Lura Abs lampa? (lekbilen)
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Det har jag fått veta förut.
Min bil är en Volvo 940 årsmodell 1992,
Så det går att luras med den!
Min bil är en Volvo 940 årsmodell 1992,
Så det går att luras med den!
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Går det verkligen? Har den inte blink-kod-uttag för diverse jox? Eller var det stora nyheten när 850'n kom strax efteråt men i samma veva?
Å andra sidan kan de väl inte begära att diagnosfunktionerna ska funka?
Å andra sidan kan de väl inte begära att diagnosfunktionerna ska funka?
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
OBD-kontrollen som görs av besiktningen verkar vara ganska experimentell än så länge.
Besiktade min bil för någon vecka sedan, en -07a, och besiktningsmannen sa "hoppas den fungerar nu..! den brukar rackla lite, annars måste vi ju varvtesta den, och jag gillar inte att varva dieslar!!" om deras OBD-interface ;p
Med andra ord ersätter OBD-kontrollen på min bil en konventionell avgasmätning.
Vill man inte att OBD-kontrollen ska gå att genomföra är det väl bara att pilla bort typ +12V och K-line från OBD-kontakten i bilen..
Besiktade min bil för någon vecka sedan, en -07a, och besiktningsmannen sa "hoppas den fungerar nu..! den brukar rackla lite, annars måste vi ju varvtesta den, och jag gillar inte att varva dieslar!!" om deras OBD-interface ;p
Med andra ord ersätter OBD-kontrollen på min bil en konventionell avgasmätning.
Vill man inte att OBD-kontrollen ska gå att genomföra är det väl bara att pilla bort typ +12V och K-line från OBD-kontakten i bilen..

Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Det är dumt., det är ett krav att ska kunna läsa ur datorn.
Bilprovningen
Bilprovningen
Ingen uppkoppling
Anmärkningen ”Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske” innebär att vår utrustning inte får ett standardiserat svar från fordonet vilket resulterar i ovanstående anmärkning. Fordonet måste då underkännas.
Re: Lura Abs lampa?
Jag har byggt och testat den kretsen.JohnGalt skrev:Som du redan fått tips om så är en 555-koppling det bästa sättet att göra detta, om du inte kan använda oljetryckslampan.
Här är ett exempel:
Den här lyser i 2.2 sekunder efter tillslag, vill du öka tiden så ökar du det lodräta motståndet (90K per sekund fördröjning)
Material:
555
100 nF konding, 2 st
200K motstånd, 2 st
10 uF konding
Där det står "UT" ska lampas kopplas, sen då?
-Andra polen på lampan ska väl kopplas till minus?
När jag kopplar min lampa till minus händer inget,
när jag kopplar den till plus dröjer det 3 sek, innan den tänds.
Det var ju tvärsom det skulle vara.
-Är min 555a trasig?
...eller har jag kopplat fel?
Mitt lodräta motstånd är på 330 K om det kan vara av interesse.
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Jag vet inte säkert, så jag kan inte svara på det.MiaM skrev:Går det verkligen? Har den inte blink-kod-uttag för diverse jox? Eller var det stora nyheten när 850'n kom strax efteråt men i samma veva?
Å andra sidan kan de väl inte begära att diagnosfunktionerna ska funka?
Det finns en liten svart "dosa" i motor-rummet med röd lysdiod, lös kabel + hål för kabeln.
-Är det den?
-Går det inte att lura besiktningen med 555-kopplingen?
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
M: Jag korrigerade schemat senare i tråden, kolla detta:
1K-motstånden ska nog också ökas lite. Det funkade för TS.JohnGalt skrev:Ah, trodde att oljetryckslampan bröt på 12 V...
Då blir det (t ex) så här i stället:
Ritade in oljelampan och oljetrycksgivaren (nere till vänster).
När givaren är sluten dras den komp-ingången till 0V, båda lamporna lyser. När den bryts (trycket uppe) och oljetrlampan släcks så laddas cap och spänningen stiger tills den passerar ref-spänningen (ca 6V), då släcks abs-lampan (ca 3 s).
Hoppas att det ska funka nu.
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Det låter som blink-kod-grejen. I "dosan" så finns ett antal uttag. Om man slår på tändningen och sticker ner kabeln i ett av hålen så får man ett antal blinkningar som talar om hur olika elektroniksystem mår. En gissning är att 1 och 2 är insprut/tändsystem (osäker på vilket som är vilket) och övriga är andra grejer.M skrev:Jag vet inte säkert, så jag kan inte svara på det.MiaM skrev:Går det verkligen? Har den inte blink-kod-uttag för diverse jox? Eller var det stora nyheten när 850'n kom strax efteråt men i samma veva?
Å andra sidan kan de väl inte begära att diagnosfunktionerna ska funka?
Det finns en liten svart "dosa" i motor-rummet med röd lysdiod, lös kabel + hål för kabeln.
-Är det den?
-Går det inte att lura besiktningen med 555-kopplingen?
En googling visar att 940 bara verkar ha ett enda uttag http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194233
Du kan själv titta om det verkligen finns någon elektrisk kontakt i de olika uttagen - troligtvis så finns det bara kabel + elektrisk kontakt i de uttag som faktiskt används.
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Jag vet!JohnGalt skrev:M: Jag korrigerade schemat senare i tråden, kolla detta:1K-motstånden ska nog också ökas lite. Det funkade för TS.JohnGalt skrev:Ah, trodde att oljetryckslampan bröt på 12 V...
Då blir det (t ex) så här i stället:
Ritade in oljelampan och oljetrycksgivaren (nere till vänster).
När givaren är sluten dras den komp-ingången till 0V, båda lamporna lyser. När den bryts (trycket uppe) och oljetrlampan släcks så laddas cap och spänningen stiger tills den passerar ref-spänningen (ca 6V), då släcks abs-lampan (ca 3 s).
Hoppas att det ska funka nu.
Men...
Att koppla på det sättet tycker jag är dumt.
Tänk om besiktaren bara slår på tändningen.
Då kommer ABS-lampan att fortsätta lysa.
...och besiktaren tycker då att något är fel på ABSen och underkänner bilen.
Jag byggde den här:

...istället, och den fungerar som den ska.
Som alla säkert ser har jag bytt konding och motstånd mot 10µF resp. 330 K-Ohm.
Den lyser knappt 4 sek.
...och är oberoende av andra saker, t.ex. olje-lampan!
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Bara ETT uttag?MiaM skrev:Det låter som blink-kod-grejen. I "dosan" så finns ett antal uttag. Om man slår på tändningen och sticker ner kabeln i ett av hålen så får man ett antal blinkningar som talar om hur olika elektroniksystem mår. En gissning är att 1 och 2 är insprut/tändsystem (osäker på vilket som är vilket) och övriga är andra grejer.M skrev:Jag vet inte säkert, så jag kan inte svara på det.MiaM skrev:Går det verkligen? Har den inte blink-kod-uttag för diverse jox? Eller var det stora nyheten när 850'n kom strax efteråt men i samma veva?
Å andra sidan kan de väl inte begära att diagnosfunktionerna ska funka?
Det finns en liten svart "dosa" i motor-rummet med röd lysdiod, lös kabel + hål för kabeln.
-Är det den?
-Går det inte att lura besiktningen med 555-kopplingen?
En googling visar att 940 bara verkar ha ett enda uttag http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194233
Du kan själv titta om det verkligen finns någon elektrisk kontakt i de olika uttagen - troligtvis så finns det bara kabel + elektrisk kontakt i de uttag som faktiskt används.
I min 940a finns metall i 3 av hålen. (minns ej vilka)
-Någon som vet om besiktningen kollar sådant?
-Någon som vet om det går att diagnostisera ABSen via den dosan?
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Läs ut koderna och fixa felet
Börja med att läsa http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=31891 för instruktioner.

Börja med att läsa http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=31891 för instruktioner.
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Tack för länken dit!
Om man skulle börja felsöka och fixa istället för att lura både besiktningen och sej själv.
Om man skulle börja felsöka och fixa istället för att lura både besiktningen och sej själv.
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)

Min diagnostik för ABSen fungerar inte.
När jag trycker på knappen lyser lysdioden, sedan får jag koderna 1 1 1 i de andra 2 hålen, men i ABSens hål inget.
-Vad gör jag nu?
Vill helst inte lämna in bilen till verkstad då det kan bli mycket dyrt.
Kan nämna att jag skrapat av en hel del oxid / ärg från både stiftet och hålens metall-delar.
Re: Lura Abs lampa? (lekbilen)
Dioden lyser om man trycker på knappen även om man inte ens har kabeln istoppad i hålet. Med andra ord kan det vara oxid som gör att du inte får kontakt.
Det kan ju också vara så att felet är att ABS-styr"reläet" inte får ström, inte har kontakt med diagnosmojängen eller är så trasigt att diagnossignalen inte fungerar.
Steg ett är att skrapa oxid i "ABS-hålet" och se om det hjälper, du kan ju prova att vrida/rucka lite på "blink-sladden" när den är nere i "hålet". EDIT: ser nu att du redan skrapat. Jag ska läsa bättre nästa gång.
Om det inte hjälper så får du väl titta på bilens schema. Stäng av tändningen och ryck ur ABS-"reläet", och ohm-mät om du har kontakt mellan "ABS-hålet" i "diagnosmojängen" och motsvarande uttag i "reläsockeln". Om du har kontakt där så är nästa steg att kolla att du har ordentlig plus och jord i ABS-reläsocklen. En liten provlampa (på ett par watt) mellan jord och plusmatningen (som bryts av tändningen) inkopplad istället för reläet i sockeln ska lysa om du slår på tändningen. Om den lyser så voltmät mot bilens chassie vad du har för spänning på lampans båda ledare, och mät också vad du har för batterispänning. Det ska inte vara mycket skillnad mellan chassie och jord på lampan, och det ska vara ungefär samma spänning på batteriet och på pluspolen på lampan.
Alltså detta förutsätter att ABS-diagnosen verkligen ska gå att göra på din bil. Jag har ingen koll på 940, har bara pillat pyttelite på en 850 som väl delvis är snarlik men delvis också har en hel del fler elektroniska grejer.
Det kan ju också vara så att felet är att ABS-styr"reläet" inte får ström, inte har kontakt med diagnosmojängen eller är så trasigt att diagnossignalen inte fungerar.
Steg ett är att skrapa oxid i "ABS-hålet" och se om det hjälper, du kan ju prova att vrida/rucka lite på "blink-sladden" när den är nere i "hålet". EDIT: ser nu att du redan skrapat. Jag ska läsa bättre nästa gång.

Om det inte hjälper så får du väl titta på bilens schema. Stäng av tändningen och ryck ur ABS-"reläet", och ohm-mät om du har kontakt mellan "ABS-hålet" i "diagnosmojängen" och motsvarande uttag i "reläsockeln". Om du har kontakt där så är nästa steg att kolla att du har ordentlig plus och jord i ABS-reläsocklen. En liten provlampa (på ett par watt) mellan jord och plusmatningen (som bryts av tändningen) inkopplad istället för reläet i sockeln ska lysa om du slår på tändningen. Om den lyser så voltmät mot bilens chassie vad du har för spänning på lampans båda ledare, och mät också vad du har för batterispänning. Det ska inte vara mycket skillnad mellan chassie och jord på lampan, och det ska vara ungefär samma spänning på batteriet och på pluspolen på lampan.
Alltså detta förutsätter att ABS-diagnosen verkligen ska gå att göra på din bil. Jag har ingen koll på 940, har bara pillat pyttelite på en 850 som väl delvis är snarlik men delvis också har en hel del fler elektroniska grejer.