Annorlunda form på en högtalare, möjligt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
vijo

Re: Annorlunda form på en högtalare, möjligt?

Inlägg av vijo »

Först och främst, takc för din långa och uttömmande kommentar!

Ang. design versus funktion så håller jag helt med dig, dock så är det i detta fallet inte kvaliteten på ljud som står i fokus utan snarare interaktionen mellan produkt och användare.

Vad gäller olika förslag på hur jag kan ändra den för att få bättre ljud så mottages alla förslag tacksamt, dock så kommer det inte finnas mycket utrymme till att göra stora förändringar nu (men jag kommer troligen fortsätta jobba på detta projektet även efter att det oficiellt är över)

Med lite tur så kommer jag ha en fungerande version att testa ljudet i på Måndag och då återkommer jag med en rapport om hur det låter

Keramik är hårt och stumt så att det skulle absorbera ljud har jag svårt att tro...

Ville bara uppdatera inlägget med en bild på hur det ser ut för tillfället:

Bild

mer bilder finns på http://www.objectsandinteractions.com
vijo

Inlägg av vijo »

Uppdatering på hur allt ser ut nu, börjar så smått kännas som en färdig produkt (utvändigt i alla fall)

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Studerade ett "aktivt högtalarbygge" - projekt
http://www.mhennessy1.f9.co.uk/activespeaker/index.htm
där konstruktören lyckats få till riktigt bra ljud i en liten låda med hjälp av
rätt typ av elektronik. Tänker på Tivoli Audio som ju låter riktigt bra.

"The next problem to consider was treating the box. Try the "knuckle test" with the next diecast box you find and you'll find it rings like a bell! Clearly no good for a speaker enclosure. To stop this, I applied a layer of self-adhesive bitumen based damping material, available at car accessory shops. This transformed the box into an acoustically dead enclosure - I must admit that I was rather surprised at just how effective this was"
vijo

Inlägg av vijo »

Tack för tipset!

Kan meddela att jag idag för görsta gången testat den när den var ihopbyggd och trots att mellanregisterna intea var ordentligt monterade och allt behövde spännas åt lite så lät det faktiskt förvånansvärt bra!, fast det är ju såklart min högst oexpertaktiga åsikt :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det är bara att gratulera till ett snyggt bygge.
Nu är det oftast så att allt låter bra tills man hör
något bättre.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Woho! någon som uppdaterar sin tråd! :tumupp:

Ser snyggt ut, vill ha en :roll:
vijo

Inlägg av vijo »

Håller på att ta lite ordentliga bilder på produkterna i mitt projekt nu, så här är en liten teaser på vad som komma skall :)

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Snyggt!
vijo

Inlägg av vijo »

För dem som är intresserade så är nu projektet helt klart,

Video och bilder finns här:

http://objectsandinteractions.com/2013/ ... ic-stereo/

Tack till alla er som hjälpt mig!
Användarvisningsbild
smprobban

Inlägg av smprobban »

Ursnygga säljer du såna?
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Mycket tjusig högtalare.

Jag kikade lite på din hemsida. Den där träbiten med NFC för att styra mobilens alarmfunktion. NÄR kan jag köpa den? När man är sömndrucken så är det ett helvette att förstå hur ens mobiltelefon egentligen fungerar och varför den inte låter mig sova.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag såg något liknande på Audio&Video häromdagen. Minns inte tillverkaren dock.
Nerre

Inlägg av Nerre »

pbgp skrev: Jag kikade lite på din hemsida. Den där träbiten med NFC för att styra mobilens alarmfunktion. NÄR kan jag köpa den? När man är sömndrucken så är det ett helvette att förstå hur ens mobiltelefon egentligen fungerar och varför den inte låter mig sova.
Har du en telefon med Android och NFC-stöd så är det enkelt att fixa. Jag har lattjat lite med NFC-taggar med min Xperia Sola men jag har inte hittat nåt riktigt vettigt att använda det till ännu:)

Problemen är att det dels bara funkar när skärmen är tänd (NFC-kretsarna är inte aktiva när skärmen är släckt) och sen är NFC bara en momentan grej (det går alltså inte att göra så att t.ex. bil-läge slås på när man sätter den i bilhållaren och slås av när man tar bort den utan man måste i såna fall ha en tag för att slå på och en för att slå av).
vijo

Inlägg av vijo »

smprobban skrev:Ursnygga säljer du såna?
Tack, inte för tilfället, men vem vet, det kommer kanske;)
pbgp skrev:Mycket tjusig högtalare.

Jag kikade lite på din hemsida. Den där träbiten med NFC för att styra mobilens alarmfunktion. NÄR kan jag köpa den? När man är sömndrucken så är det ett helvette att förstå hur ens mobiltelefon egentligen fungerar och varför den inte låter mig sova.
Samma svar som ovan, har haft en del intresse från crwodfunding-sidor och har en sammarbetspartner som kan ta hand om mjukvaran men det är fortfarande många "om"
Nerre skrev:
pbgp skrev: Jag kikade lite på din hemsida. Den där träbiten med NFC för att styra mobilens alarmfunktion. NÄR kan jag köpa den? När man är sömndrucken så är det ett helvette att förstå hur ens mobiltelefon egentligen fungerar och varför den inte låter mig sova.
Har du en telefon med Android och NFC-stöd så är det enkelt att fixa. Jag har lattjat lite med NFC-taggar med min Xperia Sola men jag har inte hittat nåt riktigt vettigt att använda det till ännu:)

Problemen är att det dels bara funkar när skärmen är tänd (NFC-kretsarna är inte aktiva när skärmen är släckt) och sen är NFC bara en momentan grej (det går alltså inte att göra så att t.ex. bil-läge slås på när man sätter den i bilhållaren och slås av när man tar bort den utan man måste i såna fall ha en tag för att slå på och en för att slå av).
Skärmen går att komma runt, och om du kollar på videon (på min sida) så ser du att alla funktioner är enkelsidiga (dvs den använder inga on/off funktioner utan on är kopplad till en NFC-tag och off till en annan)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men nackdelen med att ha NFC aktivt hela tiden är ju att mobilens batteri inte räcker lika länge.
Skriv svar