Lura Abs lampa? (lekbilen)
Lura Abs lampa? (lekbilen)
Hejsan var inne och regbes lekbilen och råkade ha Abs enheten kvar, tänkt använda samma rör och koppla linelock på. Men nu till problemet, jag måste ha en lampa nu, tänkte koppla över oljetetryck men blir lite lustigt när dom slocknar samtidigt då Abs ska lysa typ 1-2sec efter hur löser man detta? Löda dit kondensator och en diod mellan lamporna? Tack på förhand
Senast redigerad av blueint 8 maj 2012, 15:25:44, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
Re: Lura Abs lampa?
Jag har kopplat över oljetryckslampan sedan ett antal år och det har aldrig vart något problem med besiktningen...
/johan
/johan
-
- Inlägg: 349
- Blev medlem: 24 oktober 2008, 19:40:50
- Ort: Lomma
Re: Lura Abs lampa?
Jag har vid något tillfälle gjort små moduler till en bilelektriker som han använder till just detta. En 555:a i "one shot"-koppling med en trimpot så att han kan bestämma hur länge lampan ska lysa. Kretsen gör så att lampan lyser ett bestämt antal sekunder efter att kretsen får spänning.
Som i länken nedan fast ingen brytare (trigger). Bytt 1u kondensatorn mot en något större och bytt 1M motståndet mot en 1M trimpot och ett 10K motstånd i serie.
http://www.instructables.com/id/Make-an ... hot-timer/
Den moraliska aspekten med att ta en gammal rishög med konstant lysande airbag- eller ABS-lampa genom besikningen på detta sätt får var och en ta ställning till själv.
Som i länken nedan fast ingen brytare (trigger). Bytt 1u kondensatorn mot en något större och bytt 1M motståndet mot en 1M trimpot och ett 10K motstånd i serie.
http://www.instructables.com/id/Make-an ... hot-timer/
Den moraliska aspekten med att ta en gammal rishög med konstant lysande airbag- eller ABS-lampa genom besikningen på detta sätt får var och en ta ställning till själv.
Re: Lura Abs lampa?
Ryck ur sladden så lampan inte lyser alls. Så har jag gjort flera gånger. Inga problem med besiktningen. Tror till och med att det var en på bilprovningen som gav mig tipset.
Re: Lura Abs lampa?
Då har du haft tur med besiktningsgubbarna, det var exakt det jag "åkte på" -
d.v.s. att lampan inte lös när tändningen slogs på och innan motorn startats..
Men att koppla den parallellt över oljetryckslampan gjorde även den nitiske
gubben nöjd (jag fick samma kille på efterkontrollen)
/johan
d.v.s. att lampan inte lös när tändningen slogs på och innan motorn startats..
Men att koppla den parallellt över oljetryckslampan gjorde även den nitiske
gubben nöjd (jag fick samma kille på efterkontrollen)
/johan
Re: Lura Abs lampa?
..Efterssom det är fullt lagligt och väldigt vanligt att köra bilar soms aknar såväl ABS och airbag från fabrik så känns det inte så farligt iofs.sugarman64 skrev: Den moraliska aspekten med att ta en gammal rishög med konstant lysande airbag- eller ABS-lampa genom besikningen på detta sätt får var och en ta ställning till själv.
..Det beror HELT på vilken bil du ska ha det till..svanted skrev:ABS givare kostar max 100:- på ebay....
Re: Lura Abs lampa?
För det första så är Abs systemet obefintligt förutom ventilpaketet som jag hängde dit när jag bytte till de bromsrören för art kunna ha linelock ventiler. Och på Reg bes kollas allt, så han ansåg att bilen har Abs nu och måste finnas lampa, att skaffa papper på detta är betydligt svårare än att fixa en lampa inför Reg besiktning. Det kommer inte stå i några papper om Abs så ventilerna ska ju demonteras så lampan ska bra användas till denna reggningen, tackar för tipset ang 555:an ska kolla på detta:)
Re: Lura Abs lampa?
Funderade lite och man skulle ha något så lampan slocknade typ 2-3 sec efter oletryckslampan slocknat, går det med en kondensator och en diod imellab för att få en lysdiod att lysa en stund efter? Andra tips? Då lampan ska lysa någon sec efter
Motorn startat?
Motorn startat?
Re: Lura Abs lampa?
Som du redan fått tips om så är en 555-koppling det bästa sättet att göra detta, om du inte kan använda oljetryckslampan.
Här är ett exempel:

Den här lyser i 2.2 sekunder efter tillslag, vill du öka tiden så ökar du det lodräta motståndet (90K per sekund fördröjning)
Material:
555
100 nF konding, 2 st
200K motstånd, 2 st
10 uF konding
Här är ett exempel:

Den här lyser i 2.2 sekunder efter tillslag, vill du öka tiden så ökar du det lodräta motståndet (90K per sekund fördröjning)
Material:
555
100 nF konding, 2 st
200K motstånd, 2 st
10 uF konding
Re: Lura Abs lampa?
Åh, ingen dum tråd!
Om man har en trasig givare så kanske man kan koppla signalen från ett annat hjul även till den ingången på ABS-modulen?
Om man har en trasig givare så kanske man kan koppla signalen från ett annat hjul även till den ingången på ABS-modulen?

Re: Lura Abs lampa?
Det fungerar på bilar äldre än ca: 1996, på nyare syns det ändå om någon komponent är kass när de kopplar in OBD’n eller motsvarande på bilprovningen.
Sedan kan jag personligen tycka att på de flesta bilar är det enklare att byta en givare än att öppna mätarklustret och feppla med tåtarna där bakom.
En annan fördel med att byta en dålig givare är också att när det håller på att gå åt helvete så har man mycket större chans att ta sig ut en situation om bilen samarbetar när man väjer och bromsar.
Sedan kan jag personligen tycka att på de flesta bilar är det enklare att byta en givare än att öppna mätarklustret och feppla med tåtarna där bakom.
En annan fördel med att byta en dålig givare är också att när det håller på att gå åt helvete så har man mycket större chans att ta sig ut en situation om bilen samarbetar när man väjer och bromsar.

Re: Lura Abs lampa?
helt klart, har bara letat till min skoda...Glenn skrev:..Det beror HELT på vilken bil du ska ha det till..svanted skrev:ABS givare kostar max 100:- på ebay....
typ 400:- för 4 st från uk, som jag köpte....
hittade sen 16:- st från CE land.... men moq var 10 st, å marknaden är inte såååå stor att man kan kränga dem sen.
Re: Lura Abs lampa?
Off-topic men.. När började de egentligen att kolla OBD på bilprovningen? Generellt från en viss årsmodell, stickprov eller vid misstanke? Min -99:a har de aldrig kollat OBD på.Andy skrev:Det fungerar på bilar äldre än ca: 1996, på nyare syns det ändå om någon komponent är kass när de kopplar in OBD’n eller motsvarande på bilprovningen.