgardin som man kunde täcka kylaren med tills motorn blivit varm, ger snabbare uppvärmning för termostaten läcker alltid igenom lite även när den är stängd. Jag har faktiskt använt mig av detta när det varit riktigt kallt, fast med hjälp av en kartongbit som jag täckte ca 60% av kylarens yta med, fungerar perfekt. Kyleffekten räcker ändå till på vintern, möjligen undantaget om man står parkerad med motorn på tomgång väldigt länge, fast jag hade inga problem med det.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

när man värmer luft så sjunker den relativa luftfuktigheten, och om man från början låg nästan på 100% så kan luften börja absorvera vatten, och sedan när man stänger av bilen så sjunker temperaturen och den relativa luftfuktigheten ökar och närmar sig 100% och därefter så fäller den ut överskottet i form av dagg

man kan torka saker lätt om det är kallt ute, ta kalluft och värm den kraftigt och då har den relativ luftfuktighet på bara några %

allternativt, ta den varma fuktiga luften och led den via värmeväxlare till kall luft, där fälls vattnet ut och sedan värmer man upp luften på vägen in via samma värmeväxlare

det är detta fenomen som gör att många har väldigt torr luft inne på vintern
Användarvisningsbild
baltazar

Inlägg av baltazar »

Nu har jag läst på lite... Jag har blandat ihop begreppet relativ luftfuktighet med absolut luftfuktighet. Så här borde det vara: Om man värmer luft minskar relativa luftfuktigheten därför att varmare luft har möjlighet att innehålla mer vatten än kall luft. Men absoluta luftfuktigheten stiger tack vare att luften då den blir varm "suger upp" vatten från omgivningen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo visst är det så. Men ofta menar man den relativa. Och inte ens den absoluta stiger av att luften värms. Och du visst ju att det var lägre fuktighet inne på vintern. Där har du ju värmd luft.
Skriv svar