T: Programmering och bygge rally-trippmätare
Re: T: Programmering och bygge rally-trippmätare
Det lilla problemed att man vill ha ett ackrediterat EMC testlab, många länder kräver detta.
http://www.delta.dk/dk/Forr-omr/TC/EMC/ ... ttest.page?
ESD går inte automatisera vettigt, det är ju en person
Sedan ska en rapport skrivas av en tekniker.
EMC kammaren är inte helt billig, inte instrumenten eller personalen heller.
http://www.delta.dk/dk/Forr-omr/TC/EMC/ ... ttest.page?
ESD går inte automatisera vettigt, det är ju en person
Sedan ska en rapport skrivas av en tekniker.
EMC kammaren är inte helt billig, inte instrumenten eller personalen heller.
Re: T: Programmering och bygge rally-trippmätare
UL är rätt så ointressant om man inte säljer i USA.
-
- EF Sponsor
- Inlägg: 2109
- Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
- Ort: Borlänge
Re: T: Programmering och bygge rally-trippmätare
> Bara att jag tycker det verkar vara onödigt dyra och omfattande tester för att kolla att produkten klarar ställda krav.
Ja, jag håller med dig att EMC-test är väldigt dyrt och varför vet jag inte riktigt. Det går förhållandes fort att testa men det krävs
en "avancerad" testkammare med dyra och fina instrument så där ligger väl en del av förklaringen.
> Det är säkert fler än jag som inte vet vad förkortningen står för
UL (Underwriters Laboratories) är en amerikanskt certifieringsföretag. De åker runt regelbundet och kontrollerar att din produkt och produktion
håller måttet och du får då sätta på UL-märket på din produkt. Du betalar en årsavgift till UL för denna "tjänst".
UL är kanske inte aktuellt för denna enkla produkt men kan ändå vara bra att känna till eftersom amerikanarna ofta kräver detta.
Ja, jag håller med dig att EMC-test är väldigt dyrt och varför vet jag inte riktigt. Det går förhållandes fort att testa men det krävs
en "avancerad" testkammare med dyra och fina instrument så där ligger väl en del av förklaringen.
> Det är säkert fler än jag som inte vet vad förkortningen står för
UL (Underwriters Laboratories) är en amerikanskt certifieringsföretag. De åker runt regelbundet och kontrollerar att din produkt och produktion
håller måttet och du får då sätta på UL-märket på din produkt. Du betalar en årsavgift till UL för denna "tjänst".
UL är kanske inte aktuellt för denna enkla produkt men kan ändå vara bra att känna till eftersom amerikanarna ofta kräver detta.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8508
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: T: Programmering och bygge rally-trippmätare
Det finns tydligen undantag om stora EMC- erfarenheter finns och det är ju ett rymligt begrepp.Micke_s skrev:Det lilla problemed att man vill ha ett ackrediterat EMC testlab, många länder kräver detta.

Nedanstående kan du gärna få utveckla mer. Jag förstår inte hur du tänker här.Apparaters elmiljökrav verifieras genom provning vid ett godkänt EMC- laboratorium. I vissa fall, då standard saknas eller om stora EMC- erfarenheter finns, kan provning av apparaten vid ackrediterat EMC- laboratorium ej behöva utföras. Vid detta förfarande görs en utvärdering, som sammanställer en teknisk rapport, vilken intygar att överensstämmelsen med kraven är uppfyllda.

Micke_s skrev: ESD går inte automatisera vettigt, det är ju en person
Detta kan ju vara jag då.Micke_s skrev:Sedan ska en rapport skrivas av en tekniker.
Nej, det är inte en jumbojet heller, trots det går det att flyga till Florida för ett par tusenlappar.Micke_s skrev:
EMC kammaren är inte helt billig, inte instrumenten eller personalen heller.

Edit: Kanske blir för mycket OT detta. Jag ber TS om ursäkt för det. Finns det ett intresse om vad som gäller ämnet så borde man kanske flytta detta till en egen tråd.
Re: T: Programmering och bygge rally-trippmätare
Kul med drag i tråden. Initialt behöver vi en prototyp, testa den ovh sedan sälja. Kommer det så långt att tester är nödvändiga tar vi den smällen då. Tänk på att en rallyförare i Dakar som kör tre veckor utmattad i öknen kanske inte har ce-märkning som prio ett. Däremot kraschade en av toppförarna pga att trippen hakade upp sig och han fipplade istället för att köra hoj . Denna var från en tysk vi försökt med.
Oavsett, nån som är intresserad?
Vad vill ni ha från mig? Logikschema? Mått?
Mch calle
Oavsett, nån som är intresserad?
Vad vill ni ha från mig? Logikschema? Mått?
Mch calle
Re: T: Programmering och bygge rally-trippmätare
Initialt så behöver du ta fram:
* Skiss med lite mått hur ni tänkte att prototypen ska se ut.
* Användarscenario är inte helt fel. typ vad användaren vill och sedan beskriva hur användaren trycker + vad som händer.
* Initial kravspecifikation. Exempel: inspänning, strömförbrukning, kostnad, storlek, vad den ska tåla i typ våld. Backupbatteri, osv.
Ni har nog redan vissa ideér vad den ska klara osv.
Lite intresserad, måste dock funderar hur mycket tid man har över dock.
Annars så är jag gärna bollplank.
Edit: Är prototypen en "proof of concept" eller ska den vara i princip som ni tänker slutprodukten?
* Skiss med lite mått hur ni tänkte att prototypen ska se ut.
* Användarscenario är inte helt fel. typ vad användaren vill och sedan beskriva hur användaren trycker + vad som händer.
* Initial kravspecifikation. Exempel: inspänning, strömförbrukning, kostnad, storlek, vad den ska tåla i typ våld. Backupbatteri, osv.
Ni har nog redan vissa ideér vad den ska klara osv.
Lite intresserad, måste dock funderar hur mycket tid man har över dock.
Annars så är jag gärna bollplank.
Edit: Är prototypen en "proof of concept" eller ska den vara i princip som ni tänker slutprodukten?
Re: T: Programmering och bygge rally-trippmätare
Jag byggde en trippmätare för många år sedan, har faktisk kvar den. Den var till bil men den hade 10 st trippmätare (tid + distans, låsa utläsningen, visa snitthastighet). Hade petat i en RTC varför jag kunde få veta när jag var framme om jag visste längden - eller få veta vilken hastighet jag skulle köra med för att nå fram till en viss tid.
Så själva mätningen och behandling av signalerna är inget problem, det är val av display, betjäning osv. som kommer att ge många frågor.
Utan det som Micke_s beskriver kan ni i princip bara glömma allt! Ni ska kunde beskriva alla funktioner och betjäningssätt på ett sätt som inte ger frågor, kan ni det blir det plötsligt bara en fråga om att bygga ihop grejerna.
Bara det att välja display är en vetenskap i sig, ska det fungera i alla lägen kan det behövas mycket testande.
Så själva mätningen och behandling av signalerna är inget problem, det är val av display, betjäning osv. som kommer att ge många frågor.
Utan det som Micke_s beskriver kan ni i princip bara glömma allt! Ni ska kunde beskriva alla funktioner och betjäningssätt på ett sätt som inte ger frågor, kan ni det blir det plötsligt bara en fråga om att bygga ihop grejerna.
Bara det att välja display är en vetenskap i sig, ska det fungera i alla lägen kan det behövas mycket testande.
Re: T: Programmering och bygge rally-trippmätare
OT: SeniorLemuren: ESD bygger på erfarenhet hos den som utför testet. En person håller i en esd-pistol och försöker hitta svaga punkter. Vet inte riktigt hur man automatiserar det?'
Åter till ämnet:
Jag ser tre svåra punkter: Att få produkten att tåla våld och fukt, typ av LCD och knapparna. Som IceCap skriver så är resten tämligen enkelt.
Edit: Har man inte vettigt underlag från början så blir det svårt att uppskatta hur länge det kommer ta att utveckla och uppskatta kostnaden.
Både för uppdragsgivare och kund så är det viktigt att uppdraget är välspecat, för det inte ska bli pannkaka.
Åter till ämnet:
Jag ser tre svåra punkter: Att få produkten att tåla våld och fukt, typ av LCD och knapparna. Som IceCap skriver så är resten tämligen enkelt.
Edit: Har man inte vettigt underlag från början så blir det svårt att uppskatta hur länge det kommer ta att utveckla och uppskatta kostnaden.
Både för uppdragsgivare och kund så är det viktigt att uppdraget är välspecat, för det inte ska bli pannkaka.
-
- EF Sponsor
- Inlägg: 2109
- Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
- Ort: Borlänge
Re: T: Programmering och bygge rally-trippmätare
> Tänk på att en rallyförare i Dakar som kör tre veckor utmattad i öknen kanske inte har ce-märkning som prio ett.
> Däremot kraschade en av toppförarna pga att trippen hakade upp sig och han fipplade istället för att köra hoj
Nu förstår jag inte riktigt. Syftet med EMC (påstrålat) är ju att testa hur produkten reagerar på yttre störningar så det
borde i högsta grad vara intressant att göra detta test så produkten blir så "robust" som möjligt.
För övrigt instämmer jag helt med Micke_s, börja med att ta fram en kravspec med kostnadskalkyl och en grov tidsplan.
> Däremot kraschade en av toppförarna pga att trippen hakade upp sig och han fipplade istället för att köra hoj
Nu förstår jag inte riktigt. Syftet med EMC (påstrålat) är ju att testa hur produkten reagerar på yttre störningar så det
borde i högsta grad vara intressant att göra detta test så produkten blir så "robust" som möjligt.
För övrigt instämmer jag helt med Micke_s, börja med att ta fram en kravspec med kostnadskalkyl och en grov tidsplan.
Re: T: Programmering och bygge rally-trippmätare
Med tanke på att både stora lamptillverkare av LED-lampor och importörer av livsfarliga kinesiska kopior på mobilladdare endast har fått ett 'ajabaja' från elsäkerhetsverket så är det bara att strunta i EMC. Sorgligt men sant.
Re: T: Programmering och bygge rally-trippmätare
måste hålla med lemuren lite, verkar som svenska ingenjörer nitiskt gör även små projekt till gigantiska med alla regler, undersökningar och utredningar... under tiden har en kines redan byggt grejen och satt ut den på alibaba och ebay 

Re: T: Programmering och bygge rally-trippmätare
Här finns en tråd med en mycket fin trip-mätare:http://elektronikforumet.com/forum/view ... i+rallybil
Säkert en kapabel "producent" av MC-tillbehör.
Säkert en kapabel "producent" av MC-tillbehör.
