El-konvertering av mini ATV

Berätta om dina pågående projekt.
G-man
EF Sponsor

El-konvertering av mini ATV

Inlägg av G-man »

Ett litet projekt om att konvertera en kina bensin ATV för barn till el istället för den "motorsågsmotor" som sitter på vanligtvis!

Bygget är lite av "vi löser det varefterbygge" så jag har lösa planer men bygger varefter så tips tas emot.

Motorn ska bli en 24V 500W motor från rull.se(http://www.rull.se/El-motorkit_-_L%C3%A ... _500W,_24V) som det ser ut just nu, jag har faktiskt inte beställt den ännu. styrningar finns gott om från kina för struntpriser och jag har beställt en variant för att still nyfikenheten runt en sak men mer om det sen.
Den ska hamna inom den här nya lagen om elfordon som max går 20km/h men eftersom det är barn som ska köra den så ska jag göra den betydligt långsammare än så, jag ska testa 2,5 vägar, en med nerväxling, har beställt drev för det, ett bak, ett fram. det andra är att begränsa gasen.. har ett par olika uppslag på det- mer om det sen. Vi åker ibland till ett ställe som har en grusgrop nämligen och där vill jag kunna låta den äldre grabben får känna vinden i håret i hela 20km/h ;)

Detta chassi fick jag av en kollega:
atv1.jpg
Här ovan har jag redan skruvat bort bensinmotorn och tvättat av den bara.

Det befintliga motorfästet har jag ingen nytta av och jag måste få in batterier någonstans så jag köpte ett par spikplåtar för att svetsa dit.
atv2.jpg
lite svetsande senare och lite rostskydd så satt plåten för motorn och plåten för det främre batteriet, det batteriet under är en veckad spikplåt som är uppfäst med skruv under, anledningen till detta är att jag inte får in batteriet någon annan väg än underifrån! så jag måste kunna ta bort det.
atv3.jpg
Provar att ställa in det andra batteriet, tanken är att hålla dem på plats med spännband, det är vad jag har kommit på just nu iallafall. Det vore snyggare med nån nylonpåse att dölja dem under.
Batterierna är 12Ah 12V Gel batterier. tiden får utvisa vad det ger för batteritid! :)
atv4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av G-man 1 maj 2013, 21:11:56, redigerad totalt 1 gång.
danielr112

Re: El konvertering av mini ATV

Inlägg av danielr112 »

Följs med intresse då jag ska göra precis likadant. Har 2 exakt likadana ramar som din ståendes som ska fixas till mina ungar :)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Kul! :) Det lär väl kanske komma att bli en del såna här chassin över lite varstans. En ny sån här kostar 1995kr!(http://www.minibike2010.se/index.php?s= ... duct&id=29) Helt galet.. men motorerna är nog inget att ha, har inte hört talas om någon som har hållit en längre tid. Det gör att folk inte kommer att laga dem gissar jag utan det blir en förbrukningsvara som man kan ha lite kul med. för chassit är det inget fel på! Rull säljer ju även såna här med el i redan, det är bara för enkelt ;)

Har inte funderat ut hur jag ska lösa backen ännu.. motorn går att polvända. men hur gör man det smidigast?

Räknar med att få plats med styrboxen under sadeln, tanken ska få inhysa ett par andra små detaljer som den elektroniska begränsningen för hastighet (kanske back med)osv.

Hittade en säkringshållare med säkring till batterierna men sitter och funderar på om man borde ha avsäkrat varje batteri för sig?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

ett rejält relä fixar biffen för att vända polerna. Det är ivf så jag tänk.

Ja motorerna är sådär. De rullar ok men slirkopplingen är den delen som man sliter upp fortast.

Har försökt hitta motorer på ebay men inte hittat så mycke tyvär. Hade kunnat tänka mig att man får de 30% billigare då.
Premix

Re: El-konvertering av mini ATV

Inlägg av Premix »

Var i garaget igår och skruvade på min (barnens)ATV. Jag har en 250W motor med reglering från en el-cykel.
Liknande chassi, dock enkel typ av fjädring.
Vill tipsa om en grej, självklar för många men jag själv såg det inte direkt. Kedjan justeras genom att lagrena till bakaxeln ligger i icke centrerade hållare. Smart men nytt för mig.

Back växel tänkte jag köra med relän som växlar polaritet på motorn.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Gjorde slag i saken och beställde motorkitet från rull, lustigt nog så har man förmågan att dra ut på att beställa det, nu hoppas man att det kommer till helgen istället :P

Jag måttade lite igår och det finns en risk för att kedjan är lite för kort.. det motiverade mig väl till att beställa motorn så att jag kan se om jag behöver titta på lite mer saker.. det är lite intressant med för att jag saknar kedjeskyddet, det finns som reservdel men jag vill först se om jag behöver kedja och om ett nytt kedjeskydd kommer att passa i så fall.

Det slog mig igår att eftersom det är lite kraft i denna motor så ska jag nog sätta en momentan brytare på andra handtaget som de måste hålla in för att kunna gasa. Annars finns en risk att (de 2 bröderna muckar gräl med varandra om de kan) ett annat barn eller att de står vid sidan av och drar i gashandtaget och den åker iväg lite. denna väger ju mer än en i plast så... konstruktionen tycker jag inte medger en brytare i sätet direkt.. annars kanske det hade varit att föredra.. andra ideér här?

backen får jag fundera på lite.. är lite skraj för att man kan hamna i att det är last när de trycker på backen. Då skulle kontaktorn kunna bränna fast och man har en duktig kortis helt plötsligt! jag har väl funderat på att avsäkra vid 30-35A för att klara lite starter osv med. det är fortfarande mycket ström om det skulle bli kortis..
Så en manuell brytare(klumpigt) eller en momentan brytare(eftersom spolen drar lite och man inte vill att de ska lämna den med spolen "dragen" som står och drar ur batteriet) men då börjar den funktionen bråka lite med min "var redo när du gasar knapp" iofs...

Fyndat från skrotlådan:
kontaktor.png
Det blir inte den dock :) inget hölje och på tok för stort.. men det ska klara 20A 125VDC..

Premix: jaha, är det därför :) hade inte heller tänkt på det innan! :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Gör så att backväxeln läggs i om man håller inne back-knappen innan man trycker in dödmansgreppet ("var redo när du gasar knapp").
Enkelt gjort med ett eller två växlande reläer.

När man sen släpper dödmansgreppet så förutom att motorn stannar återgår backreläet.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Med 500 watts motorn kan ju du ta en provrunda G-man,det är ändå bra kraft i dessa motorer. Har en gammal elmoppe med en 250 watts motor och den åker jag runt på utan några större problem om batterierna är fulladdade. nu väger jag ju ca 55kg mer än barnen så med 500 watt går den nog lika bra som med den gamla förbränningsmotorn :wink: . Har ett liknade projekt som väntar men det är en eldriven kickbike som jag skall göra mer hanterbar för min dotter. Måste byta styrbox till en med gashandtag,idag är det någon variant på det hela då man måste "kicka" igång den och sen hoppar motorn i och driver på. Inte så lätt om man är ovan. Kicken har en 120 watts motor och den orkar dra iväg med mig på 75kg:wink:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Kom precis på att jag har 2 sparkcyklar liggandes med just elmotorer i. DOck bara 250 watt om ajg inte minns fel men borde funka :)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

mrfrenzy: ingen dum idé, ska se hur jag kan få ihop det bara, det ska funka med kordinering för en 4åring med att trycka på allt :)

el34: :D Jag är inte rädd för att göra bort mig, hade iskallt tänkt att ta den upp till affären och handla mjölk ;) Testade en grannes kickbike med 100w motor på, den orkade mig men inte i nån större hastighet och jag sparkade till vid start så att jag inte plågade den för mycket, men då var det nog en del övervikt på för jag väger 85kg - även om det är minskande.

daniel112: 250W är väl ganska lagom, jag tittade efter "kit" med 250w motor först. Men detta fanns mer tillgängligt så det är mer eller mindre enda anledningen att det blev ett sånt! men får jag ihop detta på en hygglig tid så återkommer jag med hur mycket kraft den har i uppförsbackar osv!
Faktum är att jag inte har sett så många 500W motorer som går på 24V av den här typen alls. Men att få plats med ett batteri till för att köra 36V går, men blir mycket pyssligare!(typ montera det under sadeln) utbudet på kontrollers från tex aliexpress med 250W och 24V är stoort med! :)

På köp-varianten av dessa miniATVer så har de ju monterat motorn bak när bakaxeln och har sedan 3 batterier där motorn sitter istället. Det är en väg att gå men betydligt mer byggande...

Kommer att nöjja mig med att köra 4mm2 kablar från batteriet, den längst kommer att vara en meter lång så om jag skulle belasta den med 30A - vilket är 12A mer än motorn är märkt vid dess 500W effekt så har jag bara 0,25V spänningsfall och vid mer humana belastningar runt 250W när man kör så är det 0,09V spänningsfall så jag tror inte att det är värt att dra grövre saker...däremot så monterar jag nog säkringar på båda batterierna och använder mig av en batteribrytare om det får plats för att kunna "ta in nyckeln" när man inte vill att de ska dra iväg på den.

EDIT: Har dock läst att minsta kabelarea vid 25A avsäkring är 6mm2 och vid 30A 10mm2, men när man räknar på spänningsfallet vid 30A så rekomenderar den 1,5mm2?!?! Jag hade tänkt att sätta i 30A säkringar.. men belastningen kommer ju att variera mycket och ha det ganska luftigt så....

EDIT2: Fick just SMS att DHL har levererat motorn. Bra jobbat av rull.se! Beställde igår kl 10 :)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Ägnade eftermiddagen åt att bättra lite färg på den och måtta in lite saker, bla motorn, kedjan räcker inte som jag befarade..Går säkert inte att få tag i en här i stan utan jag måste väl beställa en...
kedja1.jpg
Huvudbrytaren fick en bra placering iallafall! :) den är väl mest till för att ja.. bryta helt till boxen och hindra de små rackarungarna från att smita med den utan lov.
bryt.jpg
Nu ska jag ut och montera lite mer saker efter lite kvällsbestyr!

Ett tag senare:
idag.jpg
Det ser mindre gjort ut nu än bilden innan :) Men där var allt bara ditställt, jag borde bygge "on the fly" oftare, ganska stimulerande om man har tiden :)

Nu är motorn inmätt och hål är borrade, .. styrboxen är fastsatt, ett par batterikontakter fixade med kabel på, huvudbrytaren inkopplad, start/stopp knappen monterade och inkopplad, gashandtaget monterat.. och ja, det var det som blev gjort idag.. pyssligt med borrningen och att se till så att kugget kom spikrakt mot det bakre! tog tid det.

Om någon gör på samma sätt så kan jag säga att man kommer med ena fästhålet rakt över det förra motorfästets förstärkning vilket gör borrningen till ett litet helvete, så ta bort det helt med vinkelslipen eller lägg på en smula tålamod.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ser ju ut som om du med enkla medel kan flytta motorn längre bak.
Tom kanske få plats med ett batteri framför motorn!
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Ja, hade jag kunnat svetsa någolunda så hade man kunnat räta rören på ramen vid motorn och flyttat den längre bak. Men jag kan inte svetsa :) speciellt inte sånt! punktade dit plattorna som sitter där! men det blir ok detta ändå, jag får lite mer vikt på bakhjulen genom att ha batteriet längre bak i ramen med så!
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Men kan du inte fästa en motorplatta på distanser så den kommer upp en liten bit samt några cm bakåt, helt utan att svetsa?
(med reservation att det är svårt att se vad som krockar på bilderna)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ett radiostyrt nödstopp för pappa kan ju vara en bra grej:

Barn: -"Undra om jag kan hoppa över stocken där?"
Pappa: (nej det ska du inte) *trycker på nödstopp*

"ardupilot" är en öppen källkod autopilot. Den kan vara autopilot för en massa olika saker, bland annat "rover". Den har inbyggd möjlighet för "staket" ett område där farkosten inte för röra sig utanför. Med viss anpassning bör det gå att få den att stänga av motorn utanför ett visst område.

http://rover.ardupilot.com/ (kanske inte den bästa länken men det finns så många olika utvecklare och guider).
Skriv svar